دیدارنیوز - علیرضا منظری تصریح کرد: طبق موافقتنامههای بینالمللی پروازهای عبوری از فضای کشورهای متعاهد عضو باید برقرار باشد و هر کشوری موظف است فضای هوایی خود را برای عبور هواپیماهای سایر کشورهای عضو فراهم کند.
به گفته وی، آنچه که از سوی دولت ایالت متحده آمریکا مطرح شده در رابطه با این موافقتنامه یا چگونگی اجرای آن سیاست جدیدی به وجود نمیآورد و این دولت تعیین تکلیف خاصی انجام نداده است.
نماینده سابق ایران در ایکائو ادامه داد: دولت آمریکا در این دستورالعمل فقط به هواپیماهای شرکتهای هواپیمایی آمریکایی یا هواپیماهای نظامی آمریکا هشدار داده که با توجه به مشاجرات سیاسی بین دو کشور برای عبور از آسمان ایران احتیاط به خرج داده یا از مسیرهای دیگری استفاده کنند.
منظری با بیان اینکه هر کشوری آزاد است طبق رویههای بینالمللی برای اتباع خود دستورالعملهایی را صادر کند، اظهار کرد: این دستورالعمل به مفاد موافقتنامه بینالمللی در این زمینه خدشهای وارد نمیکند در نتیجه این مساله وارد بحث اعمال تحریم بر کشورهای دیگر در رابطه با عبور از فضای کشور نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا میتواند به منظور وارد کردن فشاری جدید به صنعت هوایی ایران کشورهای دیگر را تهدید به تحریم کند تا از آسمان ایران عبور نکند، توضیح داد: طبق قواعد بینالمللی نمیتوان سایر کشورها یا شرکتهای هواپیمایی را از عبور از فضای هوایی کشور خاصی منع کرد. هرچند جهان عدم پایبندی آمریکا به قواعد بینالمللی را پیش از این تجربه کرده اما به نظر نمیرسد در این رابطه خاص امکان ایجاد تحریمی جدید وجود داشته باشد.
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا اردیبهشتماه در تصمیم یک جانبه اعلام کرد که آمریکا از برجام خارج میشود.
پس از آن گروهی تحریمهای اقتصادی جدید آمریکا علیه ایران اجرایی شد که بخشی از آنها به اجرای قراردادهای خرید هواپیما از سوی شرکتهای ایرانی مربوط میشد.
ایرانایر پس از برجام قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید را امضاء کرد که پس از تحویل سه فروند ایرباس و ۱۳ فروند ATR عملا امکان تحویل دیگر هواپیماها به این ایرلاین ایرانی فراهم نشد.
صنعت هوایی ایران از حدود ۴۰ سال قبل و به دنبال تحریمهایی که پس از تسخیر سفارت این کشور در تهران اجرایی شد با تحریمهای یک جانبه آمریکا روبهرو بوده و جز دوره کوتاهی در زمان اجرای برجام آمریکا از فروش هواپیماهای مسافربری نو به ایران جلوگیری کرده است.
وزیر راه و شهرسازی ایران پیش از این گفته بود که برای نوسازی ناوگان هوایی ایرلاینهای ایرانی به حدود ۵۰۰ فروند هواپیمای نو احتیاج دارد.