فیروز نادری، کارشناس حوزه خودرو مطرح کرد

ردپای دولت در گرانی خودرو؛ «مسوولان به فکر مردم نیستند»

فیروز نادری، کارشناس حوزه خودرو با اشاره به اینکه دولت به گرانی دامن می‌زند و وضع بازار را بهم می‌ریزد، گفت: بخشی از مصرف‌کنندگان قید خرید خودرو را زده‌اند به دلیل اینکه بودجه‌شان نمی‌رسد. این گروه به سمت ماشین‌های دست دوم ایرانی یا خودرو‌های سایپایی می‌روند که در رنج ۵۰۰ میلیون تومان است. البته برای طبقه پایین جامعه فراهم کردن چنین بودجه‌ای برای خرید خودرو هم سخت است. من فکر می‌کنم مسوولان به فکر مردم نیستند که چه خودرو‌هایی با چه قیمت و کیفیتی سوار می‌شوند و بیشتر به فکر تامین جیب و بودجه خود هستند.

کد خبر: ۱۸۱۴۸۳
۰۸:۳۶ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۳

دیدارنیوز: یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: تقریبا ۱۵ روز پیش خودرو بازار شب عیدش را طی کرد و الان چنین آب و تابی در بازار نیست. یک هفته‌ای بازار شب عید داشتیم، ولی از آن تب و تاب مورد انتظار، خبری نبود و نسبت به سال‌های قبل همین موقع، با کاهش خرید چشمگیری مواجه هستیم.

طبق روال و سنت هرچه به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم، معاملات خودرو هم به استقبال بازار شب عید می‌روند؛ اما بازار خودرو هم در سال جاری مانند سایر بازار‌ها در کشاکش ریسک‌های سیاسی و افزایش قیمت دلار قرار گرفته است. تحول دیگری که در ماه‌های پایانی سال برای صنعت خودرو رخ داد، واگذاری سهام دولتی ایران خودرو به شرکت قطعه‌سازی کروز و تغییر مدیران این کارخانه بود.

فیروز نادری، کارشناس حوزه خودرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا خودرو بازار شب عید خود را گذرانده است یا خیر؟ به اقتصاد ۲۴ گفت: «تقریبا ۱۵ روز پیش خودرو بازار شب عیدش را طی کرد و الان چنین آب و تابی در بازار نیست. دو هفته پیش یک افزایش قیمت چشمگیری در بازار داشتیم که یک بخشی از مصرف‌کنندگان، از ترس تداوم افزایش قیمت خریدهایشان را انجام دادند و الان بازار روی روال و آرامش است.»

وی در مقایسه بازار شب عید امسال با سال‌های گذشته بیان کرد: «یک هفته‌ای بازار شب عید داشتیم، ولی از آن تب و تاب مورد انتظار، خبری نبود و نسبت به سال‌های قبل همین موقع، با کاهش خرید چشمگیری مواجه هستیم.»

نادری در پاسخ به اینکه کاهش تقاضا به دلیل افزایش قیمت دلار بوده یا اساسا قیمت خودرو به حدی رسیده که مردم توان خرید آن را ندارند؟ گفت: «بخشی از مصرف‌کنندگان قید خرید خودرو را زده‌اند به دلیل اینکه بودجه‌شان نمی‌رسد. این گروه به سمت ماشین‌های دست دوم ایرانی یا خودرو‌های سایپایی می‌روند که در رنج ۵۰۰ میلیون تومان است. البته برای طبقه پایین جامعه فراهم کردن چنین بودجه‌ای برای خرید خودرو هم سخت است چه رسد به ماشین‌های ایران خودرو که از ۷۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود. خودرو‌های مونتاژی هم از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود. من فکر می‌کنم مسئولان به فکر مردم نیستند که چه خودرو‌هایی با چه قیمت و کیفیتی سوار می‌شوند و بیشتر به فکر تامین جیب و بودجه خود هستند.»

این کارشناس حوزه خودرو درباره اثر تغییر در مدیران ایران خودرو بر قیمت‌ها عنوان کرد: «خوشبختانه یا متاسفانه از آنجایی که خودرو‌های دو سال قبل را پیش فروش کرده بودند، هنوز قراردادهایشان تمام نشده است. طی افزایش قیمت‌هایی که داشته‌ایم قیمت خودرو یک جهش پیدا می‌کند، ولی واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی در حال حاضر تاثیری روی بازار ندارد چراکه مثل سابق نیست که همان لحظه که خودرو تولید می‌شود، فروخته شود. این خودرو‌ها را دو سال قبل فروخته‌اند و فقط افزایش قیمت‌ها به روز می‌شود.»

نادری ادامه داد: «باورم بر این است که ایران خودرو و سایپا به مرور دارند از دور رقابت خارج می‌شوند. این دو شرکت به دغدغه طبقه پایین جامعه یا دهک دهم جامعه تبدیل شده‌اند، چراکه طبقه متوسط به بالا دیگر به تولیدات ایران خودرو و سایپا فکر نمی‌کنند. من فکر می‌کنم اگر به همین شکل پیش برود، چهار پنج سال دیگر ایران خودرو و سایپا باید ماشین‌هایشان را به کشور‌های جهان سوم صادر کنند.»

وی همچنین در پیش‌بینی خود از وضعیت بازار خودرو در سال آینده عنوان کرد: «تعرفه خودرو‌های وارداتی و برقی را افزایش دادند که من نمی‌دانم براساس چه منطقی چنین کاری را انجام داده‌اند. همین که ارز نیمایی را به مونتاژکاران و واردکنندگان می‌دهند خود جای سوال دارد. از آن طرف هم آمده‌اند و به ضرر مصرف‌کننده هزینه‌های گمرکی را افزایش می‌دهند؛ بنابراین عملا خود دولت به گرانی دامن می‌زند و وضع بازار را بهم می‌ریزد. در واقع دولت آب را گل آلود می‌کند تا ماهی خود را بگیرد.»

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: