مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل:

جمعیت اردبیل روبه میانسالی حرکت می‌کند

مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل گفت: جمعیت استان اردبیل متمایل به میانسالی است و در سال‌های آینده از تعداد جمعیت جوان این استان کاسته خواهد شد.

کد خبر: ۴۹۶۶۶
۱۰:۴۳ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ شهرام رسولی در حاشیه جلسه شورای راهبری جمعیت استان اردبیل اظهار کرد: با ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری سعی بر رفع موانع ازدواج، افزایش امید به زندگی، تکریم سالمندان، توجه به فرزندآوری و همچنین جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به ویژه در مناطق مرزی است تا با یک هدفگذاری ۲۰ ساله بتوانیم افزایش نرخ باروری و زادوولد را شاهد باشیم.
 
وی ایران را نوزدهمین کشور پرجمعیت دنیا اعلام و خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را مردان و مابقی را زنان تشکیل می‌دهند که ۷۵ درصد این جمعیت در مناطق شهری و ۲۵ درصد نیز در مناطق روستایی ساکن هستند.
 
مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل با بیان اینکه در استان اردبیل میانگی سنی جمعیت جوان در ۳۰ سال اخیر روبه میانسالی و پیری گذاشته است، تصریح کرد: اردبیل در سال ۶۵ جوان‌ترین و در سال ۹۵ میان‌سالترین گروه سنی را به خود اختصاص داده است.
 
رسولی نرخ ازدواج را ۸.۸ دهم در ازای هزار نفر و نرخ طلاق را در این استان ۲.۶ در ازای هزار نفر دانست و بیان کرد: میانگین سنی ازدواج در مردان ۲۹ سال و در زنان ۲۳ سال است.
 
وی گفت: ۳۰۶ هزار نفر از جمعیت استان کودک و نوجوان، ۳۳۵ هزار نفر جوان، ۵۷۶ هزار نفر میانسال و ۸۳ هزار نفر سالمند هستند.
 
مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۱۴۱۵ جمعیت استان به سمت میانسالی حرکت کند و در این استان بیش از یک میلیون ۶۹۰ هزار نفر ثبت آمار جمعیتی را شاهد باشیم.
 
رسولی با بیان اینکه کمترین نرخ ولادت در استان در سال ۹۷ بوده و در ۹ ماهه امسال این نرخ ۱۵.۱ در هزار نفر بوده است، گفت: بیشترین ولادت در کشور متعلق به استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان رضوی و کمترین ولادت مربوط به گیلان، مازندران و البرز است.
 
وی نرخ فوت را در این استان ۵.۴ اعلام کرد و گفت: بیشترین ثبت فوت در گیلان و همدان و کمترین فوتی نیز در بوشهر و هرمزگان به ثبت رسیده است.
 
مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل در مورد نرخ ازدواج در ۹ ماهه امسال تصریح کرد: ۹.۱ در هزار ثبت ازدواج در استان است که با ۱۱ هزار و ۵۷۰ ثبت ازدواج ما رتبه دوم کشور را بعد از خراسان شمالی داریم.
 
رسولی سیر صعودی نرخ طلاق را نیز با ۲.۲ دهم درصد یادآور شد و بیان کرد: ۳ هزار مورد طلاق در استان به ثبت رسیده که رتبه سوم کشور را در ثبت طلاق داریم.
 
وی ادامه داد: ۸۶ درصد واجدین شرایط در این استان از کارت هوشمند بهره‌مند شده‌اند و ما در ثبت ولادت در مهلت قانونی تا ۹۹.۹ و در ثبت فوت ۹۹.۷ موفق عمل کردیم.
 
رسولی در پایان به چالش‌های جمعیتی نظیر تاخیر در ازدواج، ازدیاد طلاق، بالا بودن آمار ناباروری، قبول تک فرزندی در خانواده‌ها و ... اشاره کرد و افزود: آموزش قبل از ازدواج، حل مشکل بیکاری جوانان، توجه به معالجه زنان و مردان نابارور و ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: