در زلزله آذربایجان غربی ۵۳۰۰ واحد خسارت دیده است/ اهل تسنن از تسهیلات بنیاد مسکن برای بازسازی استفاده نکرده‎اند

صبح روز یکشنبه زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵/۷ ریشتر در عمق ۶ کیلومتری زمین، شهر قطور و ۴۶ روستای توابع شهر خوی و همچنین شهر کهنه شهر و روستای بخش کوهسار از توابع شهرستان سلماس را لرزاند. دومین زمین لرزه نیز همان روز این بار با شدت بیشتر یعنی ۵/۹ ریشتر در حوالی همان منطقه قبلی با عمق ۱۲ کیلومتری زمین روی داد. بر همین اساس دیدارنیوز با محمود بدلی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی به گفتگو پرداخته و شرایط مردم این منطقه و خانه‌های آن را بررسی می‌کند. وی می‌گوید: بیشترین تخریب در روستا‌ها است؛ یعنی از این ۴۰۰۰ واحد احداثی که داریم حدود ۳۷۰۰ واحد در روستا‌ها است. حدود ۳۰۰ واحد هم در شهر قطور قرار دارد. در بحث کهنه شهر در منطقه کوهسار، ده روستا تحت تأثیر قرار گرفته است. آن ده روستا از طرفی باز متصل می‌شوند به روستا‌های قطور و هرچه ما به سمت مرز ترکیه رفتیم خسارت بیشتر بوده است. چون هوا سرد است و منطقه برفی، عملاً در حال حاضر نمی‎توانیم احداث را آغاز کنیم، ولی در کمترین زمان و به محض خوب شدن هوا و شرایط جوی، کار را شروع می‌کنیم.

کد خبر: ۵۳۶۷۰
۱۵:۴۳ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: بار دیگر زمین زیر پای این گربه خوابیده لرزید. این بار استان آذربایجان غربی شاهد وقوع زلزله ای بود که دوبار در یک روز ترس به جان مردم انداخت و زمین زیر پایشان را بی ثبات کرد. تصاویر و ویدیوهای منتشره در شبکه‎های اجتماعی، نشان از شرایط سخت این منطقه دارد اما به دلیل ورود ویروس کرونا به کشور و فراگیری آن، زلزله و شرایط مردم این مناطق در اخبار به حاشیه رفته است.

بر همین اساس دیدارنیوز با محمود بدلی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی به گفت‌وگو پرداخته و شرایط مردم این منطقه و خانه‌های آن را بررسی می‌کند.

 

محمود بدلی در خصوص زلزله می‌گوید: «در ساعت ۹ و ۲۲ دقیقه و ۵۰ ثانیه صبح روز یکشنبه مورخ ۴ /۱۲/ ۹۸ زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵/۷ ریشتر در عمق ۶ کیلومتری زمین، شهر قطور و ۴۶ روستای توابع شهر خوی و همچنین شهر کهنه شهر و روستای بخش کوهسار از توابع شهرستان سلماس را لرزاند. در پی این زمین لرزه، بنیاد مسکن آذربایجان غربی بلافاصله نسبت به اعزام نیرو‌های فنی و امکانات خودرویی خود به منطقه آسیب دیده اقدام نمود تا ضمن مشارکت در امر امدادرسانی، نسبت به ارزیابی میدانی واحد‌های خسارت دیده اقدام نماید. علی رغم صعب العبور بودن منطقه، اکیپ‌های ارزیابی بنیاد مسکن شامل ۵۵ نفر از ناظرین فنی باسابقه و انواع ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین در نخستین ساعات بعد از وقوع زمین لرزه در محل حاضر و فعالیت خود را آغاز کردند. در حین انجام ارزیابی، امداد رسانی و بازدید‌های میدانی از روستا‌ها دومین زمین لرزه در ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه و ۲۶ ثانیه همان روز این بار با شدت بیشتر یعنی ۵/۹ ریشتر در حوالی همان منطقه قبلی با عمق ۱۲ کیلومتری زمین روی داد. این لرزه‌ها خسارت یا تلفات جانی همراه نداشت. فقط نزدیک به ۱۰۰ نفر مصدوم شده بودند که اکثراً سرپایی درمان شدند و تحت مداوا قرار گرفتند».

بدلی درخصوص میزان تخریب منازل براساس زلزله بیان می‌کند: «براساس این زمین لرزه‌ها حدود ۵۲۵۰ الی ۵۳۰۰ واحد دچار خسارت شدند که از این تعداد حدود ۴۰۰۰ واحد ۵۰ الی ۱۰۰ درصد تخریب شدند که باید در دست احداث قرار گیرند. نزدیک به ۱۳۰۰ واحد نیز باید تعمیر شوند که با توجه با تسهیلات، این اقدام صورت می‌گیرد. این ۴۰۰۰ واحد با تسهیلاتی که بنیاد پرداخت می‌کند باید با مشارکت مردم ساخت‌وساز شود. به دلیل تردد بسیار به این روستا‌ها اصلاً فرصت آواربرداری برای ماشین‌آلات سنگین ما وجود ندارد، به این خاطر که مردم و ارگان‌ها دست به کمک و امدادرسانی زده‌اند. با این حال دیروز ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح ماشین‌آلات ما در روستا‌ها مستقر شدند. به محض اینکه فرصت ایجاد شود عملیات آواربرداری را انجام می‌دهیم. مدتی قبل با من تماس گرفتند که در روستا‌ها اولین آوار برداشته شده است. ما با مردم هم صحبت کردیم و افرادی برای ارزیابی به تک تک خانه‌ها رفتند و به مالکین تاکید کردند که آن‌ها مصالح قابل استفاده را تفکیک کنند. همانطور که می‌دانید مصالح گران است و هر نوعی از این مصالح که قابل استفاده باشد باید تفکیک بشود و مورد استفاده واحد‌ها قرار بگیرد. درب و پنجره‌ها، سکو‌ها و آجر‌هایی که قابل استفاده هستند باید برداشته شوند».
 

 
 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی در ادامه می‌گوید: «در بازدید ما اکثر واحد‌های تخریب شده یا با گل و سنگ یا خشت و گل ساخته شده بودند و بعضی که با آجر ساخته شده بودند از ملات گل استفاده کرده بودند. در بازسازی قبلی بنیاد مسکن در کرمانشاه، سال ۹۲ در آذربایجان شرقی و در سیستان و بلوچستان و بم، تمام امکانات را بنیاد در اختیار مردم قرار داد. در اینجا هم به صورت کاملا فنی و براساس آیین‌نامه شماره ۲۸۰۰، واحدها ساخته و تکمیل خواهد شد. بیشترین تخریب در روستا‌ها است؛ یعنی از این ۴۰۰۰ واحد احداثی که داریم حدود ۳۷۰۰ واحد در روستا‌ها است. حدود ۳۰۰ واحد هم در شهر قطور قرار دارد. در بحث کهنه شهر در منطقه کوهسار، ده روستا تحت تأثیر قرار گرفته است. آن ده روستا از طرفی باز متصل می‌شوند به روستا‌های قطور و هرچه ما به سمت مرز ترکیه رفتیم خسارت بیشتر بوده است. چون هوا سرد است و منطقه برفی، عملاً در حال حاضر نمی‎توانیم احداث را آغاز کنیم، ولی در کمترین زمان و به محض خوب شدن هوا و شرایط جوی، کار را شروع می‌کنیم. البته مهمترین بحث این است که مردم هم باید پای کار بیایند. البته ترویج و فرهنگسازی صورت می‎گیرد و مردم نیز مشارکت خواهند کرد. این منطقه، مردم بسیار خوب و رئوفی دارد».

محمود بدلی در پایان در مورد تسهیلات ارائه شده، اظهار می‌کند: «ما گزارش اولیه را فرستاده‌ایم. منتظریم اگر اضافه شد اطلاع دهیم و تصمیمی گرفته شود. قطعاً همان تسهیلاتی که به آذربایجان شرقی دادند به این منطقه هم داده می‌شود. ما هم با تمام وجود آماده هستیم و این کاری برای باقیات الصالحات است. البته بنیاد مسکن آذربایجان غربی نه تنها در این شهر بلکه در تمام روستا‌های استان، طرح خانه به خانه را اجرا کرده است و کارشناسان به واحد‌ها رفته و وضعیت آن ها را دیده‎اند و به بعضی مالک‌ها گفته‌اند که کدام واحد بی دوام یا کم دوام یا فرسوده است و پیشنهاد کرده اند که از تسهیلات استفاده کنید و به صورت پیشگیرانه وارد عمل شوید. متأسفانه بعضی‌ها ترتیب اثر ندادند، ولی خوشبختانه ۱۰۳ هزار نفر مراجعه کردند و بیش از ۹۳ هزار نفر جهت انعقاد قرارداد به بانک‌های عامل معرفی شدند و ۸۱ هزار واحد تمام شده و مقاوم سازی در سطح روستا‌های استان صورت گرفته است. از این ۸۱ هزار واحد هم ۷۸ هزار واحد، پایان‌کار دریافت کرده است. در منطقه‌ای که زلزله رخ داده است متأسفانه کمتر از تسهیلات ـ به دلیل اینکه اهل تسنن بودند ـ استفاده کردند و فقط حدود ۲۰۰ واحد از این تسهیلات استفاده نمودند. ما بعضی از واحدهایی که پایان کار گرفته اند را بررسی کردیم و دیدیم که پس از زلزله برای این خانه‎ها هیچ مشکلی پیش نیامده است. ما براساس شعاری که داریم «مقاوم بسازیم؛ در امنیت بمانیم» قطعاً عمل کردیم و می‌کنیم و تا آخر در کنار این عزیزان می‌مانیم».
 

دیدارنیوز در ماه‌های آینده، میزان پیشرفت کار بنیاد مسکن در مناطق زلزله استان آذربایجان غربی را بررسی خواهد کرد و اطلاعات آن را در اختیار مخاطبان گرامی قرار خواهد داد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: