رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

سند راهبردی کشاورزی اردبیل رونمایی می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از رونمایی سند راهبردی کشاورزی استان اردبیل تا یک ماه آینده خبر داد.

کد خبر: ۵۷۰۷۰
۱۳:۱۳ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ خلیل نیکشاد ۱۶ فروردین در جلسه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی اردبیل اظهار کرد: تیمی 50 نفره با 6 هزار نفر ساعت روز کار کارشناسی و تخصصی این سند را در 180 صفحه تدوین کردند تا به صورت جمع و کامل برنامه‌ریزی‌ها در این بخش انجام شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده در 34 آیتم شامل 26 پروژه تولیدی و 8 پروژه زیربنایی برنامه‌ریزی‌ها انجام شده که امیدواریم تا پایان سال با تامین اعتبار مورد نیاز و پرداخت تسهیلات این برنامه‌ها اجرایی و عملیاتی شد.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را در اراضی خرد و تجمیعی یادآور شد و بیان کرد: در سال گذشته و با 51 میلیارد تومان منابع هزینه شده در این بخش سه هزار و 400 هکتار از اراضی استان به این سیستم مجهز شدند که امسال نیز 10 هزار و 900 هکتار اجرای آبیاری نوین در دستور کار قرار گرفته است.


نیکشاد افزود: در شمال استان نیز در قالب طرح پایاب سد خدآفرین 42 هزار هکتار از اراضی مستعد و قابل کشت این منطقه تحت پوشش آبیاری مدرن قرار می‌گیرند که 92 درصد پیشرفت این پروژه را شاهد هستیم.


وی به توسعه کشت گلخانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: 8 پروژه نیمه تمام در این بخش در مرحله تکمیل است و در کنار راه‌اندازی مجتمع‌های گلخانه‌ای بزرگ 125 واحد نیمه تمام در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز در اولویت بهره‌برداری قرار گرفته است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل توسعه محصولات باغی و اصلاح باغات استان را در دو هزار هکتار یادآور شد و افزود: توسعه گیاهان دارویی در 178 هکتار، جنگل‌کاری و مرتع‌داری به همراه تولید 4 میلیون اصله نهال، تولید 350 هزار تن علوفه و افزایش محصولات زراعی تا 3 میلیون و 164 هزار تن را از برنامه‌های سال جهش تولید اعلام کرد.


نیکشاد ادامه داد: استان اردبیل در تولید بذور در خط مقدم کشور قرار دارد به طوری که همه بذر ذرت مورد نیاز کشور در این استان تولید شده و در تولید بذر چغندر قند، سورگوم و سیب‌زمینی در خط مقدم تولید محصولات کشاورزی قرار دارند.


وی از افزایش محصولات دامی تا 375 هزار تن خبر داد و اظهار کرد: در بخش زنبورداری 6 هزار و 700 هزار کلنی به مجموع کلنی‌های استان افزوده شده و اصلاح نژاد دام سبک و سنگین جزو اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به فعالیت‌های سایت‌های تحقیقاتی مشگین، اردبیل، مغان و خلخال اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 30 طرح در این سایت‌های تحقیقاتی در مرحله پژوهش و بررسی‌های علمی است که امسال نیز تلاش می‌کنیم تا این حوزه را تقویت کنیم.


نیکشاد افزود: در سال جهش تولید هدفگذاری ما تولید 5 میلیون و 740 هزار تن محصولات متنوع بخش کشاورزی استان اردبیل است تا جایگاه استان ارتقا یافته و در کنار آن فرصت‌های اشتغال جدید نیز فراهم آید.


وی ادامه داد: تسهیلات مورد نیاز برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی جهاد کشاورزی 4 هزار میلیارد تومان است که امیدواریم با تامین این اعتبارات از منابع بانکی، استانی و ملی بتوانیم طرح‌های مورد نیاز را در بخش کشاورزی عملیاتی و اجرایی کنیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: