دیدارنیوز ـ به گزارش روز شنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمود نیلی احمد آبادی در جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور با بیان این که حذف کنکور و پذیرش در تمام رشتهها و گرایشها بدون آزمون غیرممکن است، افزود: باید تجربیات دنیا را بپذیریم، در کمتر کشوری کنکور سراسری به شیوه ایران برگزار میشود.
وی تصریح کرد: در وضعیت کنونی خلاقیت در دانشگاهها وجود ندارد، برای اصلاح کنکور، جدا شدن سنجش از پذیرش امری ضروری است.
رییس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در تصمیمگیری برای کنکور نباید زیاد به فضاسازی موجود توجه کرد، زیرا در چند سال گذشته رشتههای پزشکی متقاضی زیادی داشته است، ولی ۱۰ سال پیش هم رشتههای مهندسی پُر متقاضی بود.
نیلی احمدآبادی این امر وابسته به شرایط اقتصادی عنوان کرد و گفت: با تغییر شرایط این گرایش نیز تغییر مییابد.
وی تاکید کرد: اکوسیستم آموزش را باید در دانشگاهها اصلاح کنیم تا خلاقیت و مسوولیت در آنجا رشد کند.
۸ سیاست برای ساماندهی کنکور
در این جلسه، ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه گزارشی در مورد ساماندهی نظام سنجش و پذیرش پرداخت و گفت: یک پیشنهاد مطرح شده برای ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کشور در کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که بیشتر روی پذیرش تمرکز و سنجش از طریق سابقه تحصیلی و آزمونهای امور تخصصی انجام شود.
وی افزود: همچنین به برخی دانشگاههای منتخب اجازه برگزاری آزمونهای تخصصی و اختیار پذیرش داده شود که البته با توجه به شرایط موجود در حال حاضر این امر امکانپذیر نیست.
معاون ستاد علم و فناوری اظهار داشت: هشت سیاست در کمیسیون علم و آموزش این ستاد برای ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو آماده شده است. اولین سیاست این است که بیشتر روی سنجش تأکید شود و تمرکز زدایی پلهای از سنجش را بهعنوان گام اول در این فضای سیاستگذاری انجام دهیم.
سوزنچی افزود: در حال حاضر سنجههای کنکور خیلی حفظمحور است و عمق بالای یادگیری را نمیسنجد؛ بنابراین ضرورت دارد سابقه تحصیلی، آزمونهای عمومی، تخصصی و حتی آزمونهای هوش و مباحث مهارت و خلاقیت در سنجهها اضافه شود.
وی خاطرنشان کرد: مدل پیشنهادی این است که در بخش سنجش ارزیابی، سابقه تحصیلی، آزمونهای مهارتی و هوش انجام شود و در سابقه تحصیلی فقط معدل معیار نباشد.
وی ادامه داد: در این مدل پیشنهادی، واگذاری اختیار به دانشگاهها برای تعدادی از دروس در نظر گرفته شده است، بهعنوان مثال اگر قرار است کسی ریاضی دانشگاه شریف بخواند نباید ریاضی اش کمتر از درصد مشخصی باشد.
معاون خط مشیگذاری ستاد علم و فناوری در مورد روش اجرای این مدل پیشنهادی گفت: در ارزیابی تحصیلی، سه سال آخر متوسطه ملاک است، آزمون هوش و مهارتی بهصورت سالیانه و کنکور سراسری بهصورت حداقل ۲ بار در سال برگزار شود و چندین نهاد، مجری آن خواهند شد.
پذیرش در پزشکی از مقطع کارشناسی انجام شود
در ادامه محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم شفافسازی استراتژی جداکردن سنجش از پذیرش، افزود: دروس اختصاصی جزو سنجش نیست بلکه جزو پذیرش محسوب میشود.
وی با بیان این که سنجش عمومی باید قابلیت اعتبار و تکرارپذیری داشته باشد، گفت: سنجش به معنای بلد بودن همه دروس عمومی است و دروس اختصاصی در زمره دروس سنجشی محاسبه نمیشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به ولع پزشک شدن در داواطلبان کنکور سراسری اشاره کرد و اظهار داشت: پذیرش پزشکی از مقطع دیپلم روش درستی نیست و باید این پذیرش از مقطع کارشناسی انجام شود چرا که جوان ۱۷ یا ۱۸ ساله آمادگی روحی و ظرفیت ذهنی لازم برای خواندن رشته پزشکی ندارد.
اجرای سیاست جامع برای کنکور
در بخش دیگری از این جلسه، علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: سیاستهای جامعی باید برای قبل و بعد از ورود به دانشگاه در نظر گرفته شود.
وی افزود: تب پزشک و مهندس شدن در جامعه هر روز داغتر میشود که برای رفع آن باید چارهای اندیشید و نهادهای فرهنگی مثل صدا و سیما و... باید در این زمینه کمک کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: باوجود این که امسال سازمان سنجش آموزش کشور، دانشجویان پزشکی را بهصورت متمرکز به دانشگاهها تخصیص داد، اما به پذیرش بالای دانشجوی پزشکی انتقاد جدی داریم.
به گزارش ایرنا، عدهای از کارشناسان در حوزه آموزش عالی بر این باور هستند با حذف کنکور، نگرانی و اضطراب از داوطلب جدا میشود، در حالی که به عقیده دست اندرکاران برگزاری کنکور حذف کنکور غیرممکن است چرا که ابزار استاندارد دیگری به جز کنکور برای سنجش توانایی داوطلبان در رشتههای پرطرفدار پزشکی، ریاضی و علوم انسانی وجود ندارد. از این رو، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بر اساس وظایفی که بر عهده دارد، مامور رسیدگی به سیاستگذاری در زمینه تغییر روشهای سنجش و پذیرش دانشجو است.