درخواست مطهری برای افزایش بودجه بخش پرورش

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش همانقدر که وظیفه دارد قوه فکر و تحلیل دانش‌آموزان را تقویت کند باید به بخش پرورش و تربیت هم توجه کند، گفت: باید بودجه خوبی در اختیار آموزش و پرورش برای امور پرورشی قرار بگیرد.

کد خبر: ۶۷۳۰
۰۹:۲۹ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ در افتتاحیه جشنواره فرهنگی و هنری دانش‌آموزان برگزیده سراسر کشور ،نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش همانقدر که وظیفه دارد قوه فکر و تحلیل دانش‌آموزان را تقویت کند باید به بخش پرورش و تربیت هم توجه کند، گفت: باید بودجه خوبی در اختیار آموزش و پرورش برای امور پرورشی قرار بگیرد که ما تلاش می‌کنیم در مجلس محقق شود.

علی مطهری در مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان برگزیده سراسر کشور که از امروز در اردوگاه باهنر آغاز به‌کار می‌کند، گفت: در انسان استعدادهایی وجود دارد که در حیوانات نیست. امور حیوان بر اساس غریزه انجام می‌شود و هیچ پیشرفت و پسرفتی ندارد.

وی ادامه داد: حتی حیواناتی چون موریانه و زنبور عسل که اجتماعی زندگی می‌کنند و تمدنی دارند  با دو هزار سال قبل خود تفاوتی نکرده‌اند و بر اساس غریزه زندگی می کنند، اما انسان دارای فطرت است؛ دو نوع فطرت عقل و قلب.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در فطرت عقل مفاهیمی برای انسان مشخص است و وقتی به سن تشخیص می‌رسد برایش بدیهی است گفت: به عنوان مثال انسان مفهوم بودن و وجود را درک می‌کند. وی درک می‌کند که اجتماع نقیضین و ضدین محال است. انسان با این درک‌های ابتدایی که دارد می‌تواند علم را بسازد و با آن پیشرفت کند.

مطهری افزود: بر اساس فطرت دل و قلب نیز هر انسانی حقیقت‌جو است و دوست دارد که بداند. هر انسانی زیبایی دوست است و ابداع و ابتکار و اخلاق را دوست دارد. وی برخی کارها را خوب و برخی را بد می‌داند. انسان شجاعت را خوب و ترس را بد می‌داند و این چیزها نیازی به آموزش ندارد و در فطرت هر انسانی وجود دارد. هر انسانی دنبال معبود می‌گردد و تمایل به پرستش دارد منتها گاهی معبود واقعی را پیدا می‌کند و گاهی خیر. میل به ستایش و پرستش معبود در هر انسانی وجود دارد.

وی با بیان اینکه از هر کدام از این گرایش ها پیشرفت‌هایی حاصل می‌شود، گفت: از زیبایی دوستی هنر به‌وجود می‌آید و هنر همان زیبایی‌آفرینی است. سایر گرایش‌ها چون ابداع و ابتکار نیز جزو امیال ذاتی انسان است و فرق انسان با حیوان در همین چیزهاست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش همانقدر که وظیفه دارد قوه فکر و تحلیل دانش آموزان را تقویت کند باید به بخش پرورش و تربیت هم توجه کند گفت: اینطور نباشد که ذهن دانش آموز را چون انبار کالا بدانند و مرتب آن را پر کنند ولی دانش آموز قوه تجزیه و تحلیل نداشته باشد.

مطهری ادامه داد: امر تربیت شبیه کار باغبانی است. استعداد رشد و نمو در گیاه وجود دارد و لازم نیست باغبان با نیرویی گیاه را بکشد تا رشد کند، بلکه شرایط لازم را فراهم می‌کند تا خودش رشد کند. تربیت هم همینطور است. استعداد وجود دارد و نیازی نیست با زور آن را رشد بدهیم بلکه باید شرایط رشد را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از تفاوت های اجتماعات توسعه یافته و عقب مانده این است که در اجتماعات عقب مانده، انسان ها مثل ماده خامی هستند که خام باقی مانده اند و کسی نبوده استعدادهای آن ها را رشد دهد، اظهار کرد: ولی در کشورهای توسعه یافته استعداد هر شخص را تشخیص داده و آن را رشد می‌دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش امور پرورشی در آموزش و پرورش در دوره‌ای تعطیل شده بود و مدتی است که فعال شده است گفت: باید به پرورش اهمیت دهیم و از اوقات فراغت استفاده شود. باید بودجه خوبی در اختیار آموزش و پرورش برای امور پرورشی قرار بگیرد که ما تلاش می‌کنیم در مجلس محقق شود؛ چه بسا اهمیت پرورش بیشتر از آموزش باشد. باید دانش آموزان در هر دو جنبه قوه تفکر و تعقل و مهارت های زندگی و رشد استعدادهای وجودی تربیت و توانمندی‌هایشان تقویت شود.

در این مراسم  همچنین از 24 کتاب تولید شده در این حوزه نیز رونمایی شد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: