«محمد حسینی» نماینده مجلس در گفتگو با "دیدارنیوز" بررسی کرد؛

نسبت شاغلین زن به مرد در کشور عادلانه است؟

محمد حسینی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم در خصوص وضعیت اشتغال و بیکاری زنان به دیدارنیوز گفت: چند سالی است که حضور زنان در حوزه‌های مختلف، جدی‌تر از گذشته شده هرچند که انتظار است مسئولان هم بهای بیشتری به آن‌ها دهند تا تلاششان بیشتر به‌کار کشور بیاید. از طرفی من معتقد به نسبت‌بندی‌ها نیستم، یعنی اینکه گفته شود باید ۳۰ درصد پست‌های کلیدی و میانی کشور به زنان داده شود، نادرست است. تفویض پست باید براساس شایسته‌سالاری باشد حال امکان دارد روزی ۱۰ درصد پست‌های کلیدی کشور در اختیار زنان باشد و روزی ۴۰ درصد.

کد خبر: ۴۰۶۶۶
۱۱:۳۳ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ محمد آیتی: سال‌هاست که حضور کمرنگ زنان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطرح است و بسیاری از افراد معتقدند هیچ‌گاه آن‌طور که شایسته نیمی از جمعیت جامعه کشور بوده به زنان میدان داده نشده است.

آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت اشتغال و بیکاری در ایران حکایت از این دارد که نزدیک به ۶۶ درصد جمعیت بیکار را مردان و ۳۴ درصد دیگر را زنان تشکیل می‌دهند.

در بخش دیگری از این آمار می‌بینیم که نرخ بیکاری بین زنان به ۱۸.۲ درصد رسیده است، درحالیکه این رقم در مردان حدود ۸.۶ درصد گزارش شده است. مهم‌تر اینکه مرکز آمار گزارش داده تنها ۱۸ درصد شاغلان زن و ۸۲ درصد آن‌ها مرد هستند.

در همین رابطه محمد حسینی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم به دیدارنیوز گفت: به‌نظر من درست نیست که بگوییم کمتر از ۲۰ درصد شاغلین کشور زن و بقیه مرد هستند، زیرا توزیع مشاغل به دلایل مختلفی از جمله تخصص، مهارت، سختی کار و... بستگی دارد و بسیاری از پست‌ها می‌طلبد که آقایان جذب آن شوند و از این‌رو درصد شاغلین مردان نسبت به زنان به‌مراتب بیشتر است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در خصوص اشتغال زنان در کشور فرمودند که اشتغال آن‌ها در نظام جمهوری اسلامی باید با رعایت اصل خانواده و حرمت‌های دینی و مذهبی باشد که امیدوارم این توصیه به معنای واقعی اجرا شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: از دیرباز زنان حضور پررنگ و جدی در اقتصاد خانواده داشته‌اند، اما حضورشان به معنای اینکه شغل سازمانی یا کارگاهی داشته باشند کمرنگ بوده است که البته معتقدم خیلی نباید اصرار بر این داشت که افراد جذب سیستم اداری شوند، زیرا شاغل شدن حتماً به معنی استخدام و حضور در بخش‌های دولتی نیست و اتفاقاً چه خوب است که افراد و مخصوصاً بانوان با ظرفیت‌هایی که در خود می‌بینند در بخش خصوصی ورود پیدا کنند تا در نهایت کمک شایانی به اقتصاد کشور شود.

حسینی اظهار داشت: دهه‌هاست که جذب افراد در بخش‌های دولتی براساس آزمون بوده و اگر حضور مردان در این بخش پررنگ‌تر است به‌خاطر اقدام و انگیزه آن‌ها در این آزمون‌ها بوده و به نوعی مسئولیت آن‌ها در اداره اقتصاد خانواده سنگین‌تر است.

وی در پایان گفت: چند سالی است که حضور زنان در حوزه‌های مختلف، جدی‌تر از گذشته شده هرچند که انتظار است مسئولان هم بهای بیشتری به آن‌ها دهند تا تلاششان بیشتر به‌کار کشور بیاید. از طرفی من معتقد به نسبت‌بندی‌ها نیستم، یعنی اینکه گفته شود باید ۳۰ درصد پست‌های کلیدی و میانی کشور به زنان داده شود، نادرست است. تفویض پست باید براساس شایسته‌سالاری باشد حال امکان دارد روزی ۱۰ درصد پست‌های کلیدی کشور در اختیار زنان باشد و روزی ۴۰ درصد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: