حاشیه‌نگاری ۵ روز سخت

گمنام‌ها در خیابان شهید گمنام

ثبت نام برای پست ریاست جمهوری دوره سیزدهم در حالی پایان یافت که با وجود صدور بخشنامه شورای نگهبان ۵۹۲ نفر شامل ۵۵۲ مرد و ۴۰ زن ثبت نام کردند. بسیاری از آن‌ها به سالن کنفرانس وزارت کشور راه نیافتند تا نشست مطبوعاتی برگزار کنند.

کد خبر: ۹۱۶۳۶
۰۸:۲۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: این اولین دوره‌ای نیست که در ستاد مرکزی انتخابات کشور به عنوان خبرنگار مستقر می‌شدم و نمی‌توان گفت در گذشته شاهد حاشیه و مراجعه چهره‌های عجیب و غریب نبودم، ولی چون هر دوره رنگ و بوی خود را دارد فکر می‌کنم از جهاتی ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این دوره هم جذاب بود و هم جای توجه و تمرکز ویژه‌ای دارد.

در این دوره البته با توجه به دستورالعمل شورای نگهبان به وزارت کشور که در آن شرایطی را برای ثبت نام کنندگان در نظر گرفته بودند، انتظار نداشتیم داوطلبان زیادی برای ثبت نام به محل نام نویسی مراجعه کنند، اما آمدند. از بچه دوازده ساله تا پیرمرد ۹۰ ساله. یکی با لباس سپاه و اتیکت سردار سلیمانی، دیگری با شمایل و لباس لوطی‌های فیلم‌‌فارسی. شخصی که خود را بهروز وثوقی راد معرفی می‌کرد و کفش‌ قیصری پوشیده بود. یک داوطلب شیک با ظاهر و لباسی متعلق به دهه ۴۰ و ۵۰ هم آمده بود و می‌گفت این پنجمین دوره است که برای ثبت نام مراجعه می‌کند. او که به جای کلمه "معیشت" مردم، از "مشیت" استفاده می‌کرد، مدعی بود برنامه دارد. خیرالله حاجی زاده به مزاح می‌گفت اگر شواری نگهبان تاییدش نکند با تانک سراغ آیت الله جنتی می‌رود.

 

حاجی فیروز هم ثبت‌نام کرد

حتی حاجی فیروز هم آمده بود. حاجی فیروز با آن لباس زیبای ایرانی به ظاهری شیک و صورتی که سیاه نشده بود، این بار برای سیاه بازی نیامده بود، به من گفت برای ترویج و توجه به هنر آمده ام. گفت اگر رییس جمهور شود می‌خواهد برنامه‌ای پیاده کند که مردم ایران را شاد کند.

 

رییس جمهور کٌرد

یک شهروند از کردستان آمده بود، با لباس کردی. ثبت نام کرد، ولی به او اجازه ندادند از سالن کنفرانس خبری وزارت کشور برای ارائه برنامه و بیانه‌اش استفاده کند. او بعد از ثبت نام وارد خیابان شهید گمنام شد و در میان خبرنگارانی که در بیرون، حاشیه‌ها را ثبت می‌کردند بیانیه خود را قرائت کرد. او در بخشی از صحبت‌هایش لباس کردی را لباس فخر و سربازی ایران نامید نه لباس چوپانی.

شخصی لباس کارگری و گِل مالی شده پوشیده بود و از سیستان و بلوچستان آمده بود که به داخل راهش ندادند، رفت و لباسش را عوض کرد و برگشت و ثبت نام کرد.

زنان هم آمدند که معروفترین آن‌ها زهرا شجاعی چهره معروف اصلاح طلب بود.

در میان این ۵۹۲ نفر حدود ۴۵ نفر شناخته شده‌تر بودند. آن‌ها آمدند ثبت نام کردند و با احترام به سمت سالن کنفرانس هدایت شدند، امکانی که برای دیگر داوطلبان مهیا نبود. گمنام‌ها در خیابان شهید گمنام ماندند و نامداران سیاست به راحتی پشت تریبون رفتند. خیلی‌ها که به ادعای خودشان حرفی برای گفتن داشتند، به تبعیضی که نسبت به آن‌ها شده بود معترض بودند.

 
 

متفاوت‌ها، احمدی‌نژاد و تاجزاده

از میان چهره‎های معروف محمود احمدی نژاد و مصطفی تاجزاده ساختار‌های متعارف را رعایت نکردند و متفاوت‌تر از همه صحبت کردند. تاجزاده از تحریم سخن نگفت. او مثل همیشه با ادبیاتی خاص و فاخر، اصلاحات ساختاری را جز برنامه‌های خود معرفی کرد. محمود احمدی نژاد، اما صدر تا ذیل نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفت و ضمن اعتراض شدید به شورای نگهبان گفت اگر رد صلاحیت شود انتخابات را تحریم و حتی از نزدیکترین افراد به خود هم حمایت نخواهد کرد.

 

رییسی مستقل آمد!

سید ابراهیم ریسی که از سال ۹۶ به این سو در فضای انتخاباتی بوده گرچه شل‌کن سفت‌کن زیادی برای آمدن یا نیامدنش به عرصه وجود داشت، ولی همان گونه که قابل پیش‌بینی بود در روز آخر به وزارت کشور آمد و با سلام و صلوات فراوان بیشترین توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. جالب اینجاست که سید‌ابراهیم هم از تغییر و تحول گفت، ولی نگفت تغییر در چه و تحول در کدام بخش از حکمرانی؟ او همه دولت‌های گذشته را مقصر وضع موجود معرفی کرد و گفت این مقصران نمی‌توانند مدعی اصلاح و تغییر باشد، او که خود در ۴۰ سال گذشته در بالاترین جایگاه‌های قضایی کشور بوده، گویا قصد دارد در مقام ریاست جمهوری با فساد مبارزه کند.

تعدادی از اصلاح‌طلبان آمدند که شاخص‌ترین آن‌ها اسحاق جهانگیری بود، او هم که مانند ابراهیم رییسی مرد همیشه مسئول در نظام جمهوری اسلامی بوده برای اوضاع کنونی مردم و کشور بغض کرد و گفت تحت فشار وارد این عرصه شده و برای مشکلات کشور راه حل وجود دارد البته با  شرط و شروطی.

مژده ناآشنای آشنا! سوری که زده نشد

یک ساعت مانده به پایان ساعت نام نویسی عده‌ای از همکاران درگوشی و پچ‌پچ‌کنان می‌گفتند یک نفر از جماران با تیم حفاظتی به سمت وزارت کشور حرکت کرده است. پیش از آن حسام‌الدین آشنا در توییتی وعده داده بود در ساعت ۱۸ همه غافلگیر می‌شوند. به همین دلیل خبرنگاران این شایعه را ناخودآگاه به توییت آشنا مرتبط می‌کردند و خیلی سریع شایعاتی در فضای سالن کنفرانس و طبقه بالا (محل نام‌نویسی) پخش شد. عده‌ای گفتند احتمالا محمد جواد ظریف می‌آید، از سید محمد خاتمی نام برده می‌شد و نهایتا همه احتمالات به سمت علی اکبر ناطق نوری رفت و توییت حسام الدین آشنا را به آمدن ناطق نوری ترجمه می‌کردند. سور آشنا زده نشد و معلوم نشد قرار بود چه برگی رو کند؟!

تا اینجا، بازی تمام!

بالاخره راس ساعت ۱۸ انصاری مسئول روابط عمومی وزارت کشور که از روز اول میکروفن در دست در سالن کنفرانس حضور داشت، از بلندگو اعلام کرد، محمد جواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب  اعتماد ملی آخرین نفری است که بیانیه خود را قرائت کرده است. تمام.

طبق آخرین آمار، ۲۷۲ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان لیسانس و کمتر و ۳۲۰ نفر از آنان فوق لیسانس و به بالا بودند. ۸۹ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان زیر ۴۰ سال سن داشتند و افرادی که بین ۴۰ تا ۷۵ سال بودند هم ۴۹۵ نفر بوده و هشت نفر هم بالای ۷۵ سال سن داشتند. در مقایسه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با دوره قبل هم باید گفت؛ در دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری ۱۶۳۶ نفر ثبت‌نام کرده بودند و این دوره ۵۹۲ نفر. از یکشنبه ۲۶ اردیبهشت شورای نگهبان براساس چارچوب و مصوبات خود درباره احراز صلاحیت‌ها عمل خواهد کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان ثبت نام‌ها گفت: شورای نگهبان در مجموع دو بازه پنج روزه فرصت برای احراز صلاحیت‌های داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری دارد و در پایان ۱۰ روز هم اسامی افراد تأیید صلاحیت شده به داوطلبین اعلام خواهد شد.

پایان این مرحله از انتخابات (نام نویسی) هر چه بود، برای ما خبرنگاران ۵ روز کاری سخت و پر استرس بود. گرچه همکاران تلاش کردند متن و حاشیه‌ای را از دست ندهند، ولی یقینا ما همه چیز را ندیدیم و حتما مواردی از زیر صفحه کلید و لنز دوربین‌های ما در رفته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: