مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر انقلاب/ پاسخ شدید اسرائیل به حزب الله/ برای واردات خودرو‌های دست دوم دست نگهدارید

این پانزدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

کد خبر: ۱۶۹۴۶۶
۲۱:۲۴ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز _ اتاق خبر: با پانزدهمین برنامه مجله خبری دیدار در خدمت مخاطبان دیدارنیوز هستیم.

درود بر شما بینندگان و همراهان عزیز تلویزیون دیدارنیوز، اینجا استودیوی تلویزیونی دیدارنیوز و من محمدرضا حیاتی با یک مجله خبری دیگر در خدمت شما هستم.

در این برنامه می‌بینید و می‌شنوید:

۱/ تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر انقلاب
۲/ اسراییل: به حملات حزب الله شدید پاسخ خواهیم داد
۳/ اردوغان: ترکیه می‌تواند به اسرائیل وارد شود
۴/ سایه تورم بر سفره فقیر و غنی در تابستان ۱۴۰۳،
۵/ واردات اتوبوس از چین و اعتراض تولیدکنندکان داخلی
۶/ برای واردات خودرو‌های دست دوم دست نگهدارید

 

ویدیوی این مجله خبری را می‌توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.

 


مشروح اخبار


۱/تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان از سوی رهبر انقلاب

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان از سوی آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی برگزار شد.

رهبر انقلاب در سخنان خود در مراسم تنفیذ به اولویت‌های کاری رئیس جمهور منتخب پرداخت و حل مسائل اقتصادی کشور و مردم را اصلی‌ترین وظیفه دولت چهاردهم برشمرد. آقای مسعود پزشکیان رئیس جمهور نیز اولویت‌های کاری خود را حل مشکلات اقتصادی و خدمت به مردم عنوان کرد و گفت: «ما می‌خواهیم ایران قدرتمند باشد و عدالت اجتماعی برخوردار باشد.»

بلافاصله پس از مراسم تنفیذ، پزشکیان رئیس جمهور، محمدرضا عارف را به سمت معاون اول رئیس جمهور منصوب کرد.

درباره جزییات مراسم تنفیذ یا امضای رهبری گفتگو می‌کنیم با دکتر حسین بیات، وکیل پایه یک دادگستری. آقای بیات، آیا تنفیذ در قانون اساسی آمده است یا خیر و چه تفاوتی با موضوع امضای رهبری دارد؟


۲/اسرائیل به شدت به حزب الله پاسخ خواهد داد

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد برآورد این است که اسرائیل به شدت به حزب الله پاسخ خواهد داد، اما به گونه‌ای که منجر به جنگ تمام عیار نشود.

رسانه‌های لبنانی نیز گزارش دادند که دولت اسرائیل به فرانسه اطلاع داده است که قصد دارد یک سری حملات مهم و گسترده علیه اهداف حزب‌الله در حومه بیروت و همچنین پایگاه‌های نیروی قدس سپاه پاسداران انجام دهد در این حال حزب الله لبنان نیز به امریکایی‌ها اعلام کرد اسراییل در هر سطحی به لبنان حمله کند، در همان سطح پاسخ داده می‌شود.

در این باره به سراغ علیرضا خوشبخت، کارشناس مسایل سیاسی رفتیم.

 

۳/کرباسچی: کسانی که اصرار دارند پست بگیرند را باید فیلتر کنند نه فضای مجازی را!

غلامحسین کرباسچی فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار عقیده کرد: امروز همه افرادی که به درد بخور باشند، از مسئولیت فرار می‌کنند! همین که کسی برای سمتی اصرار کند، دلیل بر عدم صلاحیت اوست. کسانی که اصرار دارند پست بگیرند را باید فیلتر کنند نه فضای مجازی را.

۴/کاخ سفید حزب‌الله را مسئول حمله موشکی به اسرائیل دانست

کاخ سفید حزب الله را مسئول حمله موشکی که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک در بلندی‌های جولان شد، اعلام کرد و متعهد به "حمایت آهنین" از امنیت اسرائیل شد. تل آویو در حال حاضر در حال برگزاری جلسه کابینه برای تصمیم گیری درباره واکنش اسرائیل به این حمله است.

۵/انتخابات در ونزوئلا

کمیسیون انتخابات ونزوئلا اعلام کرد نیکلاس مادورو با کسب ۵۱.۲۰ درصد آرا، در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به پیروزی رسیده است.

نرخ مشارکت در انتخابات نیز ۵۹ درصد اعلام شده است. نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از اعلام پیروزی در انتخابات گفت: من مرد صلح و گفتگو هستم؛ مردم حرف خود را زدند، نه به سرمایه‌داری و نه به فاشیسم مادورو گفت ما اجازه نمی‌دهیم سناریوی هرج‌ومرج در ونزوئلا ایجاد شود. در دوره جدید ریاست‌جمهوری، سوگند می‌خورم که جانم را به خاطر فرآیند‌های تغییر برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورمان خواهم داد.

۶/اردوغان: ترکیه می‌تواند به اسرائیل وارد شود، همانطور که به قره‌باغ و لیبی وارد شدیم

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در یک سخنرانی جنجالی اعلام کرد که کشورش می‌تواند وارد اسرائیل شود "همانطور که به قره‌باغ و لیبی وارد شدیم". این اظهارات در حالی بیان شده که تنش‌ها بین ترکیه و اسراییل افزایش یافته است. اردوغان گفت "ترکیه آماده است تا همانطور که به مناطق دیگر وارد شده، به اسرائیل نیز وارد شود. ما هیچ هراسی از قدرت‌های خارجی نداریم و از منافع خود و ملت‌مان دفاع خواهیم کرد. " وزارت امور خارجه اسرائیل این اظهارات را "تحریک‌آمیز و خطرناک" خواند و اعلام کرد که این گونه اظهارات می‌تواند به تشدید بحران‌های منطقه‌ای منجر شود.

اهمیت این موضوع در منطقه بهانه‌ای شد تا گفت‌وگو کنیم با آقای رضا قنبری، تحلیلگر مسایل ترکیه. آقای قنبری، ورود ترکیه به اسرائیل طبق آنچه رجب اردوغان بیان کرده چه پیامد‌های را در منطقه به همراه خواهد داشت.

 

۷/سایه تورم بر سفره فقیر و غنی در تابستان ۱۴۰۳

بررسی شاخص قیمت مصرف‌کننده در تیرماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد تورم ماهانه از دهک اول به سمت دهک دهم روندی صعودی داشته است.

بررسی تورم ماهانه تیر ماه امسال حاکی از آن است که تورم ماهانه کل، معادل ۲.۲ درصد بوده است. تفکیک تورم ماهانه تیر به کالا‌های خوراکی و غیرخوراکی نشان می‌دهد تورم ماهانه در کالا‌های خوراکی به سطح ۱.۶ درصد رسیده است.

کمترین تورم ماهانه مربوط به دهک اول با یک درصد بوده و بیشترین تورم ماهانه تیرماه در دهک دهم نرخی معادل ۱.۷ درصد داشته است.

۸/رئیس کمیته خوردو اتاق ایران: واردات اتوبوس از چین ضربه مهلکی به تولید داخل وارد کرد

یونس اکبرپور پایدار، رئیس کمیته خوردو اتاق ایران می‌گوید: درحالی‌که ۵ شرکت داخلی امکان تامین نیاز اتوبوس کشور را دارند، تخصیص ۲ میلیارد یورو برای واردات ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس از چین ضربه مهلکی به تولید داخل وارد کرد.

درباره این موضوع به سراغ آرش راهبر، کارشناس حوزه خودرو رفتیم و از او پرسیدیم که آنچه رئیس کمیته خودرو اتاق ایران بیان کرده چقدر جدی است؟



۹/شکست سیاست‌های دستوری افزایش سالیانه اجاره بها خانه

در حالی که دولت اقدام به تعیین سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌بها در کشور کرده بود، رسانه‌های ایران از افزایش ۴۳ درصدی اجاره‌بها و شکست سیاست دستوری دولت در بازار اجاره‌بها خبر دادند.

روزنامه اقتصادی «دنیای اقتصاد» نوشت «تورم اجاره‌بهای مسکن در تیر ماه گذشته، ۱/۷ برابر آنچه مسئولان تعیین کرده بودند، رقم خورد.» این روزنامه نتیجه گیری کرده که «التهاب سال‌های اخیر اجاره‌بها» ریشه‌های ۳ گانه دارد که با «سقف دستوری» قابل کنترل نیست.

۱۰/فعلا برای واردات خودرو‌های دست دوم دست نگهدارید

بانک مرکزی ایران مجوز اخیر دولت سیزدهم برای واردات خودرو‌های کارکرده توسط مردم را معلق کرده و خواستار توقف واردات این خودرو‌ها توسط بخش حقیقی و حقوقی تا زمان روشن شدن منابع تخصیص ارز شده است.

دولت سیزدهم ۲۷ تیر در هفته‌های پایانی کار خود و پس از سال‌ها ممنوعیت واردات خودرو‌های خارجی، اعلام کرد که واردات خودرو برای همه ایرانی‌ها بر اساس شرایطی آزاد شده است.

 

عوامل برنامه:

تهیه کننده: سهیل محمدیان

کارگردان‌: سعید مسعودی

سردبیر: نسرین نیکنام

فیلمبردار: سجاد باقری

اجرا: محمدرضا حیاتی

تدوین: ماهان قره‌گوزلو

با تشکر از: حسین بیات، علیرضا خوشبخت، رضا قنبری و آرش راهبر کارشناسان این برنامه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: