عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

بیهوده نباید از کرونا ترسید

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مهم‌ترین نکته در جامعه ما در حال حاضر، هراس و ترسی است که در خصوص این بیماری ایجادشده و این در حالی است که مردم نباید از این بیماری ترس زیادی داشته باشند.

کد خبر: ۵۳۱۲۸
۰۹:۳۲ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ قباد مرادی با اشاره به اینکه ما همواره در معرض خطر دسته‌ای از ویروس‌ها ازجمله آنفلوآنزا و کرونا هستیم، اظهار کرد: این ویروس‌ها می‌توانند تغییرات ژنتیکی داشته و بیماری زایی ایجاد کنند.
 
وی با اشاره به بیماری‌زایی ویروس‌ها، افزود: از حدود یک قرن پیش، چندین بار برای ویروس آنفلوآنزا این اتفاق افتاده و بیماری‌زایی آن بیشتر شده است.
 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: مشابه این تغییرات، اکنون ویروس جدیدی را به نام Covid ۱۹ که مردم آن را با نام کرونا می‌شناسند ایجاد کرده، این بیماری از ابتدای سال جاری نگرانی‌های زیادی را در دنیا به وجود آورده است.
 
مرادی با اشاره به اینکه هرچه زمان جلوتر می‌رود، شناخت ما از این ویروس بیشتر می‌شود، ذکر کرد: اکنون دیگر با اطمینان بیشتری می‌توان گفت که این بیماری از آنفلوانزا خطرناک‌تر نیست. میزان کشندگی‌اش در بعضی از گزارش‌ها از آنفلوآنزا کمتر است در واقع کرونا بیشترین خطر را در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای در سنین بالا دارند ایجاد می‌کند.
 
وی عنوان کرد: مهم‌ترین نکته در جامعه ما در حال حاضر، هراس و ترسی است که در خصوص این بیماری ایجادشده و این در حالی است که مردم نباید از این بیماری ترس زیادی داشته باشند.
 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، مهم‌ترین اقدام رعایت کردن ویروس کرونا را پیشگیری دانست و افزود: همان نکاتی که برای پیشگیری از آنفلوانزا توصیه شده اگر به‌صورت دقیق رعایت شود امکان انتقال بیماری را کاهش می‌دهد.
 
مرادی رعایت فاصله حدود یک متری به‌خصوص در موارد مشکوک، شست و شوی مرتب دست‌ها، استفاده از دستمال‌کاغذی در هنگام سرفه و عطسه و ضدعفونی کردن سطوح در هنگام اپیدمی‌ها را از مهم‌ترین نکات پیشگیری از ویروس کرونا عنوان کرد.
 
وی ذکر کرد: با توجه به سرایت‌پذیری بالا این ویروس نشان می‌دهد که کرونا وارد همه کشور‌های جهان خواهد شد کما اینکه کشور‌های زیادی نیز تاکنون مواردی از این بیماری را گزارش کرده‌اند.
 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به‌نظام سلامت، پزشکان و کارکنان بهداشتی شاخص در کشور اشاره و عنوان کرد: این نظام سلامت و کارکنان زبده نظام سلامت توانایی کنترل این بیماری را با کمک مردم خواهند داشت.
 
مرادی در خصوص این بیماری، پیشنهاد کرد که مردم به جامعه علمی و سیستم سلامت کشور اعتماد داشته باشند.
 
پزشک و اپیدمیولوژیست کردستانی، خاطرنشان کرد: به مردم اطمینان می‌دهیم که بالاترین اولویت این انجمن که یکی از مرتبط‌ترین انجمن‌های علمی مرتبط با بیماری‌ها بوده دادن اطلاعات صحیح و حفظ و ارتقا سلامت مردم است، بنابراین توصیه بر پرهیز از ترس بی‌مورد از بیماری یک توصیه علمی است.
 
وی به شهروندان توصیه کرد مردم به شایعات توجه نکنند و اطلاعات را از منابع معتبر و مرتبط کسب کنند.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: