گزارش "دیدارنیوز" از تبلیغات عجیب و زودهنگام تعدادی از نمایندگان مجلس؛

راه‌اندازی کارناوال‌های خدمت توسط نمایندگان مجلس با کدام هدف؟!

بدون شک کار نماینده در مجلس رفع مشکلات مردمی است که از آن حوزه به او رای داده‌اند و اساسا به همین دلیل مردم نماینده‌ای را به مجلس می‌فرستند تا از این طریق برتصمیم‌گیری‌ها (ملی و محلی) با رعایت انصاف برای سود بیشتر مردم آن ناحیه تاثیرگذار باشد، براین اساس فخر فروختن و راه انداختن کارناوال و منت گذاشتن جهت انجام وظیفه ذاتی، معنایی غیر از تبلیغات زودهنگام برای انتخابات آینده نخواهد داشت.

کد خبر: ۳۳۵۰۲
۱۳:۳۴ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ طی روز‌های اخیر دو ویدئو در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که در ظاهر هدف از آن نمایش میزان تلاش نمایندگان جهت ایجاد رفاه بیشتر در حوزه انتخابیه‌شان است اما به نظر نمی‌رسد این امر تنها دلیل راه‌اندازی کارناوال‌های خدمت باشد.

 

در یکی از این ویدئوها یک دستگاه "MRI " نمایش داده می شود که برای بیمارستانی در شهر ممسنی خریداری شده و جهت نمایش این کار، کارناوالی با عنوان "MRI کِشان" راه افتاده است. در این فیلم، فردی از بلندگویی که با ماشین حمل "MRI " همراه است، ضمن تقدیر و تشکر از خریدار به اهالی شهر اطلاع می‌دهد که این دستگاه توسط نماینده شهر تهیه شده و نام نماینده هم در بنری چسبیده به ماشین حمل "MRI "مشخص است.

 

فیلم دوم، نمایشی از خرید تعدادی ماشین حمل زباله برای شهر اندیمشک است. در این فیلم، نمایش داده می شود که خودرو نماینده شهر مذکور ـ که او خود بر روی صندلی عقب آن جای گرفته و برای مردم هم از داخل، دست تکان می‌دهد ـ در ردیف اول حرکت می‌کند و پشت او ماشین‌های حمل زباله مزین به بنر‌های تقدیر و تشکر ـ درحالی‌که کارکنان شهرداری هم سوار بر آن هستند ـ پیش می‌روند.

 

بدون شک کار نماینده در مجلس رفع مشکلات مردمی است که از آن حوزه به او رای داده‌اند و اساسا به همین دلیل مردم نماینده‌ای را به مجلس می‌فرستند تا از این طریق برتصمیم‌گیری‌ها (ملی و محلی) با رعایت انصاف برای سود بیشتر مردم آن ناحیه تاثیرگذار باشد، براین اساس فخر فروختن و راه انداختن کارناوال و منت گذاشتن جهت انجام وظیفه ذاتی، معنایی غیر ازتبلیغات زودهنگام برای انتخابات آینده نخواهد داشت.

 

 

براساس اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز دوم اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد، این خود به تنهایی می‌تواند دلیل بسیار مهم و محکمی بابت انجام چنین کار‌هایی که می‌توانست بدون به رخ کشیدن و منت گذاشتن بر سر مردم هم اجرایی شود، باشد. این دسته از کار‌ها تا جایی پیش رفته که برخی از کاندیدا‌های احتمالی حتی اقدام علیه رقیب احتمالی را از اکنون آغاز کرده‌اند و از طرق مختلف تلاش می‌کنند تا آن‌ها را از صحنه به درکنند. این روز‌ها شنیده می‌شود که برخی درباره رد و یا تائید صلاحیت‌ها بسیار سخن بر زبان می‌آورند و حتی صراحتا از رقیب به عنوان مردودان آزمون شورای نگهبان نام می‌برند که نشان می‌دهد این تبلیغات زود هنگام حتی از مدار سالم خود هم خارج شده است.

 

حجت‌الاسلام جواد محمدی استاد دانشگاه در خصوص بسترسازی تبلیغات زودهنگام در گفت‌وگویی می گوید: «ضروری است چارچوب‌ها در زمینه تبلیغات برای حضور در مجلس حفظ شده و بر اساس قانون که مورد تایید شرع نیز قرار گرفته عمل شود. در صورتی که تبلیغات زودهنگام تبدیل به رویه شود، برای هر انتخابات باید از ماه‌ها پیش شاهد فعالیت‌های انتخاباتی باشیم و این امر موجب به فراموشی سپرده شدن مشکلات روزمره کشور و استان شده و کار‌ها رنگ‌و بوی تبلیغاتی به خود می‌گیرد.»

 

قانون برای تبلیغات زودهنگام نمایندگان مجلس تدابیری اندیشیده که ظاهرا چندان جدی گرفته نمی‌شود. براساس قانون، تبلیغات انتخاباتی داوطلبان از ۲۳ بهمن ماه آغاز و تا سی‌ام ادامه خواهد داشت، بنابراین طبق قانون هرگونه فعالیت تبلیغاتی داوطلبان خارج از مهلت مقرر جرم محسوب می‌شود و مرتکب به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می‌شود.

 

همچنین بر اساس این قانون مصوب مجلس، وزارت کشور مکلف است که پیش از صدور دستور شروع انتخابات از طریق استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در تمامی مناطق کشور هرگونه تبلیغات انتخاباتی پیش از زمان مقرر در این ماده را مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را به شورای نگهبان و مراجع قضایی ارسال کند. همچنین انجام هر عمل تبلیغاتی پیش از زمان مقرر از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضا‌های مجازی نیز مشمول مجازات می‌شود.

 

 

ماده ۵۹ این قانون نیز در خصوص تبلیغات انتخاباتی اشاره کرده است که انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی «از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها» برای نامزد‌های نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات، شرکت‌های دولتی، مؤسسات وابسته به دولت، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آن‌ها و نهاد‌ها و مؤسساتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب، مجرم شناخته می‌شود.

 

با تمام این موارد، واقعیت این است که گروهی از کاندیدا‌های انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی که اکنون در خانه ملت وظیفه نمایندگی را برعهده دارند، قوانینی را که خود برای تصویب آن‌ها بسیار نقش داشته‌اند و زمان صرف کرده‌اند را چندان جدی نمی‌گیرند؛ البته تبلیغات زودهنگام برای تصاحب کرسی‌های مجلس شاید امر غریبی نباشد، ولی به طور جد با خود مضراتی به همراه دارد که یک بار برای همیشه باید از سوی مجریان قانون جدی گرفته شود.

 

یکی از مهم‌ترین مضرات تبلیغات زودهنگام برای انتخابات، ایجاد مانع برای حضور افراد متخصص در مجلس است. زمانی که در فرصت چند ماه باقی مانده به انتخابات از کار‌هایی که بنا بوده در طول چهار سال صورت گیرد، پرده‌برداری می‌شود در حقیقت ناکارآمدی‌ها بدون توضیح، باقی می‌ماند و افکار عمومی جهت پیدا می‌کنند. علاوه بر این، تبلیغات زودهنگام که اغلب انتقادات تندی (بسته به شرایط کشور) را هم به همراه دارد فضای آرام کشور را که به دور از هیجانات کاذب سیاسی در حال حرکت است با مانع جدی روبه‌رو خواهد کرد که در نتیجه آن، بدون شک امکانات و انرژی کشور ضایع خواهد شد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: