متخصص گوش و حلق و بینی در اراک

اختلال بویایی و چشایی ناشی از کرونا برگشت پذیر است

یک متخصص گوش و حلق و بینی در اراک گفت: اختلال در بویایی و چشایی از عوارض شایع کرونا است که با انجام برخی اقدامات می‌توان دوران بازتوانی آن را کوتاه‌تر کرد.

کد خبر: ۹۳۴۷۴
۱۴:۱۵ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰

دیدارنیوز ـ به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک، دکتر «محمد آقاجان‌پور» افزود: اختلال بویایی که در اثر کرونا رخ می‌دهد به‌طور معمول بین ۶ ماه تا یک سال زمان می‌برد تا بهبود یابد اما، برخی بیماران با توجه به سیستم ایمنی بدنشان در عرض چهار ماه این اختلال ردر بدنشان بهبود می‌یابد.

وی اظهار داشت: توصیه به کسانی که هنوز با گذشت زمان طولانی حس بویایی شان برنگشته این است که زیر نظر متخصص از دارو‌های خاصی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: استفاده از سرم شستشوی گرم روزانه چند بار در داخل بینی، استفاده از اسپره‌ها و افشانه‌های کورتونی به‌صورت موضعی، همچنین ا دارو‌های مکملی مثل ویتامین ب، امگا ۳، زینک، روی و کاهش استرس و تنظیم خواب در ترمیم اعصاب بویایی نقش محوری دارد.

دکتر آقاجان‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: بوییدن یک سری از مواد مثل وانیل، سیر، قهوه، نعناع، میخک، گل رز به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه چندین بار در روز موجب تحریک سلول‌های عصبی گیرنده‌های بویایی می‌شود.

متخصص گوش، حلق و بینی همچنین با تاکید بر اینکه سلول‌های عصبی نسبت به سایر سلول‌های بدن رشد کمتری دارند، گفت: سلول‌های عصبی روزانه یک میلیمتر رشد می‌کند به همین دلیل است که برگشت حس بویایی زمان طولانی نیاز دارد.

وی افزود: ممکن است بعضی از بیمارانی که به کرونا مبتلا می‌شوند در ابتدا فقط اختلالات بویایی داشته باشند و در روز‌های آتی علایم دیگری مثل سرفه، بدن درد و تب اضافه شود نمی‌توان این گونه فرض کرد که بیماران دارای اختلالات بویایی به تنهایی به کرونای خفیف مبتلا شده‌اند.

این متخصص گوش و حلق و بینی در اراک اظهار داشت: با توجه به علایم بالینی انجام آزمایش و منفی کننده بودن رد کننده کووید ۱۹ نیست بنابراین توصیه می‌شود بیمارانی که اختلالات بویایی و چشایی دارند باید به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز خودشان را قرنطینه و نکات بهداشتی را جدی‌تر رعایت کنند.

دکتر آقاجان‌پور گفت: اگر تنها اختلالات بویایی در فردی وجود داشته باشد، حتما قرنطینه نیاز است و فرض بر کووید ۱۹گرفته می‌شود، مگر اینکه خلاف این امر ثابت شود.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

منبع: ایرنا
برچسب ها: کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: