یادداشتی به قلم مصطفی هاشمی‌طبا

رئیس‌جمهور برخی وزرا را تغییر دهد

مصطفی هاشمی‌طبا در یادداشتی درباره کابینه پیشنهادی پزشکیان به مجلس نوشت: بهتر است تا هنوز مجلس به بررسی صلاحیت برخی وزرا ورود نکرده است، رئیس‌جمهور نسبت به تغییر برخی وزرا اقدام کند یا آن‌ها خودشان کناره‌گیری کنند تا رئیس‌جمهور نفرات دیگری را معرفی کند.

کد خبر: ۱۷۰۴۱۷
۱۰:۵۰ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز _ مصطفی هاشمی‌طبا*: با وجود اینکه رئیس‌جمهور لیست اسامی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس ارائه داده و انتظار می‌رود که مجلس نیز با دولت در این مسیر همکاری کند اما طیفی تندرو در مجلس وجود دارد که تحت هیچ شرایطی به وزرای پیشنهادی پزشکیان رای نمی‌دهند.

البته بخشی از این مساله طبیعی است بخشی هم ناشی از این مساله است که اساسا نه با وزیر پیشنهادی بلکه با خود پزشکیان در قامت رئیس‌جمهور مخالفند؛ لذا اگر بهترین آدم‌ها نیز به مجلس معرفی شوند این افراد حرف خود را می‌زنند و راه خود را می‌روند، اما به نظر می‌رسد با توجه به توقعاتی که از پزشکیان می‌رفت مخالفت‌هایی با کابینه صورت گیرد. چنانکه طی چند وقت اخیر نیز شاهد انتقاداتی نسبت به برخی وزرای کابینه پیشنهادی پزشکیان بوده‌ایم. هر چند که تصور می‌شود در انتخاب وزرای پیشنهادی در دو سه مورد خطا اتفاق افتاده است.

برخی وزارتخانه‌ها با افرادی که از سوی رئیس‌جمهور معرفی شده‌اند کاری پیش نخواهد رفت و تقریبا همه در مورد دو سه وزیر پیشنهادی نظرات مشابهی دارند. منتها بحث این است که پزشکیان گفت که من مسائل را با مردم در میان می‌گذارم. چقدر خوب بود که رئیس‌جمهور قبل از اینکه بخواهد کابینه را به مجلس معرفی کند با مردم صحبت می‌کرد که من برای هر وزارتخانه فلان شخص را در نظر گرفتم و دلیلم برای انتخاب هر کدام چیست یا اینکه من با فلان آدم موافق نبودم، اما به دلیل دیگری انتخاب کردم. یعنی مردم باید روشن بشوند که انتخاب کابینه بر چه اساسی بوده است. اینکه انتخاب کابینه در سکوت برگزار شود و بعدا بگویند که از انتقاد‌ها متشکریم که خاصیتی ندارد و به قول علما ثم ماذا؟ یعنی اگر قرار است آنطور که گفته‌اند با مردم شفاف صحبت کنند باید به مردم کاملا واضح توضیح می‌دادند.

مثلا برای وزارت صمت آن چیزی را که کار گروه بررسی کرده بود و ۱۰ نفر را نیز معرفی کرده بودند هیچکدام از آن ده نفر را انتخاب نکردند بلکه فردی که خارج از مجموعه معرفی شده بود را برای تصدی وزارت صمت انتخاب کردند. اتفاقا انتخابشان هم بد نیست و نسبتا مناسب است، اما خب باید می‌گفتند که روند انتخاب وزرا چگونه بوده است و کدام وزرا را رئیس‌جمهور شخصا با نظر خود انتخاب کرده و به رغم نظرات دیگر با هماهنگی خودش انتخاب کرده است. یا فلان شخص را من روی او نظر نداشتم، اما به فلان دلیل انتخاب کردم. آن زمان هم از انتقادات جلوگیری می‌شد و هم افراد بهتری انتخاب می‌شدند به شرطی که قانع کننده حرف بزنند و کار را گرد نکنند، کلی گویی کنند تا مردم هم گوش ندهند. به هر جهت نباید هیچ خطای فاحشی اتفاق بیفتد.

ممکن است که افراد از طیف‌های مختلف باشند، ولی توانایی و تفکر آن کار را داشته باشند این تعامل خوب است، اما به شرطی که افراد توانمند انتخاب شوند در حالی که در برخی وزرا این قاعده رعایت نشده است؛ لذا بهتر است تا هنوز مجلس به بررسی صلاحیت برخی وزرا ورود نکرده است رئیس‌جمهور نسبت به تغییر برخی وزرا اقدام کند یا آن‌ها خودشان کناره‌گیری کنند تا رئیس‌جمهور نفرات دیگری را معرفی کند.

*فعال سیاسی و وزیر سابق صنایع

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: