«محمداسماعیل سعیدی» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با "دیدارنیوز" مطرح کرد؛

ماشین‌خوابی نتیجه سوءمدیریت تمامی دولت‌ها است

همین پیچیدگی‌های زندگی و کار است که باعث شده برخی از شهرستانی‌ها که عمده آن‌ها جوان هستند راهی تهران شوند تا شاید بتوانند درآمدی بیشتر کسب کنند. متاسفانه پدیده «ماشین‌خوابی» روز به روز در حال افزایش است و اکثر این افراد از صبح زود تا ساعت‌های پایانی شب، مسافرکشی می‌کنند و در نهایت ماشین را در حاشیه خیابان یا کوچه‌ای پارک و در آن می‌خوابند که این اتفاق خود می‌تواند باعث خطراتی شود.

کد خبر: ۳۱۶۰۱
۱۶:۵۶ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پدیده «ماشین‌خوابی» که چند سالی است پررنگ‌تر شده، در اوج بی‌توجهی مسئولان روز به روز در حال افزایش است و در این بین، کسی خود را نسبت به این ناهنجاری پاسخگو نمی‌داند.

 

به نظر بسیاری از کارشناسان، اصلی‌ترین دلیل این پدیده، بیکاری است که همین امر باعث شده تعداد قابل ملاحظه‌ای از افراد، شهرهای خود را برای ایجاد درآمد بیشتر به مقصد تهران ترک کنند. اما مشکل مسکن این افراد ـ که به تبع بالا بودن اجاره بها و نداشتن درآمد کافی است ـ موجب شده تا این شاغلان کم‌درآمد، زندگی در خودرو را به عنوان بهترین راه، انتخاب کنند.

 

در همین خصوص، محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به دیدارنیوز گفت:  مهاجرت بی‌رویه به کلان‌شهرها باعث شده که امروزه با پدیده‌ای به اسم «ماشین‌خوابی» در شهر تهران روبرو شویم.

 

وی افزود: سال‌هاست که با اعمال سیاست‌های نادرست، اقتصاد روستا و شهرستان‌ها به مرحله بحران رسیده و این سبب شده که درآمد در شهرهای کوچک پایین بیاید و زندگی در این شهرها و روستاها سخت‌تر از همیشه شود.

 

سعیدی ادامه داد: سیاست‌های اعمال شده این‌گونه بود که به اشتغال روستایی توجه چندانی نشد و دانشگاه‌های کشور بی‌رویه و بدون حساب و کتاب گسترش پیدا کردند و به جای اینکه اقتصاد شهرهای کوچک و روستاها تقویت شود و افرادی که در روستاها و شهرستان‌ها زندگی می‌کنند را تربیت و در راستای نیاز آن منطقه، تعلیم دهند به سمت و سویی دیگر رفتند و با آوردن یک سری رشته دانشگاهی که آینده شغلی ندارد، درصدد درآمدزایی برای دانشگاه‌ها برآمدند که با این کار، هم ترکیب جمعیتی برهم خورد و هم با موجی از فارغ‌التحصیلان بیکار روبرو شدیم.

 

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: زمانی که در شهرستان و روستا زمینه‌های لازم برای اشتغال جوانان فراهم نشود جوان چاره‌ای جز مهاجرت نخواهد داشت زیرا همین جوان به فکر ادامه زندگی است و باید روزی ازدواج کند که با این روند، چرخ زندگی نمی‌چرخد.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: طرح ساخت مسکن مهر که در دولت آقای احمدی‌نژاد اجرا شد، تلاشی بود که با اجرای آن، بخشی از مشکلات اقشار کم‌درآمد جامعه حل شود که متاسفانه این کار هم جوابگو نبود زیرا واحدهای مسکن‌ مهر، خود مشکلات عدیده‌ای داشتند.

 

 

سعیدی گفت: اکنون باید پدیده «ماشین‌خوابی» و مسئله‌های مشابه آن به صورت ریشه‌ای بررسی شود. این موضوع نتیجه یک سری تدابیر نادرست دولت‌ها بوده که بایستی با سیاست‌های صحیح، انگیزه این افراد را در ماندن در شهرهای خود بالا ببریم؛ پس دولت باید بابرنامه و هدفمند ظاهر شود چون این مشکلات حاصل سال‌ها تفکر و اجرای برنامه غیرمنطقی بوده و نمی‌توان سریع و در کوتاه‌مدت مشکل را حل و فصل کرد. شک ندارم اگر وضعیت کسب و کار در شهرستان‌ها رونق پیدا کند دیگر شاهد سیل ورود افراد به پایتخت نخواهیم بود زیرا فردی که در خانه، درآمد دارد به راحتی شهر خود را به امید آینده بهتر که معلوم نیست رقم بخورد یا نه، رها نخواهد کرد.

 

وی بیان کرد: میانگین جمعیت روستایی در کشور در دهه شصت ۷۲ درصد بود که اکنون میانگین جمعیت شهری ۷۵ درصد است؛ پس نتیجه می‌گیریم تمام دولت‌هایی که طی ۳۰ سال گذشته روی کار آمدند، عملکرد ضعیفی در رابطه با ترکیب جمعیت داشتند و در این قضیه نیز مقصرند.

 

سعیدی اظهار داشت: دریافت تسهیلات بانکی برای تاسیس و شروع یک حرفه نیز به تنهایی جوابگوی مشکل بیکاری جوانان نیست زیرا جوانی که با مشکلات فراوان، وامی را دریافت می‌کند باید در جایی سرمایه‌گذاری کند که بتواند سوددهی خوبی داشته باشد و اکنون شرایط روستاها و شهرستان به نحوی است که وام‌گیرنده به دلیل عدم وجود بسترهای مناسب برای شروع فعالیت، این کار را انجام نمی‌دهد. همین پیچیدگی‌های زندگی و کار است که باعث شده برخی از شهرستانی‌ها که عمده آن‌ها جوان هستند راهی تهران شوند تا شاید بتوانند درآمدی بیشتر کسب کنند. متاسفانه پدیده «ماشین‌خوابی» روز به روز در حال افزایش است و اکثر این افراد از صبح زود تا ساعت‌های پایانی شب، مسافرکشی می‌کنند و در نهایت ماشین را در حاشیه خیابان یا کوچه‌ای پارک و در آن می‌خوابند که این اتفاق خود می‌تواند باعث خطراتی شود.

 

وی با تاکید بر این که فقط دولت مقصر نیست بلکه مجلس نیز کوتاهی‌های داشته است افزود: مجلس استراتژی منطقی نداشته و فقط در برخی از مشکلات ورود کرده و در قانون بودجه به صورت مُسکن، اعتباراتی را تخصیص می‌دهد اما اینکه قابلیت‌هایی را در روستاها ایجاد کند که اهالی آن‌ها انگیزه‌ای برای مهاجرت نداشته باشند را فراهم نکرده است.

 

سعیدی در پایان به تاثیر شغل‌های اینترنتی در افزایش پدیده «ماشین‌خوابی» اشاره کرد و گفت: تفاوت دستمزد‌ها در تهران و شهرستان‌ها و البته شهرهای هم‌جوار تهران باعث شده افرادی به تهران بیایند و به دلیل بالا بودن درآمدها در تهران فعالیت کنند که با اطلاعاتی که به ما رسیده متوجه شده‌ایم بخشی از افرادی که «ماشین‌خواب» هستند بواسطه حضور در تاکسی‌های آنلاین هستند. به هر تقدیر این اتفاقات افتاده و لازم و ضروری است که دولت و کمیسیون‌های اجتماعی و فرهنگی مجلس بطور خاص به این موضوع ورود و برای جلوگیری از آن، تدابیری را بیاندیشند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: