رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان:

موردی از بیماری کروناویروس در ایران ثبت نشده است

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، گفت: تا امروز موردی از بیماری کروناویروس در ایران ثبت نشده است.

کد خبر: ۵۱۴۵۸
۱۴:۰۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرویز قزلباش پیش از ظهر امروز در سمینار آموزشی کروناویروس جدید، اظهار کرد: با توجه به اینکه ویروس کرونا توانسته در سیستم بهداشتی دنیا یک چالش جدی ایجاد کند، نشان از اهمیت زیاد موضوع دارد و باید تمهیدات لازم را در این‌خصوص اندیشید.
 
وی افزود: سازمان بهداشت جهانی تا به امروز در رابطه با سه موضوع وضعیت اضطراری اعلام کرده که کروناویروس نیز یکی از این موارد است که نشان از اهمیت موضوع را دارد و ما در مواجهه با این مشکل با در نظر گرفتن جدی بودن مسئله باید به دور از استرس، با راه‌های مختلف، شرایط موجود را کنترل کنیم.
 
این مسئول تصریح کرد: کروناویروس جدید در ۷۰ درصد، ویژگی‌های ساختاری و ژنتیکی با کرونای قبلی داشته و در ۳۰ درصد، ویژگی‌ها با کروناویروس‌های قبلی متفاوت است که باعث شده این ویروس رفتار متفاوتی داشته باشد.
 
قزلباش در رابطه با ویژگی‌های این ویروس، گفت: کرونا ویروس، ویروس جدیدی است و زمان کافی برای ارزیابی رفتار آن نداریم و نمی‌دانیم چه رفتاری خواهد داشت، کرونا، ویروسی است که با سرعت بیشتر و تعداد کمی ویروس باعث انتقال می‌شود.
 
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان اظهار کرد: طبیعی است که این ویروس برای گروه‌های خاصی از افراد خطرناک‌تر باشد که اگر بتوانیم در بحث آموزش و پیشگیری به راه‌های ساده و خوب عمل کنیم، می‌توانیم این ویروس را کنترل کنیم.
 
این مسئول افزود: بیشترین تراکم ویروس در کشور چین بوده و خوشبختانه تا این لحظه در ایران مورد مثبتی گزارش نشده است؛ طی روز‌های اخیر در زنجان ۶ مورد مشکوک به کروناویروس اعلام شده بود که ۳ فرد چینی و ۳ فرد ایرانی بودند که خوشبختانه نتیجه آزمایش آن‌ها منفی بود.
 
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماران به دلیل استرس، ترس و وحشت به بیمارستان مراجعه می‌کنند که تیم بهداشت و درمان باید کاملا نسبت به موضوع آگاه باشند و بدانند با فردی که مراجعه کرده چگونه رفتار کنند و چه کاری انجام دهند و این قسمت از کار که قسمت عمده آن است با آموزش می‌تواند به بهترین صورت هدایت شود.
 
در ادامه، مدیرگروه عفونی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان اظهار کرد: در رابطه با ویروس کرونا اولین اقدام این است که در مردم ترس ایجاد نکرده و به آن‌ها اطلاعات لازم و مفید را ارائه دهیم.
 
احمدرضا مبین افزود: برای استفاده از ماسک باید از برخورد زیاد و مداوم دست با آن جلوگیری کرده و تا جایی‌که می‌توانیم نباید دست با ماسک برخوردی داشته باشد و حفاظت فردی و شست‌وشوی مداوم دست‌ها نیز از عوامل موثر در عدم ابتلا به آن است.
 
این متخصص عفونی اظهار کرد: کروناویروس جدید، می‌تواند به صورت یک بیماری تنفسی بدون عارضه باشد و یک دوره پنهان ۲ تا ۷ روز و نهایتا تا ۱۴ روز داشته باشد که در کیس‌های اولیه گزارش شده، علائم گوارشی زیاد نبود، ولی بعدا کیس‌هایی از چین گزارش شد که علائم گوارشی نیز داشتند.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: