پایگاه خبری تحلیلی دیدارنیوز

پایگاه خبری تحلیلی دیدارنیوز

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد

گسترش شبکه اجتماعی «شاد» طی ۲ هفته آینده

گسترش شبکه اجتماعی «شاد» طی ۲ هفته آینده
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایجاد شبکه اجتماعی «شاد» برای دانش آموزان جهش بزرگی در آموزش و پرورش محسوب می‌شود،گفت: امیدوارم بتوانیم در طی دو هفته آینده این سامانه را در تمام سطوح گسترش دهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش هماهنگ با وزارت بهداشت عمل می‌کند/دانش آموزان توصیه‌های بهداشتی در مورد کرونا را جدی بگیرند

معاون وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش هماهنگ با وزارت بهداشت عمل می‌کند/دانش آموزان توصیه‌های بهداشتی در مورد کرونا را جدی بگیرند
خبر‌های مربوط به کرونا باعث شده که نگرانی‌هایی برای دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها به وجود بیاید. حضور در مدرسه به عنوان محلی که تعداد افراد زیادی در آن حضور دارند باعث شده که نگرانی‌ها در این زمینه افزایش یابد. شایعاتی نیز در زمینه تعطیلی مدارس در برخی نقاطی کشور شنیده می‌شود. در همین راستا دیدارنیوز گفت و گویی با مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش داشته است. حمیدی در این رابطه گفت: به لحظه وضعیت قم را رصد می‌کنیم. تا همین لحظه اقدامات انجام شده توسط معاونت سلامت استان قم را پیگیری کردم و تا شنبه مدارس قم تعطیل است. موضوعی که وجود دارد با توجه به شواهد مشخص شده وزارت بهداشت روی شهر قم متمرکز است و تصمیمات لازم را برای این شهر اتخاذ شده و ما نیز هماهنگ با وزارت بهداشت در خصوص بحث مدارس عمل خواهیم کرد. در استان‌های دیگر، گزارشی مبنی بر ویروس کرونا ارائه نشده است و تا به این لحظه، تنها گزارش در رابطه با شهر قم بوده است.

ساخت مدرسه در سوریه؟ نمک بر زخم نپاشید آقای وزیر!

ساخت مدرسه در سوریه؟ نمک بر زخم نپاشید آقای وزیر!
خبری که به تازگی باعث حساسیت افکار عمومی شد اظهارات حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش بود. حاجی میرزایی که به سوریه سفر کرده از آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی واحد‌های آموزشی سوریه که بر اثر جنایات جنگی تروریست‌های تکفیری داعش آسیب‌دیده است، خبر داد. این اظهارنظر با حواشی فراوانی روبرو شد. در کشوری که آموزش و پرورش برای اهالی آن و مخاطبان آن مشکلات مختلفی ایجاد کرده است و تقریبا کسی را پیدا نمی‌کنیم که از این وضعیت رضایت داشته باشد چه لزومی دارد که وزیر آموزش و پرورش از مشارکت در ساخت مدارس سخن بگوید؟ شاید گفته شود که ساخت و ساز در سوریه می‌تواند برای ما نفع اقتصادی داشته باشد و وزیر در حوزه انتقال تجربیات سخن گفته که باید بگوییم اگر تجربه‌ای هست و توانی، چرا وضعیت مدارس کشور اینگونه است؟
«محمدباقر رنجبری» مدرس حوزه و دانشگاه در گفتگو با "دیدارنیوز" مطرح کرد؛

حوزه و دانشگاه؛ وحدت ناممکن، توافق لازم

حوزه و دانشگاه؛ وحدت ناممکن، توافق لازم
در تقویم‌های رسمی ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است. دو مجموعه‌ای که در تاریخ حیاتشان تأثیرگذاری زیادی داشتند و بخش مهمی از تحرکات سیاسی و اجتماعی جامعه ایران را شکل دادند. در این رابطه دیدارنیوز به سراغ محمدباقر رنجبری مدرس حوزه و دانشگاه رفته و نظر او را پیرامون این پدیده جویا شده است. ایده کلان رنجبری این است که حوزه و دانشگاه، چون از لحاظ معرفتی و گفتمانی با هم تفاوت دارند امکان وحدت وجود ندارد، اما امکان توافق وجود دارد. او در این باره گفت: این دو پدیده دانشگاه و حوزه در واقع هم از جهت مبنایی و هم از جهت متد دارای گونه‌های مختلف هستند.

افزایش قیمت بنزین و ترک تحصیل دانش‌آموزان!

افزایش قیمت بنزین و ترک تحصیل دانش‌آموزان!
قاعدتا با افزایش هزینه‌های زندگی و ثابت ماندن درآمد‌ها فرزندان خانواده‌ها هم ممکن است در معرض آسیب‌هایی که کل خانواده درگیر آن هستند بشوند. بچه‌ها هم با یک واسطه وقتی وضعیت اقتصادی خانواده دچار مشکل شود درگیر این فضا می‌شوند و آموزش نیز به عنوان یکی از مسائل مهم در زندگی کودکان تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. محمدرضا نیک‌نژاد از فعالین فرهنگی کشور در گفتگو با دیدارنیوز به تاثیرات افزایش قیمت بنزین بر زندگی فرهنگیان و به صورت کلی فرآیند تعلیم و تربیت در کشور پرداخته است.

نظام آموزش مهارتی، یکپارچه نیست/ فارغ التحصیلان دانشگاه؛ مخاطب اصلی آموزش فنی و حرفه‌ای!

نظام آموزش مهارتی، یکپارچه نیست/ فارغ التحصیلان دانشگاه؛ مخاطب اصلی آموزش فنی و حرفه‌ای!
علیرضا طاهرپور مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفتگوی تفصیلی با دیدارنیوز گفت: نظام آموزش مهارتی در کشور هنوز یکپارچه نیست. یعنی از یک پروتکل ملی تبعیت نمی‌کند. این معضل را ما در نظام آموزش عالی نداریم. یعنی انواع دانشگاه‌ها در کشور وجود دارد، اما کاملاً با هم از یک الگوی یکسان و واحدی پیروی می‌کنند. شما می‌توانید الان بروید در دانشگاه پیام نور در زابل فوق دیپلم کامپیوتر بگیرید. بعد در دانشگاه دولتی تبریز لیسانس بگیرید و بعد در فلان دانشگاه شبانه فوق لیسانس بگیرید و هیچ مشکلی هم وجود ندارد. اما در نظام آموزش مهارتی در کشور این نظام یکپارچه وجود ندارد و این دغدغه برای مسئولین و دولت هم همیشه بوده است. ما در قانون برنامه سوم توسعه می‌بینیم که یک بندی آمده که «مقرر است که شورای عالی هماهنگی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور شکل بگیرد و این هماهنگی رخ دهد» که هنوز اجرایی نشده است. یا این که یک مصوباتی داشته است که نافذ نبوده و تمکین نکرده‌اند و یا اینکه هیچ وقت تشکیل نشده است.

بیانیه فرهنگیان و کنشگران حوزه آموزش در اعتراض به لایحه بودجه ۱۳۹۹

بیانیه  فرهنگیان و کنشگران حوزه آموزش در اعتراض به لایحه بودجه ۱۳۹۹
آن چه در نگاه اول به این لایحه جلب توجه می‌کند، حفظ روال گذشته در جهت گیری‌های کلی و تخصیص اعتبارات است. به عنوان مثال لایحه بودجه ۹۹ را همانند گذشته به هیچ رو نمی‌توان بودجه‌ای دانست که در آن برای آموزش و پرورش اولویتی در نظر گرفته شده باشد و یا دست کم، توجه بیشتری به آن شده باشد. بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش برای سال آینده با افزایش ناچیزی - حداکثر ۵ درصد - نسبت به سال جاری نوشته شده است. اگر قرار است در سال آینده، به خاطر شرایط تحریمی، بودجه‌ای ریاضتی نوشته شود، چرا حاکمیت خود را کنار می‌کشد و بار سنگین آن را بردوش مردم به ویژه کم درآمدترین آن هامی گذارد؟ چرا برخی نهاد‌های خاص، همچنان از مالیات معاف هستند؟ چرا هیچیک در مقابل نهاد‌های نظارتی رسمی پاسخگو نبوده و شفافیت مالی ندارند؟ آیا ملت ایران، به جز از سوی دشمن، از سوی برخی نهاد‌های صاحب قدرت داخلی نیز تحریم شده است؟
"دیدارنیوز" نگاهی به طرح‌های ناکارآمد استخدامی آموزش و پرورش دارد؛

بحران کمبود معلم و راهکار‌های بحران آفرین دولت

بحران کمبود معلم و راهکار‌های بحران آفرین دولت
مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر حوزه آموزش و پرورش است را می‌توان اعم از کیفیت بسیار پایین آموزش به ویژه در مدارس دولتی، اجرای طرح هایی، چون خرید خدمات، جذب نیرو بر طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و همچنین استخدام سرباز معلمان، خشونت و پرخاشگری در بین دانش آموزان، بی انگیزگی و دلسردی معلمان، فقدان امکانات آموزشی در مدارس، کمبود معلم و اجبار به استخدام نیروی‌های بی اطلاع و بسیار ناتوان، در کنار عدم توجه والدین به تربیت و آموزش دانش آموزان در شهرستان‌ها و روستا‌ها و به ویژه در مناطق محروم که وضعیت نگران کننده تری نیز دارند دانست.
"دیدارنیوز" طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور را مورد نقد و بررسی قرار داد؛

خود تحریمی با حذف زبان انگلیسی از مدارس!

خود تحریمی با حذف زبان انگلیسی از مدارس!
اصلی‌ترین انتقادی که مطرح است به این نکته اشاره دارد که این طرح در ادامه پروژه خصوصی سازی آموزشی است و با عدالت آموزشی در تضاد است. هسته اصلی این طرح بر آموزشگاه‌های خارج از مدرسه تاکید دارد. آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی که برخی از آن‌ها از مناطق کمتر برخوردار به مجلس راه یافته اند نمی‌دانند که هزینه آموزشگاه‌های خصوصی چقدر است و چه تعداد از خانواده‌های کشور توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را دارند؟ با اجرایی شدن این طرح، بخش زیادی از دانش آموزان کشور از آموزش زبان انگلیسی محروم می‌شوند، چون هزینه پرداخت کلاس‌های بیرون از مدرسه را ندارند.
روایت "دیدارنیوز" از سفر گروه دانشجویی بادبادک به سیستان و بلوچستان؛

باز کن پنجره را!

باز کن پنجره را!
به علت گرد و خاک و باد و کم کردن هزینه‌ها، مقابل پنجره کلاس‌ها را با چیدن تعدادی آجر، کور می‌کنند که عبور نور را کاهش و فضای داخل کلاس را تاریک کرده بود. انگار محرومیت راه همه چیز را بسته بود. اما باید پنجره‌ها را باز می‌کردیم. این روستا و اهالی و کودکانش از جنس نور بودند. حیف بود که از نور بهره نبرند.
"دیدارنیوز" با بررسی پرسش مهر بیستم، نگاهی به گذشته و امروز پرسش مهر داشته است؛

رئیس‌جمهور؛ اصلی‌ترین مخاطب پرسش مهر رئیس‌جمهور!

رئیس‌جمهور؛ اصلی‌ترین مخاطب پرسش مهر رئیس‌جمهور!
حسن روحانی که در رابطه با آموزش و پرورش به هیچ وجه کارنامه قابل قبولی ندارد باید بیش از هر فرد دیگری به پرسش خود توجه کند. مدرسه مطلوب و شاداب نیاز به الزاماتی دارد که با بی توجهی‌های رئیس جمهور به آموزش و پرورش به هیچ صورت عملی نخواهد شد. قطعا مجموعه نظام باید برای بهبود وضعیت تعلیم و تربیت بسیج شوند، ولی در عمل این دولت است که باید در بخش اجرایی، کار‌های مختلف را ساماندهی کند. بهتر است رئیس جمهور خود را مخاطب پرسش مهر رئیس جمهور بداند تا شاید کمی نسبت به وضعیت آموزش و پرورش اهتمام بورزد.
یادداشت "دیدارنیوز" به بهانه شروع سال تحصیلی؛

بدون تعارف با دانش‌آموزان، والدین، معلمان و مسئولان!

بدون تعارف با دانش‌آموزان، والدین، معلمان و مسئولان!
آموزش و پرورش مهم‌ترین بخش کشور است. دولت‌ها هم یکی از اصلی‌ترین وظایفی که دارند توجه به بحث آموزش است و ایجاد یک فضای عادلانه در حوزه آموزش برای همه افراد جامعه. همان چیزی که در قانون اساسی آمده است. اما مسئولان کشور در طول سال‌های طولانی نه تنها به وظیفه خود عمل نکردند بلکه با اقداماتی وضعیت تعلیم و تربیت را بحرانی نیز کرده‌اند. عدالت آموزشی، کیفیت تعلیم و تربیت، آموزش رایگان برای شهروندان، توجه به مناطق محروم و حاشیه‌ای و حقوق معلمان بخشی از مسائلی است که دولت‌ها باید برای آن کاری می‌کردند. نه تنها کار‌های مفیدی انجام نگرفته بلکه ضرر‌های زیادی نیز به نظام تعلیم و تربیت کشور نیز وارد کرده‌اند.
بررسی موج بازنشستگی در آموزش و پرورش در گفتگوی "دیدارنیوز" با «حسین خنیفر» رئیس دانشگاه فرهنگیان؛

دو سونامی در کمین آموزش و پرورش!

دو سونامی در کمین آموزش و پرورش!
سونامی اول دانش آموزانند که الان ۱۴.۵ میلیون نفر هستند که دو سال دیگر می‌شود ۱۵.۵ میلیون و در سال ۱۴۰۴ این رقم به بیش از ۱۷ میلیون نفر خواهد رسید. سونامی دیگر هم به معلمان بر می‌گردد. ۹۳۰ هزار معلم در کشور داریم که به اذعان آموزش و پرورش ۳۲۰ هزار نفر تا سال ۹۹ بازنشسته می‌شوند. از ۹۹ تا ۱۴۰۴ هم چیزی حدود ۳۳۰ هزار نفر دیگر هم بازنشسته می‌شوند. جمعا می‌شود ۶۵۰ هزار نفر.

کجای "عدالت آموزشی" ایستاده‌ایم؟

کجای
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه مدارس دولتی ما روز به روز از حداقل امکانات محروم‌تر می‌شوند و پسرفت می‌کنند، گفت: برخی مدارس غیردولتی نیز فقط به جنبه اقتصادی می‌پردازند و وضعیت را بدتر می‌کنند.
قابل توجه معلمان حق‌التدریس؛

تمام جزییات استخدام و شروط تبدیل وضعیت به پیمانی!

تمام جزییات استخدام و شروط تبدیل وضعیت به پیمانی!
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با تشریح تمام جزییات استخدام معلمان حق‌التدریس گفت: چهار گروه مشمول این قانون هستند که باید شروط لازم را کسب کنند و پس از آن قطعا طی مدت سه سال استخدام پیمانی می‌شوند.
گفتگو
یادداشت
پربازدیدها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار
عکس
بشنوید
فیلم