تاثیر مخرب ورود انواع پساب به تالاب‌ها بر پرندگان و آبزیان

یک فعال محیط زیست ضمن بیان اینکه عوامل انسانی در آلودگی تالاب‌ها تاثیرگذارند اظهار کرد: آلودگی آب تالاب‌ها به طور گروهی پرندگان را نابود می‌کند و جمعیت یک منطقه را از بین می‌برد.

کد خبر: ۱۲۱۶۴۸
۱۱:۴۱ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

دیدارنیوز ـ تالاب‌ها یکی از اکوسیستم‌های مهم در کره زمین محسوب می‌شوند که علاوه بر اینکه ذخیره‌گاه ژنتیکی خوبی هستند از ورود آلودگی به دریا یا هر منبع آبی دیگری که بعد از آن قرار دارد، جلوگیری می‌کنند و به گفته یک فعال محیط زیست پساب‌ها همچنین فاضلاب‌های انسانی باعث آلودگی تالاب‌ها می‌شوند.

رضا نیک‌فلک درباره آلودگی‌های تالاب‌ها اظهارکرد: عوامل آلودگی تالاب‌ها بیشتر عوامل انسانی هستند. به‌طور مثال پساب‌های کشاورزی، فاضلاب‌های بیمارستانی، فاضلاب‌های صنعتی و فاضلاب‌های انسانی وارد رودخانه‌ها می‌شوند و، چون تالاب‌ها از رودخانه‌ها تغذیه می‌کنند آلوده می‌شوند و پوشش گیاهی، تنوع زیستی تالاب‌ها و آبزیان از بین می‌رود.

وی درباره تاثیرآلودگی تالاب‌ها بر پرندگان مهاجر و پرندگانی که در تالاب‌ها زندگی می‌کنند، گفت: با ورود پساب‌های کشاورزی و سموم شیمیایی به تالاب‌ها، زیستگاه زادآوری پرندگان آلوده می‌شود و تخم‌های ظریف پرندگان ترک می‌خورند و تبدیل به جوجه نمی‌شوند.

این فعال محیط زیست درباره تاثیرآلودگی نفتی در تالاب هورالعظیم گفت:با انتشار نفت در تالاب‌ها، پر‌های پرندگان چرب و نفت وارد بدنشان می‌شود که به این صورت تلفات جدی و گسترده‌ای در تالاب‌ها داریم.

وی افزود:آلودگی‌های مربوط به کودشیمیایی و سموم کود هم در زادآوری و سلامت پرندگان تاثیرگذار است و هم سلامت آبزیان تالاب‌ها را مختل می‌کند و این تاثیرات بیشتر در بلند مدت رخ می‌دهد.

نیک‌فلک ادامه داد:آلودگی آب تالاب‌ها می‌تواند با از بین بردن پرندگان گروهی که در یک زیستگاه هستند، جمعیت یک منطقه را به طور کامل نابود کند.

این فعال محیط زیست با اشاره به تاثیر خشکی تالاب‌ها بر گرمایش زمین اظهار کرد:تالاب‌ها در گرمایش زمین تاثیر می‌گذارند و با رطوبتی که آزاد می‌کنند باعث می‌شوند که گرمای زمین از حدی بیشتر نشود.

نیک فلک در پایان تصریح کرد: با خشک شدن تالاب‌های بزرگ، باد‌های گرم و سوزانی که در تابستان می‌وزند هنگام گذر از سطح تالاب‌ها خنک نمی‌شود. در این شرایط همچون تابستان‌های اخیر گرما و حرارت زیاد و غیرقابل کنترل می‌شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: