احتیاج شهرک‌های اقماری به امکانات

در اطراف تهران شهرستان‌هایی همچون پردیس، اسلامشهر و شمیرانات قرار دارند. در دولت نهم و دهم شهرک‌های اقماری متعدد در قالب مسکن مهر و در برخی از مناطق نیز به‌شکل خصوصی پروژه‌های ساختمان‌سازی اجرا شد.

کد خبر: ۸۱۸۶
۱۴:۴۴ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ در اطراف تهران شهرستان‌هایی همچون پردیس، اسلامشهر و شمیرانات قرار دارند. در دولت نهم و دهم شهرک‌های اقماری متعدد در قالب مسکن مهر و در برخی از مناطق نیز به‌شکل خصوصی پروژه‌های ساختمان‌سازی‌ اجرا شد. در آن دوران نیز نقدهای فراوان به‌دلیل نبود امکانات و زیر ساخت‌ها در ساخت و ساز وارد بود. حال بعد از گذشت چند سال از آن ساخت‌و ساز و سکونت بخش قابل توجهی از هموطنان در آن شهرک‌ها می‌توان کم و کیف آن را مورد بررسی قرار داد.

البته باید دانست که بخش قابل توجهی از افراد به‌جای اینکه مستاجر باشند و هر سال خانه به‌دوشی را تحمل نکنند، سکونت و خرید یک واحد در این شهرک‌ها را ترجیح داده‌اند. بی‌شک استقبال مردم از این شهرک‌ها نیازمند اختصاص امکانات و خدمات فراوان است. در روزهای اخیر فرماندار تهران گفت: جمعیت شهرک‌های اطراف و اقماری به دو برابر افزایش پیدا کرده و این وضعیت نگران‌ کننده است، چرا که مردم در این مناطق به آب، برق و گاز و سایر زیرساخت‌ها احتیاج دارند. عیسی فرهادی افزود: در حال حاضر حاشیه‌نشینی در قالب شهرستان‌ در اطراف تهران ایجاد شده است و حاشیه‌نشینی در حال رشد است. عیسی فرهادی افزود: پیش‌ بینی ما این بود که جمعیت تهران تا سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۰ میلیون شود، در حال حاضر هم تقریبا همین عدد است، اما جمعیت شهرک‌های اطراف و اقماری به دو برابر افزایش پیدا کرده است و این وضعیت نگران‌ کننده است، چرا که مردم در این مناطق به آب، برق، گاز و سایر زیرساخت‌ها احتیاج دارند. به گزارش ایلنا، به گفته او بخشی از زمین‌های کشاورزی تبدیل به زمین مسکونی شده‌اند و باید موضوعاتی همچون اشتغال، مسکن، امنیت و سایر زیرساخت‌ها برای ساکنان این مناطق فراهم شود. همچنین این مناطق نیازمند امکانات جانبی همچون مدرسه، فضای سبز، بیمارستان و فضای ورزشی هستند، بنابراین باید تدابیری برای این مناطق داشت.

مردم کرج چاره‌ای جز کار در پایتخت ندارند

در مهر 96 هم عضو مجمع نمایندگان استان تهران گفت: شهرک‌های اطراف تهران به‌دلیل تردد روزانه افراد به پایتخت به خوابگاه شبیه هستند. به گزارش خانه ملت، طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی با اشاره به اینکه مردم برای فعالیت و کار از شهرک‌های اطراف تهران به پایتحت رفت و آمد می‌کنند، افزود: مردم از تمامی شهرک‌های اطراف تنها برای کار به تهران می‌آیند، به عبارت بهتر شهرک‌هایی همچون کرج تنها به یک خوابگاه شباهت دارند. هرچند که در گذشته کرج مکانی ییلاقی تلقی می‌شد، اما در حال حاضر این فرصت را از دست داده و مردم برای کار به تهران می‌آیند.

زیرساخت‌های شهرک‌های اقماری آماده نیست

نماینده پردیس در شورای عالی استان‌ها درباره ساخت و سازها در شهرک‌های اقماری به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: ساخت و ساز در این شهرک‌ها نتیجه اعمال سیاست‌های نادرست در دولت‌های نهم و دهم است. این در حالی است که مسئولان و دولتمردان به‌جای تاسیس این شهرک‌ها و اجرای پروژه مسکن مهر می‌توانستند روی بافت فرسوده شهری سرمایه‌ گذاری کرده و از شدت مشکلات موجود بکاهند. محمد قانبیلی می‌افزاید:‌ بی‌شک هر گونه اقدام روی بافت فرسوده شهری بخش قابل توجهی از چالش‌ها را کاهش می‌داد. در آن شرایط دیگر مردم هزینه‌های فراوان برای خرید این منازل پرداخت نمی‌کردند. برای مثال هم اکنون در شهر پردیس 135 هزار واحد فقط مسکن مهر احداث شده است. در حالی که هنوز اغلب واحدها آماده نیست. از سوی دیگر هنوز زیرساخت‌ها برای توسعه این شهرک‌ها مهیا نیست.

افراد با فرهنگ‌های مختلف درشهرک‌های تازه تاسیس

مریم به تازگی در پردیس ساکن شده است. او به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: در سال‌های نخست زندگی مشترک در تهران مستاجر بودیم، اما رفته رفته با کاهش ارزش پول میزان سرمایه ما هم کاهش پیدا کرد و دیگر با آن بودجه نمی‌توانستیم در شهر تهران یک واحد آپارتمان اجاره کنیم، اما با آن پول اینجا از طریق اخذ وام توانستیم یک واحد آپارتمان بخریم. او درباره زندگی در این شهرک‌ها می‌افزاید: افراد با سلیقه و افکار متعدد در این شهرک‌ها ساکن شده‌اند. در این وضعیت فقط باید در آپارتمان را بسته و به قول معروف سرت به کار خودت باشد. برای مثال در روزهای اخیر یکی از همسایه‌ها مهمانی برگزار کرد و تا ساعت چهار بامداد بدون توجه و مراعات حال دیگر همسایه‌ها سر و صدا می‌کرد.

تجهیز شهرک‌ها نیازمند اقدامات اساسی

مهران خسروی 60 ساله هر روز به دلیل کار از شهرک پرند به تهران می‌آید. به گفته او روزانه بیش از سه ساعت در مسیر رفت و برگشت است. این مرد میانسال به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: این شهرک‌ها حالا حالاها کار دارد تا به یک مکان مناسب برای زندگی تبدیل شود. برای مثال چندی قبل ساعت 11 شب قلب همسرم گرفت، در آن شرایط بیمارستان شبانه روزی مجهزی در اطراف‌مان نبود و مجبور شدم، او را به تهران بیاورم. این در حالی است که در سال‌های نخست سکونت‌مان حتی یک نانوایی هم در این حوالی یافت نمی‌شد و مجبور بودیم، خرید منزل را به‌شکل عمده از تهران انجام دهیم، اما هم‌اکنون وضعیت دسترسی به نیازها اولیه زندگی مناسب است.

منبع: آرمان/ زهرا سلیمانی/۶ شهریور ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: