رئیس پلیس فتا خبر داد:

افزایش ۱۲۱ درصدی جرایم رایانه‌ای در اردبیل

رئیس پلیس فتای استان اردبیل گفت: وقوع جرایم رایانه‌ای در استان اردبیل در ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۱۲۱ درصد افزایش یافته است.

کد خبر: ۴۷۵۲۷
۱۲:۵۳ - ۱۵ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ علی قهرمان طالع در نشست با خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: پلیس فتا در کشف این جرایم تلاش موثری را انجام داده به طوری که ۸۰ درصد جرایم رایانه‌ای در ۹ ماهه امسال کشف شده است.
 
وی به اقدامات عملیاتی و پیشگیرانه پلیس فتا در کاهش جرایم رایانه‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه امسال برداشت‌های اینترنتی و سرقت از حساب‌های بانکی ۶۶ درصد جرایم رایانه‌ای را شامل می‌شود.
 
رئیس پلیس فتای استان اردبیل تصریح کرد: هتک حیثیت و نشر اکاذیب ۱۷ درصد جرایم رایانه‌ای را تشکیل داده ودر بحث کلاهبرداری رایانه‌ای نیز ۱۱ درصد جرایم رخ داده است.
 
قهرمان طالع افزود: تنها در بحث برداشت‌های اینترنتی و سرقت از حساب‌های بانکی با یک رشد جهشی تا ۲۷۹ درصد روبرو بودیم که این نشان می‌دهد باید در این حوزه مردم مراقب بوده و نسبت به فعال کردن رمز پویا اقدام کننند.
 
وی گفت: در ۹ ماهه امسال در حوزه هتک حیثیت نیز ۱۰۳ درصد جرایم رشد نشان می‌دهد که ضرورت آموزش و اقدامات پیشگیرانه و آماده‌سازی برای توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های سیستمی و به روز کردن اقدامات و فعالیت‌های موثر و مشارکت‌های اجتماعی در تصمیم‌گیری‌ها بسیار راهگشا و کارآمد خواهد بود.
 
رئیس پلیس فتای استان اردبیل بیان کرد: ما در آستانه انتخابات مجلس تمام فعالیت‌های فضای مجازی را رصد می‌کنیم و سعی داریم تا جلوی تخلفات و جرایم به سرعت گرفته شود.
 
قهرمان طالع گفت: با فعال شدن رمز دوم موقت و یکبار مصرف پویا که از طریق بانک مرکزی به شکل عملیاتی در کشور آغاز شده باید خرید اینترنتی باید از طرق فعال کردن رمز دوم انجام شود تا صحت و سلامت حساب‌های بانکی تضمین شود.
 
وی اظهار کرد: افراد با فعال کردن رمز دوم و پویا به راحتی می‌توانند خرید خود را انجام دهند و هدف اصلی از اجرای این طرح کاهش کلاهبرداری‌های اینترنتی با رفعال کردن رمز‌های ۳۰ تا ۹۰ ثانیه‌ای است که این امر سبب می‌شود بزهکاران و مجرمان جرایم رایانه‌ای نتوانند از فرصت به وجود آمده استفاده کنند.
 
رئیس پلیس فتای استان اردبیل خرید و فروش ارز را در فضای مجازی غیرقانونی خواند و خاطرنشان کرد: افراد با مراجعه به صرافی‌ها می‌توانند خرید و فروش ارز را انجام دهند و از هموطنان انتظار داریم قیمت ارز و سکه را از کانال‌ها و شبکه‌های رسمی بانک مرکزی پیگیری کنند و توجهی به انتشار اخبار کذب از طریق فضای مجازی نداشته باشند.
 
قهرمان طالع در مورد کسب و کار‌های اینترنتی و نظارت دقیق بر آن‌ها بیان کرد: در این زمینه نیز فعالیت‌های خوب نظارتی آغاز شده و مردم راغب به خرید اینترنتی به دلیل مدیریت زمان و صرفه‌جوئی در این حوزه هستند که انتظار داریم این خرید و فروش از طریق مجموعه‌های رسمی و با آرم مشخص و نماد قانونی به انجام برسد.
 
وی ادامه داد: با رشد فناوری‌های جدید و توسعه آن ما با افزایش جرایم در این حوزه روبرو هستیم که این جرایم متفاوت از فضای فیزیکی است و از آن به عنوان جرایم وارداتی یاد می‌شود که ضرورت دارد با یک اقدام درست و پیشگیرانه زمینه تحقق اهداف و برنامه‌های استفاده صحیح از این فضا به خوبی فراهم شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: