واکسیناسیون بیماران خاص در پیچ و خم طراحی سامانه جدید!

۱۹ اردیبهشت ماه بود که اعتراض افرادی که دارای بیماری‌های خاص هستند مسئولان وزارت بهداشت را برآن داشت تا برای ساماندهی به وضعیت واکسیناسیون کرونا راهکار جدیدی ارائه دهند.

کد خبر: ۹۱۹۲۸
۰۸:۴۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: پس از اولویت بندی واکسیناسیون برای کادر درمان و سالمندان، صحبت‌ها سر این بود که مرحله بعد نوبت چه گروهی است که بر اساس تصمیم مسئولان وزارت بهداشت قرعه به نام بیماران خاص افتاد، اما از همین جا مشکلات شروع شد.

طبق صحبت‌های اولیه قرار بود که بیماران خاصی که متقاضی دریافت واکسن کرونا هستند پس از مراجعه به انجمن‌های خود درخواست خود را ثبت و بر اساس اولویت‌هایی در نظر گرفته شده زمان و مکان دریافت واکسن به آن‌ها اعلام خواهدشد، اما این اتفاق نیافتاد و بر اساس اطلاعاتی که به خبرنگار سایت دیدار رسیده بسیاری از افراد دارای بیماری خاص پس از پیگیری‌های زیاد در هفته‌های اخیر هنوز موفق به دریافت واکسن نشده اند.

از طرف دیگر وزارت بهداشت وقتی دید که مراکز واکسیناسیون کفاف این حجم ار مراجعه را ندارد با رایزنی و برنامه ریزی تصمیم گرفت از فضای باز ایران مال به دلیل داشتن فضای باز  استفاده کند و این مجموعه در چند روز پس از بازگشایی هم میزبان سالمندان بود و هم طبق گفته‌ها میزبان بیماران خاص. اما شرایط خوب پیش نرفت و مسئولان ایران مال از روز سه شنبه از ارائه واکسیناسیون به بیماران خاص خودداری و دلیل آن را هم بارگذاری سامانه جدید اعلام کردند!


بیمارستان‌ها پر است و دارو نیست؛ «این یک داستان واقعی است»



تصمیم‌های دقیقه نودی و بلاتکلیفی مردم

فاطمه صفری یکی از کسانی که دارای بیماری خاص است درباره این تصمیم و عدم اطلاع وزارت بهداشت به دیدار می‌گوید: من از خیلی‌ها شنیده بودم که در این چند روز ایران مال به بیماران خاص هم واکسن می‌زند و مجبور شدم از شرقی‌ترین نقطه تهران به اینجا بیایم و حالا می‌گویند که دیگر اجازه تزریق واکسن را ندارند.

او با اشاره به اینکه از دکتر متخصص خود نامه دارد، می‌افزاید: حتی کادر پزشکی مستقر در ایران مال با ارائه نامه هم قبول نکردند واکسن بزنند و با توضیح اینکه من در شرایط خاصی هستم و حتما باید واکسن دریافت کنم قانع نشدند.

او در پاسخ به این سوال که مشکل کجا بود، ادامه می‌دهد: آن‌ها گفتند که از روز سه شنبه وزارت بهداشت دستورالعمل خاصی را در این باره صادر کرده و قرار است در روز‌های آینده سامانه‌ای برای بیماران خاص طراحی شود و افراد متقاضی باید اطلاعات خود را در آن ثبت و پس از احراز هویت و تثبت شرایط، افراد را برای دریافت واکسن به مراکز معرفی می‌کند.

صفری با ناراحتی از تصمیم‌هایی که بدون اطلاع قبلی اتخاذ می‌شود از مسئولان وزارت بهداشت خواست تا قبل از اتخاذ تصمیم‌های این چنینی مردم را در جریان قرار دهند.


آیا واکسن چینی سینوفارم برای سالمندان مناسب است؟



دستورالعمل قبلی وزارت بهداشت درباره بیماران خاص چه بود؟

بر اساس شیوه نامه واکسیناسیون بیماران خاص، نادر، صعب العلاج بیماران مبتلا به سرطان که در ۶ ماه گذشته سابقه شیمی درمانی یا رادیوتراپی دارند در اولویت دریافت واکسن هستند و پس از این بیماران، سایر بیماران خاص و صعب العلاج در حال دریافت درمان‌ها و پیگیری بیماری در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار می‌گیرند.

این بیماران برای دریافت واکسن باید به مراکز درمانی خود مراجعه و تقاصای دریافت واکسن را ارائه کنند. پس از دریافت درخواست‌های واکسن، آمار بیماران متقاضی واکسن کرونا از طریق مراکز شیمی درمانی و رادیوتراپی اعم از دولتی و غیر دولتی به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی می‌شوند یا با معرفی پزشک معالج و گزارش پاتولوژی این بیماران به مراکز منتخب اعلامی از سوی معاونت‌های درمان ارجاع می‌شوند.

پس از آن محل تزریق واکسن به این بیماران همان مراکز دولتی یا غیر دولتی درمانی خودشان است و با هماهنگی معاونت درمان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تیم واکسیناتور در زمان اعلام شده به آن مرکز مراجعه می‌کند.

اما این طور که به نظر می‌رسد وزارت بهداشت خیلی از این دستور العمل که حدود ۱۰ روز پیش صادر کرده نتیجه مطلوبی نگرفته از این رو دوباره دست به کار شده تا با راه اندازی یک سامانه جدید بیماران خاص را شناسایی و سپس به آن‌ها واکسن تزریق کند.

حالا باید دید که این سامانه‌ها و سایت‌هایی که خاص برای ثبت اطلاعات افراد برای دریافت واکسن بارگذاری می‌شود تا چه اندازه به تسریع روند واکسیناسیون کمک می‌کند و یا اینکه اصلا این اقدام‌ها باری از دوش مردم برمی دارد؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: