با کمک مردم و خیران ۵۴۰ میلیون تومان دیه «وطن نوروزی» تأمین شد

محیط‌بان زندانی در آستانه آزادی

‌مبلغ دیه وطن نوروزی، محیط‌بان در بند، تأمین شد و او به‌زودی از زندان آزاد می‌شود. نوروزی محیط‌بانی است که در درگیری با یک شکارچی، ناخواسته باعث مرگ او شده است. خانواده مقتول در ابتدا دو میلیارد تومان برای رضایت طلب کرده بودند که در نهایت به ۷۵۰ میلیون تومان رضایت دادند. ۲۱۰ میلیون تومان از این مبلغ را سازمان حفاظت از محیط زیست تأمین کرده و مابقی آن نیز به همت مردم و دوستداران محیط زیست تأمین شد.  

کد خبر: ۳۶۴۳
۱۲:۰۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ باني تلاش براي جمع‌آوري پول با هدف تأمين ديه مقتول پرونده محيط‌بان وطن نوروزي صندوق «گنجه‌ پشتيبان زيست‌بوم» ايران است، صندوقي که به گفته مؤسسانش براي حمايت مادي از مدافعان و نگاهبانان طبيعت ايران راه‌اندازي شده است. در وب‌سايت اين صندوق در رابطه با محيط‌بان زنداني آمده است: به فکرِ طبيعتِ وطن و «وطنِ» طبيعت‌بان هستيم! بزرگ‌ترين داشته‌ ما، طبيعتِ ايران‌زمين است که همگي به آن مديونيم؛ وطن نوروزي محيط‌باني است که به اشتباه و در پي مجموعه اتفاق‌هايي ناخواسته موجب جان‌باختن يک شکارچي شد. او چهار سال و نيم را در زندان عادل‌آباد شيراز گذرانده و به قصاص محکوم شده است. اولياي دم با پيگيري‌هاي سازمان حفاظت محيط زيست، ريش‌سفيدان منطقه و کنشگران محيط زيست رضايت داده‌اند که با دريافت 750 ميليون تومان از قصاص صرف‌نظر کنند. 

سازمان محيط زيست، 200 ميليون تومان پرداخت کرده و مابقي مبلغ بايد از سوي مردم جمع‌آوري شود. گنجه‌ پشتيبان زيست‌بوم، يک صندوق کوچک و صد درصد غيرانتفاعي و داوطلبانه است که هدف آن حمايت مادي از محيط زيست و مدافعان طبيعت است. با واريز کمک‌هاي خود به حساب گنجه، کمک کنيد وطن نوروزي از زندان آزاد شود.  هيئت امناي گنجه نيز بهمن ايزدي از پايه‌گذاران کانون سبز فارس؛ عباس محمدي، مدير گروه ديده‌بان کوهستان انجمن کوه‌نوردان ايران و عباس ثابتيان، از مديران پيشين انجمن کوه‌نوردان ايران هستند. تلاش‌ها براي آزادي وطن نوروزي از اسفندماه سال 96 به‌صورت جدي آغاز شد، آن‌هم به‌وسيله همين صندوق گنجه که پيش از اين براي آزادي دو نفر از محيط‌بانان دنا مبلغي بالغ بر يک‌ميلياردو 500 ميليون تومان را جمع‌آوري کرده بودند. بهمن ايزدي و عباس محمدي طبق روال اين‌بار هم تلاش کردند ۵۴٠ ميليون تومان جمع‌آوري کنند، اما تا اواسط خرداد مبلغ کمک‌هاي جمع‌آوري‌شده به حدي نبود که انتظار مي‌رفت، به‌همين‌دليل با مشارکت و خلاقيت گروه زيادي از کاربران شبکه‌هاي اجتماعي کارزار فعالي در اينترنت با هدف جمع‌آوري اين مبلغ شروع شد. 

احمد بحري، محيط‌باني که در شبکه‌هاي اجتماعي شناخته‌شده و فعال است و در اينستاگرام و تلگرام و توييتر چند ده هزار دنبال‌کننده دارد، يکي از کساني است که بيشترين فعاليت را در اين زمينه انجام داد و در تأمين مبلغ مورد نياز براي آزادي همکار خود نقش مهمي داشت، 

او دراين‌باره مي‌گويد: بعد از تبليغات و فعاليت‌هايي که در شبکه‌هاي اجتماعي گذاشتيم، افراد زيادي به کمک آمدند و مبالغ فراواني به صندوق ريخته شد و خوشبختانه شرايط براي آزادي همکارمان در مدت دو هفته فراهم شد. به‌همين‌دليل من پنجشنبه عازم شيراز هستم تا در جشن آزادي محيط‌بان، وطن نوروزي، شرکت کنم. نوروزي به‌طور ناخواسته موجب قتل شده و در دادگاه به قتل شبه‌عمد محکوم شده است. او در حيطه کاري خودش بود که شکارچي وارد شد و اگر از اسلحه استفاده نمي‌کرد ممکن بود جانش را از دست بدهد. درست است که محيط‌بان‌ها براي استفاده از اسلحه ضوابطي دارند، اما اين ضوابط در شرايط سخت و پيچيده طبيعت، هميشه امکان اجرا ندارد و در چند سال گذشته محيط‌بان‌هاي ديگري به قصاص محکوم شده‌اند. 
 
بحري مي‌گويد اگر لايحه حمايت از محيط‌بان‌ها که در مجلس در دست بررسي است، شرايط سخت محيط‌باني را در نظر بگيرد، کمتر شاهد محکوم‌شدن محيط‌بان‌ها هستيم و حتي در صورت محکوم‌شدن، سازمان حفاظت از محيط زيست بايد وظايف حمايتي بيشتري را در اين زمينه عهده‌دار شود. فرزند وطن نوروزي نيز در‌اين‌باره به پانا گفته است:‌ خانواده ما از فعالان محيط زيست و مردمي که براي نجات پدرم تلاش مي‌کنند، سپاسگزار است. او فردي بود که تمام عمرش را صرف حفاظت از طبيعت کرد و هنوز هم عاشق طبيعت است و مي‌گويد بعد از آزادي از زندان دوباره به محافظت از طبيعت ادامه خواهد داد. او ناخواسته موجب مرگ يک شکارچي شده است. کسي که تمام عمرش را صرف حفاظت از حيوانات و گياهان مي‌کند چطور مي‌توانسته به قتل عمد يک انسان دست بزند؟ او در مقام دفاع از خودش بوده و متأسفانه اين اتفاق رخ داده است. پدرم که سال‌هاي سال در دل طبيعت زندگي مي‌کرد،‌ حالا در چهارديواري زندان محصور شده و تحمل اين وضع برايش دشوار است. 

فرزند اين محيط‌بان مي‌گويد پدرش با شنيدن تلاش مردم براي نجاتش خوشحال و متأثر است. او مي‌گويد: مردم واقعا سنگ‌تمام گذاشتند،‌ همسر يک محيط‌بان طلايي که داشت را اهدا کرد،‌ يک کودک قلکش را شکست و هرکس هرچه در توان داشت، براي تأمين اين مبلغ کمک کرد. سرعت و حجم کمک‌هاي مردمي واقعا از تصور ما بيشتر بود.

به صورت کلي محيط‌بانان کشور که وظيفه حفظ و حراست از مناطق تحت مديريت سازمان محيط زيست را برعهده دارند، دغدغه‌هاي مشابهي دارند. همان‌‌طور که در قوانين استفاده از سلاح متعلق به نيروي انتظامي به صراحت اشاره شده که نيروها در موقعيت‌هاي مختلف مأموريت چه رفتاري بايد داشته باشند، اين جزئيات در لايحه حمايت از محيط‌بانان لحاظ شده اما اين لايحه هنوز به صحن مجلس نرسيده است که به گفته کريم شافعي، معاون توسعه مديريت، حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست، به‌زودي به صحن مجلس خواهد رسيد. ارديبهشت 96 لايحه حمايت از محيط‌بانان و جنگل‌بانان، بعد از بررسي و تصويب در هيئت دولت، به مجلس شوراي اسلامي ارسال شد، اما هنوز به تصويب مجلس نرسيده است. شهادت چند نفر از محيط‌بانان در تابستان ۹۵،  مقدمات تدوين و تصويب لايحه حمايت از محيط‌بانان و جنگل‌بانان را در هيئت دولت فراهم کرد و در آن مقطع رئيس مجلس و بسياري از نمايندگان مجلس برای بررسي فوري اين لايحه حمايتي اعلام آمادگي کردند اما با گذشت بيش از يک سال از ارسال آن به مجلس هنوز نوبت به بررسي آن در صحن علني مجلس نرسيده است.

بر اساس استاندارد جهاني، هر هزار هکتار بايد ازسوی يک محيط‌بان حفاظت شود، اما در ايران هر محيط‌بان از شش هزار هکتار حفاظت مي‌کند. بايد گفت مشکلاتي مانند کمبود نيروي انساني و محيط‌بان و همچنين گستردگي مناطق، حفاظت از زيست بوم را براي محيط‌بانان ايراني دشوار کرده است. اصولا تعداد اين افراد در ايران با وجود مسئوليت‌هاي فراواني که دارند، کافي نيست. اين در حالي است که محيط‌بانان بايد در منطقه به صورت شبانه‌روزي حضور داشته باشند؛ بنابراين ميزان شيفت‌هاي کاري آنها در مناطق تحت حفاظت، به لحاظ کمبود نيروي انساني، بيش از مدت زماني است که بايد باشد و اميد مي‌رود با تصويب اين لايحه بخشي از مشکلات محيط‌بانان مرتفع شود.

وطن نوروزي سومين محيط‌باني است که مردم در سطح گسترده براي جمع‌آوري مبلغ ديه او تلاش کرده‌اند. پيش از اين نيز اسعد تقي‌زاده و غلامحسين خالدي که محيط‌بانان مناطق حفاظت‌شده دنا بودند و به جرمي مشابه در زندان و زير تيغ اعدام بودند نيز به کمک و همراهي مردم از اعدام نجات پيدا کردند. 

حالا نيز به همت فعالان و روزنامه‌نگاران محيط زيستي و همکاران وطن نوروزي، او به‌زودي به خانه بازمي‌گردد. سال‌هاي ماندن او در زندان شرايط را براي محيط‌بانان ساده‌تر نکرد و هنوز لايحه حمايت از محيط‌بانان به صحن مجلس نرسيده و نداشتن محيط امن شغلي، محيط‌بانان زيادي را تهديد مي‌کند. جشن آزادي اين محيط‌بان قرار است آخر هفته جاري در شيراز برگزار شود.

منبع: روزنامه شرق/۳ تیر ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: