عرضه گوشت‌های ارزان قیمت در قصابی‌های فاقد مجوز

پرونده فروش گوشت‎های ارزان قیمت در قصابی‎های فاقد مجوز در روستا‌های اطراف کاشمر همچنان بر روی میز شورای سلامت و امنیت غذایی مانده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

کد خبر: ۵۲۱۴۶
۱۳:۴۹ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ رئیس مرکز بهداشت کاشمر عنوان کرد: براساس آمار ۵۵ قصابی در روستا‌ها زیر نظر مراکز بهداشتی درمانی هستند، همچنین بیشتر قصابی‎های روستایی زیر نظر مرکز بهداشتی درمانی روستای کسرینه و فروتقه هستند.
 
مجتبی قائمی بیان کرد: در روستای کسرینه ۱۳ قصابی و فروتقه ۲۶ قصابی در سامانه ثبت شده و نظارت می‎شوند، از ۲۶ واحد قصابی در روستای فروتقه ۱۳ قصابی در خود فروتقه و ۱۳ قصابی دیگر مربوط به روستای فدافن است. مسئولیت نظارت بر این قصابی‎ها با دامپزشکی است، مسئولان این قصابی‎ها باید هرچه سریع‌تر نسبت به گرفتن مجوز‌های لازم اقدام کنند.
 
همچنین رئیس دامپزشکی کاشمر گفت: بر اساس آخرن آمار در روستا‌های کسرینه، مغان، فروتقه، فدافن، تربقان و زنده جان روزانه ۴۴ لاشه در روز کشتار می‌شوند.
 
محمد عارفی بیان کرد: بیشترین کشتار مربوط به روستای فروتقه با ۱۷ لاشه در روز است که در ۵ واحد قصابی فعال انجام می‎گردد، همچنین در روستای فدافن ۹ واحد قصابی فعال هستند که به طور متوسط ۹ لاشه در روز کشتار دارند.
 
وی از فعال بودن ۴ قصابی در روستای کسرینه و یک قصابی در روستای مغان خبر داد و افزود: اگر چه ۴ سال قبل میزان کشتار دام در شهر ریوش ۱۵ تا ۲۰ لاشه بود، ولی اکنون به دلیل مسائل اقتصادی و اینکه مردم منطقه مصرف گوشت گاوی خود را از کاشمر تامین می‌‏کنند اکنون ۶ لاشه در روز بیشتر کشتار نمی‎شوند.
 
عارفی اظهار کرد: قصابی‎ها براساس پروانه باید موظف شوند کشتار روزانه خود را در کشتارگاه کاشمر انجام دهند؛ در غیر این صورت باید تعطیل شوند.
 
ضرورت جلوگیری از فعالیت قصابی‎های غیر بهداشتی
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر همچنین افزود:، چون در روستا‌ها کشتار دام در محل قصابی انجام می‎شود به همین دلیل موجب کاهش قیمت گوشت شده است، اگر قرار باشد دام برای کشتار به کشتارگاه کاشمر و سپس به پیش سرد برود و مهر دامپزشکی زده شود قطعأ موجب افزایش قیمت گوشت خواهد شد.
 
محمدرضا پورکاویان عنوان کرد: کشتار به این صورت در روستا‌ها کاملا غیر بهداشتی است و مورد تائید نیست، گاه قصاب‌ها کارت و پروانه بهداشت نیز ندارند، اما به دلیل پایین‎تر بودن قیمت نسبت به داخل شهر باید شرایط ادامه فعالیتشان بدون اینکه موجب افزایش قیمت گوشت شود، فراهم گردد.
 
وی بیان کرد: باید تمامی قصابی‎های فعال در روستا‌ها شناسایی و آمار دقیقی داشته باشیم، اکنون بسیاری از قصابی‎های روستایی ناشناخته هستند، همچنین بیشتر قصابی‎های بخش کوهسرخ نیز در اتاق اصناف فاقد شناسامه هستند که می‎طلبد ابتدا قصابی‎های این بخش شناسایی شوند و سپس پروانه فعالیت برای آن‌ها صادر گردد.
 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر تصریح کرد: اگر چه برخی مواقع مرکز بهداشت به دلیل اینکه قصابی‎ها شرایط اخذ پروانه را ندارد از صدور مجوز‌های لازم برای آنان ممانعت می‎کند، اما باز هم مشاهد می‌شود تا زمانی که پروانه در حال صدور است، قصابی همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهد.
 
وی تاکید کرد: باید تصمیم‌گیری شود که اگر قصابی‎ها در روستا‌ها غیر بهداشتی هستند، از فعالیت آنان جلوگیری به عمل آید.
 
در همین خصوص بخشدار مرکزی کاشمر نیز گفت: چند سال است مشکل قصابی‎های غیر مجاز که در محل کشتار می‎کنند، وجود دارد. هر روز صبح که دهیار روستا از خواب بیدار می‌شود در فروتقه و فدافن، یک واحد قصابی جدید در روستا شروع به کار می‌کند.
 
سعید چیتی مطرح کرد: باید در این خصوص تصمیم قاطع گرفته شود، بسیاری از قصابی‎ها در روستا‌ها پروانه کسب ندارند، گزارش کشتار بسیار بیشتر از آنچه که گفته می‌شود، اعلام می‎گردد.
 
وی گفت: ضرورت دارد در راستای ساماندهی و نظارت بر فعالیت واحد‌های قصابی به ویژه در سطح روستا‌ها اقدامات اساسی و جدی از سوی دستگاه‌های متولی و ناظر انجام شود، در حال حاضر مهم‌ترین علت مراجعه مردم به روستا‌ها برای تأمین گوشت قرمز، پایین بودن قیمت حدود ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلو است.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: