تداوم موضع‌گیری‌ها درباره ماجرایی که «فاجعه‌ تمام عیار» نام گرفت

این مواضع از سوی مراجع و نهادهای حوزوی و شخصیتهای روحانی نشان می‌دهد که رخداد فیضیه با هر هدفی طراحی شده باشد، ناکام مانده است و به جای این که موقعیت معترضان به دولت و مسئولان حکومت را تقویت کند، موجب تضعیف جایگاه آنان شده است. آیا تبعات این رخداد همچنان دامن مخالفان و منتقدان دولت را خواهد گرفت؟ به نظر نمی‌رسد این ماجرا استعداد جنجال بیشتری داشته باشد و دیر یا زود اصل و فرع آن فراموش خواهد شد. 

کد خبر: ۷۷۱۵
۱۵:۳۹ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ در تجمع پنج‌شنبه گذشته مدرسه فیضیه در بدو امر تصور می‌شد سپاه پاسداران در برگزاری آن نقش داشته است. در این تجمع عکسی منتشر شد که در پلاکاردی نوشته شده بود:‌ ای آنکه مذاکره شعارت؛ استخر فرح، در انتظارت!!!

آیات عظام همچون مکارم شیرازی و نوری همدانی به شدت آن نشست و محتوای آن را محکوم کردند. آیت‌الله مکارم به درستی از این نشست به عنوان فاجعه‌ای تمام عیار یاد کرد و خواستار پاسخگویی شدند. از همین روی مسئولان سپاه استان قم جهت رفع اتهامات و سوء تفاهم‌های ایجاد شده خدمت آیت‌الله مکارم رسیدند.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری مسئول نمایندگی، ولی فقیه در سپاه استان قم گفت: سپاه در شکل گیری و برگزاری این تجمع هیچگونه نقشی نداشته و هیچ یک از نیرو‌های این نهاد در این برنامه حضور نداشتند و تصاویری که در بعضی رسانه‌ها از حضور اعضاء سپاه در این برنامه منتشر شده مربوط به مراسم دیگری بوده و انتشار این عکس‌ها اقدامی ناشیانه در راستای تخریب نهاد مقدس سپاه بوده است. وی خطاب به آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار داشت: به زودی اعلام می‌کنیم که این موضوع ربطی به سپاه و پاسداران نداشته است.

نامه فرمانده سپاه خطاب به آیت الله مکارم شیرازی

در ادامه نامه فرمانده سپاه علی بن ابیطالب تقدیم آیت‌الله مکارم شیرازی شد. متن نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مستطاب حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، مرجع عالیقدر جهان تشیع (مدظله العالی)

سلام علیکم

ضمن عرض تبریک ایام فرخنده ماه مبارک ذی الحجه الحرام و استدعای دعای خیر از معظم له، پیرو تجمع طلاب حوزه علمیه در تاریخ ۱۳۹۷/۵/۲۵ در مدسه فیضیه و حواشی پیش آمده در این تجمع و بیانیه حضرتعالی در این باره، ضمن تشکر و قدردانی از پیگیری‌ها و توجهات جنابعالی، در مورد بندی از بیانیه که خواستار روشن شدن موضوع حضور نیرو‌های سپاه در این تجمع شدید، به استحضار حضرتعالی می‌رساند؛ سپاه در شکل گیری و برگزاری این تجمع هیچگونه نقشی نداشته و هیچ یک از نیرو‌های این نهاد در این برنامه حضور نداشتند و تصاویری که در بعضی رسانه‌ها از حضور اعضاء سپاه در این برنامه منتشرشده مربوط به مراسم دیگری بوده و انتشار این عکس‌ها اقدامی ناشیانه در راستای تخریب نهاد مقدس سپاه بوده است. چرا که با کمی بررسی مشخص می‌شود که مراسم فوق در حسینیه مدرسه فیضیه برگزار شده، ولی این تصاویر مربوط به تجمعی در حیاط مدرسه و در تاریخی دیگر می‌باشد. در این راستا کلیه اسناد اعم از عکس‌های خبری و فیلم‌های ضبط شده موجود می‌باشد که درصورت صلاحدید ارائه خواهد شد.

در پایان برای استحضار حضرتعالی معروض می‌دارد؛ قطعا این اقدام، حرکتی از سوی عناصر کینه توز در راستای پروژه سپاه هراسی بوده و هدفی جز تخریب این سربازان فداکار نظام مقدس جمهوری اسلامی ندارد. سپاه نیز به عنوان مدعی در این قضیه خواهان برخورد قاطع با شایعه سازان و عوامل تخریب نهادمقدس سپاه بوده و از معظم له تقاضا دارد در این شرایط خطیر که دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی به دنبال تضعیف نظام و نهاد‌های انقلابی هستند مانند همیشه از فرزندان انقلابی خود در سپاه حمایت و عناصر نفوذی و بدخواهان را ناکام نمایید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

فرمانده سپاه امام علی بن ابیطالب (علیه السلام)

سرتیپ دوم پاسدار غلامرضا احمدی
 

به صحنه آمدن آیت الله نوری همدانی

آیت‌الله العظمی نوری همدانی هم در مشهد مقدس بیان داشت: بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعار‌ها نادرست و موجب تاسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علما بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد و از مسئولان محترم حوزه می‌خواهم که سریعا موضوع پیگیری شود.

فاضل لنکرانی: در این تجمع به حوزه ظلم شد

آیت الله فاضل لنکرانی نیز با ابراز تأسف از آنچه رقم خورد بیان داشت: مردم باید همیشه صدای دین و صدای خودِ مردم را از حوزه بشنوند. آن هم با مطالب متین و متقن و منطقی، متأسفانه در این تجمع به نظر من در درجه اول به خود حوزه و روحانیت ظلم شد و در درجه بعد به انقلاب جفا شد، و این مطلبی است که برای ما بسیار سنگین است. اینکه به روحانیت جفا شد، چون مطالبی بی پایه و اساس در این تجمع گفته شد مثل اینکه این حوزه سکولار است.
 
وی افزود: من معتقدم برگزاری این تجمع درست در نقطه مقابل دستورات رهبری است، رهبری دنبال ایجاد وحدت و آرامش در جامعه هستند در پی این هستند که دولت وظایف خودش را به خوبی انجام بدهد، البته انتقاد سالم امری بسیار ضروری است ما باید کمک کنیم تا راهکار‌های حل مشکلات اقتصادی را ارائه بدهیم، هنر حوزه به این است که در این بحران‌ها راهکار خوب ارائه بدهد نه اینکه تجمعی انجام بشود و متأسفانه شعار‌هایی داده شود که نه تنها ساحت مقدس حوزه و مراجع از آن دور است بلکه از ساحت یک انسان ولو غیر مسلمان هم دور است، این شعار‌ها شعار‌های حوزه نیست، من به مردم عزیز عرض می‌کنم ببینند حرکت‌هایی که به نام حوزه انجام می‌شود، اگر مورد تأیید مراجع عظام حوزه است آن را حرکتی حوزوی بدانند، اما اگر پشتوانه آن مراجع نباشند به عنوان حوزه و مجموعه حوزه نمی‌تواند تلقی شود.

بیانیه محتاطانه جامعه مدرسین

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم نسبت به آنچه در روز پنج شنبه در مدرسه فیضیه پیش آمده بود واکنش نشان داد و به همین منظور بیانه‌ای صادر کرد. در قسمتی از بیانیه آمده است:

تحرکات ناشایست، ناآگاهانه و بعضا مغرضانه برخی در حاشیه‌ تجمع طلاب و روحانیون که در راستای مطالبات اقتصادی مردم در مدرسه مبارکه فیضیه قم برگزار شده بود؛ دانسته یا ندانسته، ضربه و خدشه‌ای بر حوزه و روحانیت وارد ساخت که منجر به واکنش مراجع معظم تقلید و دیگر بزرگان حوزه شده است.

 بطحایی: یعنی اتفاقی که برای هاشمی رخ داد، کار شما بود؟

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی درباره بیانیه صریح آیت‌الله مکارم شیرازی در محکومیت تجمع اعتراضی برخی طلاب علیه دولت که با طرح شعار‌های تهدیدی و اهانت آمیز «آنکه مذاکره شعارت-استخر فرح درانتظارت» همراه بود، گفت: این بیانیه به آن موضوع بر می‌گردد که بر هر مجموعه‌ای باید مدیریت آگاه و مواظب بر اوضاع و احوال حاکم باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شعار «آنکه مذاکره شعارت-استخر فرح درانتظارت» اظهار کرد: این گردهمایی اخیر در مدرسه فیضیه جای تأسف داشت که بیایند چنین شعاری بدهند. در حقیقت آن شعار این است که یک جریانی ناخواسته بپذیرد اگر رئیس جمهور یا کس دیگری هم کاری کند به اتفاق استخر فرح مبتلا می‌شود. به عبارت دیگر مفهوم این شعار آن است که غیرمستقیم بگوییم اتفاقی که برای آقای هاشمی افتاد، ما انجام دادیم و اگر دیگران هم خلاف نظر ما حرکت کنند به آن سرنوشت مبتلا می‌شوند بنابراین همه مراجع و بزرگان حوزه علمیه همچون حضرت آیت‌الله مکارم این اقدام را محکوم می‌کنند.

مجید انصاری: اتفاقی زشت، تلخ و مشکوک است

حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری از دیگر شخصیت‌های روحانی بود که به شدت در برابر این اتفاق موضع گرفت. وی اظهار داشت: به نظر من بهترین تعبیر برای این اتفاق بسیار زشت، تلخ و مشکوک تعبیری است که آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند و این حادثه را «یک فاجعه تمام عیار» نامیدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از این جهت فاجعه است که یک جریان مشکوک با رفتاری بسیار نادرست و شعار‌های انحرافی، فیضیه نماد حوزه‌های علمیه شیعه و افتخار حوزه علمیه قم را برای ماجراجویی خودشان انتخاب کردند. 

انصاری گفت: در شرایط حساس و خطیر کنونی کشور که وحدت و انسجام ملی را پیش شرط غلبه بر توطئه دشمنان و پیش شرط رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم می‌دانند و با دستور رهبر معظم انقلاب همه قوا برای تقویت انسجام ملی، همفکری و هم افزایی توان ملی و غلبه بر مشکلات اقتصادی و تحریم‌های دشمنان تلاششان را مضاعف کرده اند، جمعی این پایگاه را جولانگاه خودشان قرار دهند و پلاکارد‌هایی را حمل کنند که به صراحت رئیس جمهور منتخب مردم و دومین شخصیت رسمی کشور را تهدید به مرگ‌ می‌کنند؛ و اقرار ضمنی به اینکه آیت الله هاشمی را همین افراد کشته اند.

وی ادامه داد: بعد از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی شایعاتی در سطح جامعه منتشر شد و گمانه زنی‌هایی مبنی بر اینکه دست‌هایی پشت پرده بوده است و احتمالا ایشان به مرگ طبیعی از دنیا نرفته باشند. این نوع پلاکارد‌ها و این نوع رفتار‌ها پرده‌هایی را کنار می‌زند و به نوعی گمانه زنی‌های آن روز را نزدیک به واقعیت نشان می‌دهد. من نمی‌خواهم قضاوت قطعی داشته باشم که چنین اتفاقی افتاده یا نه؛ ولی به نظر من دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور باید به طور ویژه روی ریشه‌ها و مراکزی که این کار‌ها را سامان می‌دهند متمرکز شوند.

وی اظهار داشت: من فکر می‌کنم بدترین تحلیل این است که بگوییم یک عده خودسر یک حرکت خودسرانه انجام داده اند؛ این نگاه ساده انگارانه‌ای است. هرگز چند نفر آدم خودسر چنین قدرتی را ندارند که چنین برنامه‌ای را سامان دهند؛ آن هم در مدرسه فیضیه. حتما پشت ساماندهی این قضیه دست‌ها و مراکزی وجود دارند که قدرت چنین کار‌هایی را دارند.

وی تأکید کرد: امروز نباید اجازه داد که استقلال و اعتبار حوزه علمیه بازیچه سیاست بازی‌های کودکانه و یا مشکوک و مغرضانه قرار بگیرد. باید شورای مدیریت حوزه علمیه قم به طور جدی وارد قضیه شوند و بررسی کنند و با استفاده از راهنمایی‌ها و رهنمود‌های مراجع عظام تقلید کاری کنند که به هیچ وجه این گونه حوادث تکرار نشود.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هم ورود کنند و ساده انگاری نکنند، ادامه داد: هرکس و هر دستگاهی عوامل پشت صحنه این قضیه بوده باید شناسایی و به مردم معرفی شود تا عده‌ای نتوانند با شعار انقلابی‌گری و شعار‌های تند دست به چنین اقداماتی بزنند. 

بیش از این استعداد جنجال ندارد

این مواضع از سوی مراجع و نهادهای حوزوی و شخصیتهای روحانی نشان می‌دهد که رخداد فیضیه با هر هدفی طراحی شده باشد، ناکام مانده است و به جای این که موقعیت معترضان به دولت و مسئولان حکومت را تقویت کند، موجب تضعیف جایگاه آنان شده است. آیا جریان مصباح یزدی و جبهه پایداری در این ماجرا نقش داشتند؟ آیا آنان هم مجبور به فاصله گرفتن از این ماجرا خواهند شد؟ آیا تبعات این رخداد همچنان دامن مخالفان و منتقدان دولت را خواهد گرفت؟ به نظر نمی‌رسد این ماجرا استعداد جنجال بیشتری داشته باشد و دیر یا زود اصل و فرع آن فراموش خواهد شد. 
 
 
 
 

 

 
 
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: