افزایش صادرات کالا از گمرکات آذربایجان غربی

ناظر گمرکات آذربایجان غربی گفت: ارزش صادرات کالا‌های غیر نفتی استان ۱۴۵درصد افزایش یافت.

کد خبر: ۳۶۸۵۸
۱۰:۲۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ احمد برکابیان افزود: در ۵ماهه سال جاری میزان صادرات قطعی کالا‌های غیر نفتی استان بالغ بر ۶۰۰هزار تن و به ارزش ۷۶۹دلار بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در بخش وزنی ۱۴ درصد کاهش و در بخش دلاری ۱۴۵درصد افزایش ارزشی داشته است.
 
برکابیان به بیشترین اقلام صادر شده از گمرکات آذربایجان غربی اشاره و تصریح کرد: بیشترین اقلامی که از گمرکات مرزی استان صادرشده مربوط به روغن‌های سبک به ارزش ۷۸میلیون دلار و سهم ارزی ۱۰درصد، هندوانه به ارزش ۴۴میلیون و سهم ارزی ۵درصد، انواع نان‌ها به ارزش ۱۹ میلیون دلار و سهم ارزی ۲و۴درصد، پلی اتیلن‌ها به ارزش ۱۸میلیون دلار وسهم ارزی ۲.۳ درصد و قیر نفت به ارش ۱۶میلیون دلار و سهم ارزی ۲درصد است.
 
وی بااشاره به اینکه عراق با ۴۱۱هزار تن و ارزش ۵۲۹میلیون دلار بیشترین واردات محصول را از آذربایجان غربی به خود اختصاص داده است یاد آور شد: بعد از عراق کشور‌های ترکیه با ۱۲۵هزارتن، گرجستان با۱۸ هزارتن، آذربایجان ۸ هزارتن و پاکستان ۴هزارتن بیشترین مبدا صادرات محصولات آذربایجان غربی هستند.
 
ناظر گمرکات آذربایجان غربی میزان واردات از گمرک استان را در۵ماهه سال جاری ۳۳هزارتن و ۳۴۱ میلیون دلار اعلام و اظهار کرد: میزان واردات از گمرک استان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۴۴درصد و از نظر ارزش دلاری ۷۶درصد افزایش یافته است.
 
برکابیان یادآورشد: موز با ارزش ۷۷میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۲درصد، موتورگیربکس آسانسور به ارزش ۱۰میلیون دلار وسهم ارزشی ۳درصد، انواع ریل آسانسور به ارزش ۷میلیون دلار وسهم ارزشی ۲درصد وسبزیجات غلاف دار به ارزش ۵میلیون دلار و سهم ارزش ۱ونیم درصد بیشترین محصولات وارداتی به استان هستند.
 
برکابیان با بیان اینکه میزان ترانزیت خارجی در۵ ماه سال جاری از گمرکات آذربایجان غربی ۶۲۲هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار بوده است افزود: میزان ترانزیت خارجی از نظر ارزش دلاری ۵۵درصد و وزنی ۶۲۲درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: بیشترین ترانزیت خارجی در ۵ ماهه سال جاری مربوط به مرز پیرانشهر با وزن ۱۱۰هزار تن و ارزش ۷۱۵میلیون دلار است.
 
ناظر گمرکات آذربایجان غربی با اشاره به اینکه باید گمرکات استان از نظر فیزیکی و تجهیزات گمرکی به روز شوند گفت: با تخصیص اعتبار برنامه ریزی شده، میزان دستگاه‌های ایکس ری در گمرکات استان افزایش می‌یابد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: