وعده نخست وزیر لهستان برای حمایت از بلاروسی‌ها

پس از آنکه یکی از اعضای حزب حاکم لهستان از اظهارات رهبر اپوزیسیون بلاروس انتقاد کرد و آن را مایه تفرقه در کشور دانست، نخست وزیر لهستان وعده داد که دولتش همیشه حامی مردم بلاروس در مبارزه برای دموکراسی باشد.

کد خبر: ۹۴۹۲۸
۱۱:۱۷ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

دیدارنیوز - به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اظهارنظر از سوی ماتیوش موراوکی، نخست وزیر لهستان پس از آن مطرح شد که یکی از اعضای ارشد حزبش این مساله را مطرح کرد که همبستگی لهستان ممکن است با صحبت‌های رهبر اپوزیسیون بلاروس در دیدارش با شهردار ورشو دچار تفرقه شود.

جناح‌های سیاسی لهستان مدتهاست که در حمایت از کسانی که در بلاروس مخالف دیکتاتوری الکساندر لوکانشنکو، رئیس جمهوری این کشور هستند، متحد شده‌اند. برای لهستان، کشوری که مدتی طولانی از سوی روسیه کنترل شده، یک جبهه متحد در مقابل "استبداد" در برابر شرق فضیلت تلقی می‌شود و از هرگونه اختلاف داخلی فراتر می‌رود.
سال گذشته ادعای تقلب انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس باعث شد تا سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون از این کشور بگریزد و اخیرا هم با رافال ترزاسکوفسکی، شهردار ورشو دیدار کرد که عضو حزب اپوزیسیون میانه روی لهستان و مخالف حزب حاکم جناح راستی قانون و عدالت است.

ریچارد ترلکی، معاون رئیس پارلمان لهستان و از اعضای ارشد حزب حاکم درباره این دیدار گفت: اگر رهبر اپوزیسیون بلاروس به دنبال ترغیب یک اپوزیسیون ضد دموکراتیک در لهستان است و در نشست با شهردار ورشو در این باره حرف زده، به او بگویید که به جای ما از مسکو کمک بگیرد و بگذارید ما از یک اپوزیسیون بلاروسی حمایت کنیم که با مخالفان ما طرف نیست.

این اظهارات بسیاری را در لهستان خشمگین کرد و درخواست‌هایی از سوی اپوزیسیون برای استعفای وی مطرح شد. برخی به این نکته اشاره کردند که همسر تیخانوفسکایا همچنان از سوی دولت بلاروس که از سوی کرملین حمایت می‌شود، در زندان است.

نخست وزیر لهستان گفت که از آغاز اعتراضات در اوت گذشته میلادی در بلاروس با مردم این کشور بوده که در راه آزادی، اجرای قانون و مبارزه برای دموکراسی در خیابان‌ها بودند.

تلاش‌های دولت لهستان برای کمک به بلاروس شامل موارد زیادی می‌شود؛ از جمله کمک مالی دولت به ایستگاه تلویزیونی Belsat که اخبار مستقل بلاروس را پخش می‌کند و همچنین تلاش برای جلب نظر فشار بین المللی علیه دولت مینسک و استقبال از فعالان و دانشجویان بلاروسی که در تبعید و در ورشو و سایر شهرهای لهستان هستند

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: