بوروکراسی بی پایان برای تصويب لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان

چه کسی مسئول جان کودکان است؟

«کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفت و سرانجام به قتل رسید». این جمله هر از چندگاهی تیتر رسانه‌های کشور می‌شود و جامعه را ملتهب و نگران می‌کند. آزار کودکان به یک دومینوی هولناک تبدیل شده است.

کد خبر: ۷۲۵
۱۱:۵۴ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی راد ـ پسر 10 ساله ساعت 12 ظهر از خانه خارج و سوار ارابه مرگ می‌شود و دیگر به خانه بازنمی‌گردد. این کودک مشهدی در نزدیکی شهرک صنعتی شاندیز و پشت ورزشگاه ثامن‌الحجج در حالی پیدا شد که با ضربات متعدد چاقو به کام مرگ فرو رفت و پیشانی‌ شکافته شده او نشان از تیشه قندشکن داشت.
 
زندگی دختر مو طلایی آق قلایی در دست‌های سیاه و زمخت مردی 40 ساله پایان پر دردی داشت. قاتل پس از ربودن دختر 5 ساله زیبا، او را به یکی از انبارهای منطقه منتقل کرده و دست و پایش را بسته و سلاله به دلیل خفگی، جانش را از دست داد.
 
دختر6 ساله افغانی كه برای خريد بستنی از خانه خارج می‌شود، توسط پسرکی 17 ساله دزدیده و پس از آزار و اذیت جسمی، به قتل می‌رسد. پسر نوجوان پس از قتل، جسد ستایش را در اسید می‌سوزاند. دختری که با مرگ دردناک خود باعث واکنش‌های بسیاری در جامعه شد.
 
آتنا، دختر هفت ساله پارس آبادی برای خوردن آب به مغازه رنگرزی می‌رود و قربانی هوسرانی مرد رنگرز 40 ساله می‌شود و آتنای زیبا با تمام رویاها و آرزوهایش به خاک سپرده می شود.
 
داستان جنایت علیه کودکان تمامی ندارد. دختر 7 ساله‌ای به نام ندا برای خریدن نان در محدوده شهرک شهید رجایی مشهد از خانه خارج می‌شود و مورد آزار و اذیت مرد میوه فروش محل قرار می‌گیرد و در آخر به قتل می‌رسد. 

فاجعه خشونت علیه کودکان از خیابان‌ها و کوچه‌ها به خانواده‌ها‌ که اولین و تنها مامن کودکان هستند، نیز رسیده است.
 
دختر با لب‌ها و صورت زخمی از شکنجه‌های بی‌امان نامادری خود می‌گوید. آثار زخم‌‌های متعدد بر بدن سه كودك، گويای روزگار سختی است كه بر آن‌ها گذشته و برآمدگی‌های روی سر پسرك خردسال، آثار ضربات چكش نامادری سنگدلی است كه قرار بود روزی نقش مادر اين كودك را ايفا كند. فاطمه، دختر بزرگ‌تر كه هنوز از مرور خاطرات گذشته، وحشت دارد با ترس و به آهستگی در مورد حوادث تلخ گذشته حرف می‌زند.
  
داستان تنبیه بدنی دانش آموزان در مدارس بخش دیگری از ماجرای کودک آزاری است.
 
امير حسين، دانش‌آموز 14 ساله اسلامشهری با سيلی معلم تشنج كرده و راهی بيمارستان می‌شود. خبر کوتاه ولی بسیار دردناک و غم انگیز است.
 
دانش آموزی از حمیدیه به علت تنبیه از سوی معلم با شکستگی دست مواجه و متأسفانه تبدیل به داستانی ادامه دار می‌شود و این کار زشت با عملی زشت تر مواجه می‌شود و معلم خوزستانی در کلاس درس مورد ضرب و جرح قرار می‌گیرد.
 
در کنار تمام این اتفاق‌ها نباید از کودک‎‎آزاری روانی نیز غفلت کنیم و فقط آزار کودکان را در آزار جسمی و جنسی ببینیم.
 
گويا خبرها در مورد آزار و اذيت، شكنجه، تعرض و تجاوز به كودكان تمامی ندارد. روح جامعه از این دست خبرها زخمی است و تنها برخورد مناسب از سوی متصدیان امر می‌تواند تا حدودی آنها را التیام ببخشد و امنیت روانی را به کودکان و خانواده‌ها بازگرداند. بیش از هفت سال است که منتظر تصویب لایحه حمایت از کودکان هستیم و تصویب این لایحه دغدغه نمایندگان ملت را طلب می‌کند.
 
لایحه حمایت از کودکان پشت درهای مجلس
 
حمایت قضایی، یکی از اساسی‌ترین راه‌های پیشگیری از کودک آزاری در خانواده و جامعه است. اما با وجود خبرهای تلخی که در مورد کودک آزاری منتشر می‌شود، هنوز لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که ابزاری برای پیشگیری و پیگیری قضایی کودک آزاری است همچنان بعد از گذشت هفت سال پشت در مجلس شورای اسلامی باقی مانده و قوانین مربوط به حضانت نیز برای حمایت از کودکان طلاق با بن بست مواجه شده است.
 
این شرایط حاکی از آن است که مشكلات مربوط به كودكان فوريت و اولويتی در مجالس نداشته و ندارد و از این‌رو افرادی با توجه به خلاء قانونی حمايت از كودكان، گستاخ شده و فكر کنند هر رفتاری می‌توانند با اين فرشته‌های كوچك داشته باشند.
 
مظفر الوندی در مورد پيشينه لايحه حمايت ازكودكان و نوجوانان گفته است: «اين لایحه پیش از سال 90 از طریق قوه قضاییه، تهیه و به دولت تقدیم شد و دولت در سال 90 آن را به مجلس فرستاد. متن اولیه لایحه که توسط قوه‌قضاییه تهیه شده بود، مجموعه‌ای از حمایت‌های قضایی و حتی حمایت‌های غیرقضایی را شامل می‌شد و به نظر می‌رسید که با تصویب آن، بخشی از مشکلات کودکان حل شود. آن لایحه طبق روال عادی از طریق دولت به مجلس تقدیم و در مجلس به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد.»
 
از سوی دیگر، ذبیح‌الله خدائیان، معاون حقوقی قوه قضاییه نیز گفته است: «کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، لایحه حمایت از کودکان را بررسی و جهت تصویب به صحن علنی مجلس ارسال کرده است، امیدوارم هرچه زودتر این لایحه در صحن مطرح و به تصویب برسد.»
 
بسیاری از حقوقدانان و فعالین مدنی نیز بارها این موضوع را پیگیری کرده‌اند و سلبریتی‌هایی مانند مهناز افشار که در اینستاگرام خود نوشت:«بیش از دو سال است من و دوستانم در پویش بدسرپرست تنهاتر است تلاش می کنیم تا لایحه حمایت از کودکان و نوجوان به تصویب برسد. تلاشهای یگانه این پویش تا زمان تصویب این لایحه بی وقفه ادامه خواهد داشت و پس از تصویب تازه کار ما شروع می شود.» نسبت به این لایحه و تصویبش واکنش نشان داده‌اند.
 
معضل کودک آزاری به هیچ عنوان مختص به جامعه ما نیست و در همه کشورهای دنیا به اشکال مختلف بروز می‌کند و متاسفانه هر روز بر آمار وقوع این جرم افزوده می‌شود؛ و راه حل این موضوع که می‌تواند از آزارها بکاهد وجود قوانین حمایتی و آموزش به خانواده‌ها و کودکان است.
 
حمایت‌های لایحه از کودکان و نوجوانان
 
لایحه حمایت از کودکان می‌تواند گام بزرگی درجهت این موضوع باشد که کودکان را از خطر بیشتر در امان بدارد.
 
در این لایحه، به مواردی مانند سرپرستی، فرار از خانه، زندانی والدین، خشونت مستمر، عدم ثبت ولادت، سوءرفتار، بهره‌کشی، نادیده‌گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی کودکان، ممانعت از تحصیل آن‌ها، خرید و فروش کودکان و فعالیت مجرمانه به وسیله کودک اشاره و مقررشد دفتری باعنوان «حمایت قضایی از کودکان و نوجوانان» تحت نظر دادستان پیش‌بینی شود و دستگاه‌هایی مانند سازمان بهزیستی، سازمان اقدامات تامین تربیتی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کار و نیروی انتظامی، وظایفی را در این خصوص برعهده گیرند که این وظایف عبارتند از: شناسایی کودکان در معرض خطر، توانمندسازی، برقراری امنیت و معرفی به مراجع قضایی یا حمایتی برای برداشتن خطر از کودک.
 
همچنین در این لایحه پیش‌بینی شده است که کودکان نيز می‌توانند اعلام شکایت کنند و والدینی که مرتکب جرم کودک‌آزاری می‌شوند از سرپرستی کودک خود محروم خواهند شد. در این لایحه در راستای حمایت از اطفال، این سن با دقت تعریف و مرز میان کودکی و بزرگسالی تعیین شده است و در این خصوص سن 18 سال تمام، مرز میان کودکی و بزرگسالی یاد شده و افراد زیر این سن می‌توانند از حمایت‌های این قانون بهره‌مند شوند.
 
با این حال لایحه حمایت از کودکان هنوز در بوروکراسی اداری گیر کرده است و به مرحله عمل نرسیده است. سال‌هاست كه عدم توجه به كودكان به عنوان آينده‌سازان جامعه، برای جامعه بسيار گران تمام شده‌است، به‌گونه‌ای كه شاهد حضور گسترده كودكان كار در خيابان‌ها هستيم؛ كودكانی كه به واسطه حضور هميشگی‌شان در خيابان مورد سوءاستفاده، ‌بهره‌كشی، آزارجنسی و... قرار می‌گيرند و به دليل عقده‌های حقارت و درونی خود می‌توانند در آينده مانند بمبی‌خطرناك برای جامعه باشند و باید چاره‌ای برای این مشکل اندیشید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: