پازل خبری ترور شهید فخری زاده

باید دانست ترور شهید فخری‌زاده در حالی که بیشترین و دقیق‌ترین حفاظت‌ها از ایشان می‌شد نشان دهنده عمق نفوذ دشمن و ضربه پذیری اطلاعاتی است. به‌جای جوسازی‌های خبری باید توجه داشت در شرایط کنونی کشور به یک اجماع ملی نیاز دارد تا بتواند برای مقابله به‌مثل درست تصمیم بگیرد و دقیق اجرا کند.

کد خبر: ۷۶۶۷۰
۱۱:۵۳ - ۰۸ آذر ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ حسن بهشتی‌پور*: روز جمعه ۲۳ آبان روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های اطلاعاتی ایالات متحده نوشت، مرد شماره دو القاعده و بیوه پسر بن لادن سه ماه پیش در مرداد ۱۳۹۹ در خیابان پاسداران تهران توسط ماموران اسرائیلی به سفارش آمریکا ترور شدند. از سوی ناظران این یک هشدار جدی برای نشان دادن عمق نفوذ اطلاعاتی اسرائیل در ایران تلقی شد.

 
ـ روز دوشنبه ۲۶ آبان روزنامه نیویورک تایمز اعلام می‌کند «دونالد ترامپ هفته گذشته امکان حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز را بررسی کرده است، اما چند مشاور و مقام ارشد، از جمله پنس معاون رئیس جمهور و پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا، ترامپ را از پیگیر شدن در این‌باره بر حذر داشته‌اند و هشدار داده‌اند که چنین اقدامی می‌تواند جرقه برخورد‌های جدی‌تر آن هم چند هفته مانده به پایان کار دولت او شود.»


ـ روز دوشنبه سوم آذرماه رسانه‌های اسرائیل از سفر مخفیانه نتانیاهو و برخی مقامات موساد به عربستان همزمان با حضور پمپئو در این کشور خبر دادند. منابع آگاه صهیونیستی اعلام کردند که نتانیاهو در این سفر مخفیانه با محمد بن‌سلمان و مایک پمپئو دیدار کرده است. خبرگزاری فرانسه نیز در خبری، از ملاقات مخفیانه نتانیاهو با پمپئو و بن‌سلمان در عربستان خبر داد.

 
گفته شده است این سفر برای هماهنگی بین مواضع آمریکا ـ اسرائیل و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برای مقابله با تبعات حمله به ایران است. این خبر در واقع ادامه خبر نیویورک تایمز برای ایجاد جو روانی علیه ایران بود.

 
ـ روز پنج‌شنبه ششم آذرماه نشریه Axios نوشت ارتش اسرائیل فرمان آماده‌باش برای حمله نظامی احتمالی آمریکا به ایران پیش از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ را دریافت کرده است. این خبر به نقل از مقامات اسرائیلی منتشر شد. این خبر سوم هم در واقع تکمیل دو خبر قبلی برای فضاسازی به منظور اجرای اهداف عملیات روانی بود.

 
ـ روز چهارشنبه پنجم آذرماه رسانه‌های ایران خبر داده‌اند که کایلی مور گیلبرت، تبعه بریتانیایی ـ استرالیایی زندانی در ایران  که به جرم جاسوسی برای اسرائیل به ده سال زندان محکوم شده بود با سه ایرانی زندانی در تایلند مبادله شده است. کایلی مور گیلبرت از دو سال پیش در ایران زندانی بود. جاسوس اسرائیل همسر یک شهروند اسرائیل است. با سه تن از شهروندان ایران که در تایلند به جرم اقدام برای ترور سفیر اسرائیل در بانکوک محکوم شده بودند، مبادله شد. اسامی ایرانیانی که با کایلی گیلبرت مبادله شده‌اند، سعید مرادی، محمد خزایی و مسعود صداقت‌زاده اعلام شده است. این سه نفر از سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۰) در تایلند زندانی بودند.

   
ـ روز جمعه هفتم آذرماه اعلام شد اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که در تیرماه سال ۱۳۹۷ در آلمان بازداشت شده بود امروز در بلژیک محاکمه می‌شود. بر اساس ادعای کشور‌های اروپایی، اسدی متهم به دست داشتن در یک اقدام تروریستی است. بر اساس این ادعاها، اسدی قصد داشته با همکاری چند نفر دیگر بمبی را در نشست گروهک تروریستی منافقین در فرانسه منفجر کند.


ـ روز جمعه هفتم آذر ساعت ۱۴ خودرو حامل محسن فخری‌زاده به همراه خانواده‌اش و محافظان آن‌ها یک کیلومتر جلوتر از ورودی شهر آبسرد و نزدیک باغی معروف به باغ سرهنگ، خودرو با رگبار متوقف می‌شود و پس از آن یک نیسان که در آن پر از الوار‌های چوبی بوده است منفجر می‌شود. با وقوع انفجار تروریست‌هایی که کمین کرده بودند از نقاط نامشخصی شروع به تیراندازی به سمت خودروی محسن فخری‌زاده می‌کنند و یکی از محافظان نیز برای حفاظت از او خود را در مسیر رگبار قرار می‌دهد که همان لحظه به فیض شهادت می‌رسد.

 
این خبر‌ها به ما نشان می‌دهد اسرائیلی‌ها در واقع با فضاسازی خبری تلاش کردند زمینه را برای ترور شهید محسن فخری‌زاده که هیچ جرمی به‌جز خدمت به توسعه علم و فناوری در ایران نداشت، فراهم کنند. نقشه آن‌ها این است که ایران را به واکنش متقابل وادار کنند که در نهایت بهانه‌ای برای حمله به ایران توسط آمریکا در دو ماه آخر حکومتش فراهم شود.


باید دانست ترور شهید فخری‌زاده در حالی که بیشترین و دقیق‌ترین حفاظت‌ها از ایشان می‌شد نشان دهنده عمق نفوذ دشمن و ضربه پذیری اطلاعاتی است. به‌جای جوسازی‌های خبری باید توجه داشت در شرایط کنونی کشور به یک اجماع ملی نیاز دارد تا بتواند برای مقابله به‌مثل درست تصمیم بگیرد و دقیق اجرا کند. باید از هر گونه موضع گیری احساسی و جناحی و مقصر پنداری این یا آن تا تکمیل تحقیقات مسئولین، خودداری شود. فعلا باید دنبال شناسایی حفره‌های ضربه پذیری اطلاعاتی و محل نفوذ دشمن بود. این مهم در سایه همکاری همه جناح‌های دوستدار انقلاب و کشور فراهم می‌شود. در نهایت اینکه همه احتمال‌ها باید سنجیده شود خیلی مهم است که زود قضاوت نکنیم، اما صحیح‌ترین تصمیم را بگیریم و به نحو موثر اجرا کنیم.

 

کارشناس مسائل بین الملل

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: