کارشناس و فعال نجوم:

ظرفیت بالای قم در توسعه گردشگری نجوم مغفول مانده است

یکی از فعالان در حوزه نجوم قرآن گفت: با توجه به وجود ارتفاعات منحصر به فرد، قم، دارای ظرفیت‌های فراوانی در گردشگری نجوم است.

کد خبر: ۵۰۸۹۸
۰۹:۵۶ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ مهدی پیوندزنی با اشاره به ۱۴ بهمن سالروز فناوری فضائی و نجوم با اشاره به برخی از فعالیت‌های خود در این زمینه عنوان کرد: در حوزه نجوم قرآن در رشته قرآن و حدیث و مشارکت در تولید محتوا با سازمان فضایی ایران فعالیت‌هایی را انجام داده‌ایم و در ستاد استهلال استان نیز برنامه برگزار کرده و نیز مشارکتی در انتشار چند کتاب و نرم افزار داشته‌ایم.
 
مدیر مسئول واحد فناور و رصد گر عمق آسمان افزود: ظرفیت بالقوه در قم در رابطه با نجوم و فضا بسیار زیاد است و با توجه به وجود ارتفاعات منحصر به فرد، این استان، دارای ظرفیت‌های فراوانی در گردشگری نجوم است.
 
وی تصریح کرد: ارتفاعات جنوب استان قم به عنوان منطقه‌ای مناسب و ایده‌آل برای ایجاد یک رصد خانه عمومی جهت توسعه گردشگری نجوم و ایجاد پارک فضا پایه و طبیعت گردی است و باید این ظرفیت، بالفعل شود.
 
پیوندزنی بیان کرد: همچنین در قم در حدود ۲۰ میلیون نفر گردشگر حضور پیدا می‌کنند و از طرف دیگر، مرکز تشیع در جهان نیز محسوب می‌شود، اما از این ظرفیت استفاده مطلوبی نشده است، در حالی که در حوزه گردشگری مذهبی و گردشگری نجوم قرآنی ایده‌هایی وجوددارد که می‌تواند ارزآوری مناسبی را برای استان قم ایجاد کند و در افزایش درآمد ناخالص استانیو ملی اثرگذار باشد.
 
وی با ذکر این مطلب که حاضر به همکاری با مراکز علمی هستیم و می‌توانیم تجربیات خود را منتقل کنیم، گفت: همچنین می‌توانیم از پژوهش‌های این مراکز نیز بهره بگیریم، بالفعل سازی این امکانات، حرف اساسی را می‌زند و مراکز علمی نقش مهمی در این عرصه دارند.
 
این فعال در حوزه نجوم قرآن اظهار کرد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه یکی از مهمترین مراکز علمی را تشکیل می‌دهند. در این بخش اقدامات مهمی را به ثمر نشاند. تا قرن چهاردهم، درس نجوم به عنوان درس مهمی در حوزه علمیه تدریس می‌شد و همه طلاب از این محتوا استفاده می‌کردند.
 
وی افزود:، اما متاسفانه از قرن چهاردهم به بعد فاصله‌ها زیاد شد و امروز به صورت محدودی این علوم تدریس می‌شود، در واقع عملا درس نجومی در ساختار حوزوی ما نیست البته جامعه المصطفی اعلامیه نیز یک پتانسیل بزرگ و ساختار عظیمی است که می‌تواند در این حوزه وارد شود و با توجه به ارتباطات بین‌المللی که با طلاب دارد در این بخش گام‌های بزرگی بردارد.
 
پیوندزنی عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های طلاب که پس از تحصیلات به خارج از کشور برمی‌گردند، کسب درآمد در کشور خودشان است، آموزش نجوم و برگزاری تور‌های نجومی می‌تواند برای این طلاب یک شغل ایجاد کند.
 
وی بیان کرد: در حال حاضر در آمریکا به عنوان کشوری توسعه یافته و مدرن، درآمد خاصی را برای تور‌های نجومی در نظر گرفته‌اند و بسیاری از افراد تور‌های نجومی برگزار می‌کنند و به درآمد می‌رسند و مالیات را نیز به دولت پرداخت می‌کنند.
 
مدیر مسئول واحد فناور و رصد گر عمق آسمان در قم گفت: طلاب می‌توانند با آموزش‌های علمی و تخصصی در نجوم، در کشور دیگری زمینه اشتغال ایجاد کنند و آسمان را به طور علمی به علاقه‌مندان نشان دهند.
 
وی افزود: در قرآن کریم نیز همین اتفاق افتاده است، وقتی اسلام با جامعه جاهلی مواجه می‌شود، ابتدا از آسمان شروع می‌کند و از آن مثال می‌زند و ذهن آن‌ها را پویا می‌کند، سپس دستورات شریعت و اسلام را برای مردم می‌فرستد.
 
پیوندزنی خاطرنشان کرد: این‌ها فرآیند‌هایی است که به فراموشی سپرده‌ایم در حالی که می‌تواند امروز کاربردی و اصلاح شود، امید است جامعه المصطفی چنین اقداماتی را انجام دهد هرچند تاکنون نیز قدم‌هایی برداشته شده است.
 
وی تصریح کرد: در این مرکز، رشته نجوم قرآن نیز پایه‌گذاری شده است، اما یک نفر دکترای نجوم قرآن دارد و چند نفر نیز قرآن را در زمینه نجوم علمی کار کردند. سایر طلاب به سختی می‌توانند در این حوزه فعالیت نمایند، اگر اقدامات لازم در تعامل با مراکز علمی انجام شود، گام بزرگی برداشته شده است.
 
مدیر مسئول واحد فناور رصد گر عمق آسمان در قم عنوان کرد: اگر در قم در حوزه گردشگری نجوم به پیشرفت برسیم، سطح درآمد خوبی به دست می‌آید و از طرفی می‌توانیم بسیاری از جوانان را نیز با دین و مذهب وصل کنیم و پیوند بزنیم و در حوزه معارفی جامعه نیز اثرگذار باشیم.
 
وی بیان کرد: قرآن جامعه جاهل بدوی را با این مثال‌ها به جامعه‌ای متمدن رساند، این‌ها فقط برای جامعه جاهلی نیست، از این ۵۲۹ آیه نجومی قرآن، تقریبا بخش زیادی از مخاطب آن مسلمانان و موحدان و پیامبر اسلام (ص) است پس برای جامعه مسلمان امروز نیز حرفی برای گفتن دارد و قابل استفاده است.
 
پیوندزنی اظهار کرد: از نظر علمی و پژوهشی نیز در قم، ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و دانشگاهیان ما نیز باید وارد عرصه شوند، در این خصوص بار‌ها از مراکز دانشگاهی خواستار همکاری در زمینه پژوهش و تحقیق شدیم تا موضوعاتی را ارائه دهیم و از پایان‌نامه‌های علمی بهره بگیریم و درآمدی برای دانشجویان ایجاد شود، اما هنوز این مطالبه، تحقق نیافته است.
 
وی خاطرنشان کرد: تعامل میان دانشگاه و مراکز تحقیقی هنوز گسترش نیافته است و دیدگاه‌ها هنوز این تعامل را باور نمی‌کند تا به این سطح از همکاری برسیم و بتوانیم مشکل علمی را حل کنیم و مسائل را مورد تحقیق و بررسی قرار دهیم.
 
مدیرمسئول واحد فناور و رصد گر عمق آسمان در قم عنوان کرد: نباید تنها به یک پایان‌نامه بسنده کنیم و پایان‌نامه‌های علمی در کتابخانه مهجور بماند، نجوم و علوم فضائی، رشته‌ای بسیار توسعه دهنده و توسعه یافته و اثرگذار در سایر علوم همچون علوم تجربی و علوم انسانی و دینی و وحیانی است.
 
وی گفت: همه این علوم از علوم نجوم و فضائی، استفاده کرده و می‌کنند. می‌توان از یافته‌های بشر در حوزه فضا و نجوم در زندگی امروز استفاده کنیم، امیدواریم در این عرصه حمایت‌های لازم اتخاذ شود و همه مراکز علمی کمک کنند تا در این مسیر پیشرفت کنیم، امروز می‌توان دست در دست هم داد و در این حوزه مهم قدم برداشت.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: