موافقت مجلس با ماده واحده «اصلاح سهمیه ایثارگران در دانشگاهها»

مجلس با کلیات طرح اصلاح ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه درخصوص سهمیه ایثارگران در دانشگاهها موافقت کرد.

کد خبر: ۳۴۳۸
۱۱:۰۳ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
دیدارنیوز - در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بررسی جزئیات طرح اصلاح بند «الف» ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه که روز گذشته کلیات آن به تصویب نمایندگان رسیده بود، در دستور کار قرار گرفت و ماده واحده آن به تصویب مجلس رسید، اما دو تبصره ماده واحده به دلیل مغایرت با برنامه ششم توسعه و نیاز به دوسوم آرای نمایندگان به تصویب نرسید و با توجه به حجم بالای پیشنهادات اصلاحی، برای بررسی و تعیین تکلیف به کمیسیون آموزش و تحقیقات بازگشت.

بر اساس ماده واحده این طرح، «سهمیه ورود به دانشگاه‌ها با ۵ درصد سهمیه اختصاصی برای همسران و جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد».

دو تبصره ای هم که از تصویب مجلس بازماند و برای بررسی پیشنهادات الحاقی به کمیسیون آموزش و تحقیقات بازگشت، به این شرح است؛

«تبصره یک: در صورتی که سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران تکمیل نگردد و ۵ درصد سهمیه اختصاصی همسران و جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه، پاسخگوی متقاضیان واجد شرایط نباشد، دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی ۲۵ درصد ایثارگران را مازاد بر ۵ درصد مذکور به همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد.

تبصره دو: در صورت تصویب جزئیات این تبصره کسب حداقل ۸۰ درصد حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان (آخرین فرد پذیرفته شده، گزینش آزاد در هر کد رشته محل) برای تمامی رشته محل ها الزامی می باشد. این میزان در مورد برخی رشته های گروه علوم تجربی (مشتمل بر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و دستیاری پزشکی) و برخی رشته های گروه علوم ریاضی (مشتمل بر فنی و مهندسی) در آزمون سراسری و در تمامی رشته محل های کلیه مقاطع تحصیلات تکمیلی ۸۵ درصد حد نصاب شرایط علمی است».
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
علیرضا
|
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
سلام ببخشید این طرح امسال برگزار میشه یا سال اینده؟
سید مهدی حسینی
|
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
بسم الله الرحمن ارحیم

سهمیه های تعیین شده برای ایثارگران در مراکز علمی و آموزشی و دانشگاهی به دلایل ذیل ایجاد گردیده اند :

• تامین بخشی از نیروهای تخصصی و علمی و به تبع آن مدیران اینده کشور از میان افرادی که به صورت عملی با گوشت و پوست و خون خود از اسلام و نظام و کشور دفاع کرده اند و عملا تعهد خود را به بهترین وجه به اثبات رسانده اند .

• تکریم فرهنگ ایثار و ایثارگران که هر نظام هوشمندی ان را انجام میدهد و در تمام دنیا مرسوم است .

• برقراری عدالت اجتماعی زیرا که این افراد در حین انجام وظیفه ی دفاع از فرصت های اجتماعی که همه از آنها بهرمند بوده اند باز مانده اند و به همین ترتیب وابستگان به ایشان نیز از امتیازات در دسترس عموم محروم گشته اند .

در حال حاضر عده ای با طرح عناوین انحرافی مانند همگن کردن سطح علمی دانشجویان دانشگاه های تراز اول کشور و یا حفظ سلامت مردم و جلوگیری از ورود افراد بی سواد به رشته های تخصصی پزشکی و تحصیلات تکمیلی و عناوین مشابه , سعی در حذف ایثارگران از عرصه های علمی و دانشگاهی و مدیریتی کشور دارند و سوء استفاده از این عناوین در شرایطی است که هیچ بررسی دقیق مستند و علمی افت تحصیلی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور به دلیل وجود ایثارگران حاضر در دانشگاه ها که از سهمیه استفاده کرده اند را اثبات نمیکند که بخواهیم برای رفع این اشکال این عزیزان را حذف کنیم و یا تغییری در حد نصاب از 70 % به 85 % ایجاد کنیم , که این حرکت موذیانه و ظریف عملا منجر به حذف کامل سهمیه ایثارگران خواهد شد .

به دلایل نامشخص این درصد برای ایثارگران به 85 % افزایش داده میشود ! و عجیب است که چرا جهت افزایش سطح علمی کشور سراغ سهمیه ی ایثارگران رفته اند و به راحتی بر روی سهمیه اساتید , استعداد درخشان , مناطق محروم , انتقالی از کشورهای خارجی و ... چشم بسته اند ؟!!

تمام افراد با سهمیه ایثارگران در تمام مقاطع دانشگاهی در دانشگاه از سد همان امتحاناتی میگذرند که ملاک ارتقا برای افراد با سهمیه آزاد است و بر اساس همین امتحانات فارغ التحصیل میشوند و درین امتحانات دیگر سهمیه ای مطرح نیست و اگر گفته شود که این امتحانات ملاک سنجش سطح علمی در دانشگاه ها نیست پس حتی اگر تک تک افراد به صورت آزاد وارد دانشگاه شوند باز هم باید نگران فارغ التحصیل شدن بی سوادانی باشیم که سهمیه ای هم برایشان مطرح نیست .

اگر امتحاناتی از قبیل کنکور ملاک سنجش سواد بود , نمایندگان محترم به دنبال تدوین قانون جهت حذف تدریجی آن نبودند و به نظر میرسد عده ای با دادن آدرس غلط سعی در حذف ایثارگران و امتیازات آنان در کشور دارند و در اولین قدم از حذف سهمیه آنان در مراکز علمی با سوء استفاده از شعار عدالت تحصیلی و ارتقا سطح علمی , شروع کرده اند !

امیدواریم با هوشیاری و تفکر و ارامش و مدیریت صحیح , مشکلات کشور رفع گردد و مشکلات مردم ملعبه ای برای نیل به اهداف عده ای خاص نباشد و در سایه رهنمودهای رهبری کشوری قدرتمند و با نشاط داشته باشیم .