گسترش کرونای انگلیسی؛ ایران در انتظار واکسن!

قدرت سرایت بیشتر و در خطر قرار داشتن کودکان و نوجوانان از ویژگی‌های ویروس کرونای انگلیسی ملقب به کووید ۲۰ است. ویروسی که تنها امید برای مقابله با آن به نتیجه رسیدن تلاش ها برای تولید واکسن است.

کد خبر: ۷۹۴۲۴
۱۳:۱۷ - ۱۸ دی ۱۳۹۹
 
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: این روز‌ها نگرانی از انتقال ویروس کووید ۱۹ فراتر رفته و به کووید ۲۰ رسیده، ویروسی که به گفته محققان و پزشکان هم خطر انتقالش بالاتر و هم شناسایی آن در افراد سخت‌تر است؛ از این‌رو همه این عوامل سبب شده تا ترسی دوباره از بالا رفتن تعداد مبتلایان و مرگ و میر به جان مردم بیافتد و خیلی‌ها را به واکنش وادار کند.
 
ببینید:

این ترس در ایران هم گریبان مردم را از چند روز پیش گرفت، یعنی زمانی‌که دکتر نمکی وزیر بهداشت درباره ورود قطعی آن به یکی از شهر‌های کشور خبر داد؛ اینکه اکنون چه باید کرد از مهمترین سوال‌هایی است که مطرح می‌شود.

شکرالله سلمان‌زاده، متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به حساسیت‌هایی که در خصوص ویروس جهش‌یافته کرونا و تبعات آن ایجاد شده است، به ایسنا گفت: حساسیت‌های موجود ربطی به جهش ویروس ندارد بلکه مربوط به تبعات آن است، زیرا با بیشتر شدن سرایت‌پذیری، ترس و وحشت عمومی بیشتری ایجاد می‌شود و ممکن است نظام سلامت نیز نتواند به تعداد زیادی بیمار خدمات ارائه دهد.

از سوی دیگر مهرداد بابایی، سخنگوی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی البرز هم گفته تجربه نشان داده هر موج جدید کرونا از موج قبلی بدتر بوده و قدرت سرایت بیشتری داشته است. به همین دلیل از مردم انتظار می‌رود با رعایت توصیه‌های ساده مانع از بروز موج جدید کرونا شوند.

او با بیان اینکه ویروس کرونا تا کنون چندین بار جهش یافته، گفت: نوع انگلیسی این ویروس قدرت شیوع بیشتری دارد و بیشتر جوانان را درگیر می‌کند و برای مقابله با آن هیچ راهی جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد.
 

فاز دوم آزمایش واکسن ایرانی کرونا؛ حال همه ما خوب است، اما ...

آنچه باید درباره ویروس کرونایی انگلیسی بدانید

یکی از کار‌های مهمی که در یکسال اخیر و پس از شیوع ویروس کرونا در جهان انجام شد، آگاهی دادن و ارائه اطلاعات دقیق از وضعیت حیات کووید ۱۹ بود؛ از این‌رو پس از جهش این ویروس از ۱۹ به ۲۰ و نحوه سرایت آن بهتر است چند نکته مهم را در این‌باره بدانید.

_ این نوع از ویروس کرونای جدید که در انگلیس شناسایی شده با تغییرات ژنتیکی که پیدا کرده رفتار‌های متفاوتی از خود در زمینه بیماری زایی و سرعت انتقال نشان می‌دهد.
 
_ ویروس کرونای جدید قدرت چسبندگی بیشتری به سلول‌های تنفسی پیدا کرده و از طرفی قدرت ورود این ویروس به سلول‌های تنفسی هم افزایش پیدا کرده است به همین دلیل این دو سبب شده تا این ویروس از قدرت انتقال بالاتری برخوردار بوده و با سرعت بیشتری منتشر شده و ایجاد بیماری کند.
 
_ کرونای فعلی که در همه دنیا همه‌گیر شده، کمتر کودکان را درگیر می‌کرد و در صورت درگیری هم قدرت ایجاد علائم شدید را نداشت، اما ویروس کرونای انگلیسی قدرت بیماری‌زایی بیشتری در کودکان پیدا کرده است.
 


ماجرای شیوع کووید جهش یافته در انگلستان

حدود یک ماه پیش این سؤال برای محققان انگلیسی مطرح شد که چرا با وجود افزایش محدودیت‌های عمومی، گسترش ویروس در برخی مناطق این کشور کاهش پیدا نکرده است؛ این سوال باعث انجام یکسری تحقیقات وسیع شد و با تعیین توالی ژنوم ویروس مشخص شد که ویروسی جهش یافته در آن مناطق گسترش یافته است.

با اینکه حداقل  هفت نوع ویروس جهش یافته در جهان شناسایی شده، اما آنچه نوع جدید ویروس جهش یافته را حائز اهمیت کرده است، سرعت بالای سرایت آن است. گونه جدید که گفته می‌شد حدود ۱۵ درصد موارد ابتلا در چند هفته پیش لندن به آن مربوط بوده است، هفته گذشته عامل ۶۰ درصد موارد ابتلا در این شهر شده است.

همه این عوامل دست به دست هم داد تا دانشگاه امپریال کالج لندن دست به تحقیق گسترده‌ای بزند و این تحقیقات نشان داد که میزان سرایت پذیری ویروس جدید حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است؛ هر چند که این سرعت در جنوب شرقی انگلستان حدود ۴۰ درصد و در لندن و شرق انگلستان به ترتیب حدود ۶۰ درصد بود.
 

کرونا یک‌ساله شد؛ ظهور در چین و جهش در انگلستان!

واکسن راه خلاصی از کوویدها؟

دنیا در حال توسعه بیش از ۱۵۰ واکسن کرونا بوده و امید‌ها برای استفاده از یک مورد آن‌ها در بازار‌های جهانی زیاد است. در این میان، سازمان بهداشت جهانی تلاش می‌کند تا نتایج توسعه واکسن‌ها را با هم هماهنگ گرده و تا پایان سال ۲۰۲۱ دو میلیارد دوز از واکسن نهایی را به بازار عرضه کند.

گفته‌ها حاکی از آن است که تاکنون ۳۷ واکسن در مرحله آزمایش بالینی روی انسان و حداقل ۹۱ واکسن در مرحله آزمایش بالینی بر حیوانات هستند. اما خبر خوش در میان این همه استرس و نگرانی این است که به نظر می‌رسد حداقل سه واکسن مهم تولید شده برای مقابله با کرونا قادر به مقابله با جهش جدید هم هستند و این واکسن‌ها، هنوز کارآیی خود را در این زمینه حفظ کرده‌اند.

گفته می شود کهایرانی‌ها هم نگران نباشند! زیرا هم همتی رئیس بانک مرکزی روز گذشته از خرید ۱۶ میلیون دوز واکسن خارجی خبر داده و هم گویا تست واکسن ایرانی با گذشت تقریبا یک هفته به داوطلبان نتیجه بخش بوده، از این‌رو نگرانی از تشدید تحریم‌ها و اعمال محدودیت برای ایران وجود ندارد. مسئله ای که باید در عمل چگونه پیش خواهد رفت. 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: