"دیدارنیوز" نگاهی به شهرک سازی‌های عجیب و غریب در لواسان و فساد حاکم بر این منطقه داشته است؛

در «باستی هیلز» چه خبر است؟

اکو سیستم لواسان دارای چهار ضلع است. ضلع اول شامل مدیریت شهری (شهرداری و شورای شهر و فرمانداری و ...) می‌شود. ضلع دوم صاحب نفوذان و صاحب منصبان و به تعبیر ساده‌تر آقا زاده‌ها هستند. ضلع سوم سرمایه داران و سرمایه سالار‌ها بوده و ضلع آخر مردم بومی ساکن در این منطقه محسوب می‌شوند. به عقیده بسیاری، سرمایه دار‌ها نقش اصلی را در این فرآیند بازی کرده و مسئولین مدیریت شهری از آن‌ها حرف شنوی دارند، چون منافع آن‌ها را تامین می‌کنند. بخشی از درآمد‌های شهری از طریق همین سرمایه دار‌ها تامین می‌شود که یک نمونه آن کمیسیون ماده ۱۰۰ است. هر جا نیز که نهاد‌های ناظر ورود می‌کنند و می‌خواهند وظیفه خود را انجام دهند و جلوی این سرمایه سالار‌ها را بگیرند افراد صاحب منصب و آقازاده‌ها وارد شده و مانع این فرایند می‌شوند. نمونه‌های زیادی در لواسان وجود دارد که سرمایه داران با آقازاده‌ها پیوندی برقرار کرده و جلوی اقدامات نهاد‌های ناظر را گرفته‌اند و مسئولین مدیریت شهری نیز از این بستر استفاده کرده‌اند.

کد خبر: ۲۹۷۷۳
۱۷:۰۳ - ۲۵ تير ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ رسول شکوهی: اسم بورلی هیلز (Beverly Hills) را در رسانه‌ها شنیده‌اید. عکس‌های آن را هم می‌توان با یک جستجوی ساده دید. ساختمان‌های عجیب و غریب، ویلا‌های گران قیمت و ماشین‌های آخرین مدل. بسیاری از ستارگان هالیوود با درآمد‌های میلیون دلاری در این شهرک خانه دارند و بعضا در آن زندگی می‌کنند. بورلی هیلز نه فقط در کالیفرنیا و لس آنجلس که در کل کشور آمریکا جزو گران‌ترین نقاط محسوب می‌شود. خانه‌هایی میلیون دلاری که اشخاصی مثل دیوید بکهام، جنیفر لوپز، ریحانا، مت دیمون و... در آن زندگی می‌کنند.

شاید خبر اینکه شهرکی با الگو برداری از بورلی هیلز در ایران ساخته شده باشد و به جای سلبریتی‌ها افرادی خاص که شامل آقا‌ها و آقا زادگان و خانم‌ها و خانم زادگان‌ها هستند در آن ساکن باشند باعث تعجب شود، اما این واقعیتی است که وجود دارد. در لواسان، شهرکی وجود دارد به نام باستی هیلز که با الگو برداری از بورلی هیلز ساخته شده و ویلا‌ها و خانه‌های میلیاردی در آن وجود دارد و مالکان آن هم افراد خاصی هستند. تا همین چند وقت پیش افراد عادی و ساکنان لواسان حق ورود به این شهرک را نداشتند و فقط مالکان و مهمانان آن‌ها و افرادی که به نحوی با آن‌ها مرتبط بودند اجازه ورود به این شهرک را داشتند.

اتفاقی که قبلا نیز در شمال کشور افتاده و شهرک «خانه دریا» نمونه آن است. ویلا‌های عجیب و غریبی که امکانات ویژه‌ای دارند و توسط عده‌ای خاص ساخته شده و هر کسی اجازه ورود به آن را ندارد. شهرک «باستی» در سال گذشته با دستور مقامات قضایی از حصر خارج شد و امروز رفت و آمد در آن آزاد است. مساله‌ای که باعث شد بیش از پیش این پدیده، رسانه‌ای شود و توجه افکار عمومی به آن جلب شود. عکس‌ها و فیلم‌هایی که از این شهرک منتشر شد موجبات تعجب را بیش از پیش فراهم کرد.

خانه‌هایی که با معماری‌های خاص ساخته شده و از لحاظ امکانات هیچ چیز کم ندارند. خانه‌هایی که ارزش آن بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده و وقتی عکس‌های باستی هیلز را کنار عکس‌های بورلی هیلز بگذاریم بدون تعارف چیزی کم ندارند.

اینکه چه افرادی آنجا هستند و این پول‌ها از کجا آمده، خود بحث مفصلی است. در این شهرک حدود ۵۰ ویلا وجود دارد که پیدا کردن مالکان آن‌ها و حساب‌های بانکی‌شان برای نهاد‌های نظارتی و مسئولین امر، کار دشواری به نظر نمی‌رسد. قبل از اینکه به بحث این شهرک ورود کنیم باید به این نکته اشاره کرد که پول ساخت چنین املاکی آن هم در دل چنین شهرکی، پول کمی نیست و افرادی که در این شهرک‌ها زندگی می‌کنند قطعا از لحاظ مالی در وضعیت فوق العاده‌ای قرار دارند. به همین دلیل است که ورود به وضعیت مالی این افراد قبل از هر چیزی لازم به نظر می رسد تا خدایی نا کرده، مالکان چنین املاکی از پول‌های کثیف به چنین منازلی دست نیافته باشند.
 

 

در باستی هیلز چه خبر است؟

شهرک باستی هیلز در دامنه کوه‌های شمال شهر لواسان واقع شده که با منظره‌ای بی‌نظیر از شهر لواسان و سد لتیان، به یکی از زیباترین مناطق کشور تبدیل شده است. سوالات مختلفی درباره این شهرک وجود دارد: سوالاتی از این دست که آیا این شهرک، قانونی ساخته شده است؟ چه افرادی در این شهرک سکونت دارند؟ پول خرید زمین آن و ساخت آن از چه روش‌هایی بدست آمده است؟ آیا ساخت و ساز‌های عجیب و غریب این شهرک بر اساس قوانین شهرداری و وزارت راه و شهرسازی بوده است؟
 
 
 

نکته‌ای که مشخص است این است که این شهرک از ابتدا غیر قانونی بوده و با اعمال نفوذ‌هایی ساخته شده است. در سال ۸۰ توافقی بین «غلامحسین مطهری اصل» ـ از مدیران پتروشیمی کشور (شرکت نویدزر شیمی و امیرکبیر) و از اعضای با سابقه اتاق بازرگانی ـ و شورای شهر لواسان شکل می‌گیرد. همان زمان سازمان بازرسی کشور ورود می‌کند و جلوی توافق را می‌گیرد، تا حدی که شورای شهر منحل شده و شهردار برکنار می‌شود. در نهایت، اما با اقداماتی که روشن نیست ولی قابل حدس است، مطهری اصل با پرداخت ۳۳۰ میلیون تومان به علاوه زمینی به شهرداری، مالک زمین باستی شد. برای زمینی که ۱۲۸ هزار متر مربع، وسعت دارد مجوز ۵۰ قطعه ۲۰۰۰ متری مسکونی صادر شد و همه مراحل ساخت و ساز در آن طی شد و با وجود تخلفات گسترده در ساخت، حتی در کمیسیون ماده ۱۰۰ هم اعمال نظر‌های مختلف صورت گرفت و در نهایت پایان کار صادر شد.

در عمل، ملک‌ها بالای ۲۰۰۰ متر هستند و دیوارکشی‌های بلندی نیز دارند. یعنی تخلف پشت تخلف در ساخت این شهرک دیده می‌شود و هیچ وقت جلوی روند آن گرفته نشده و نتیجه اش را امروز می‌توان دید. درباره قیمت این املاک نیز شایعات گوناگونی مطرح است. از ویلا‌هایی که کارشناسان به سختی می‌توانند روی آن قیمت بگذارند شروع می‌شود و رفته رفته این قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. امکاناتی نظیر سالن ورزشی و استخر با تمام امکانات و روف گاردن و پارکینگ‌های مجهز و ... جزو مسائل عادی در این املاک است. شاید بتوان از حدود ۳۵۰ میلیارد تومان شروع کرد و تا رقم ۳۰ میلیارد تومان پایین آمد. اعداد و ارقامی که نوشتن آن هم سخت به نظر می‌رسد و بدست آوردن این مبالغ، کار ویژه‌ای به نظر می‌رسد.
 

 

پیوند آقا زاده‌ها و سرمایه‌داران

یک نظریه درباره فساد وجود دارد و آن هم این است که بدون ارتباطات با نهاد‌های سیاسی نمی‌توان دست به فعالیت اقتصادی یا در نمونه مشخص‌تر آن شهرک سازی و ساخت ویلا زد. وقتی افراد عادی جامعه برای دریافت یک وام کوچک یا ایجاد یک کسب و کار خرد باید هزاران مرحله را طی کنند و در مقابل، افرادی هستند که به راحتی وام‌های کلان می‌گیرند و ساخت و ساز‌های ویژه انجام می‌دهند، چیزی جز رانت سیاسی، این مسیر را تسهیل نمی‌کند.

پس با این ایده، ساخت شهرک باستی هیلز بدون اعمال فشار و شراکت با چهره‌های سیاسی، شدنی نیست. وقتی در ویلا‌های عجیب و غریب لواسان و شهرک باستی هیلز دقیق می‌شویم اسم و رسم افراد سرشناس سیاسی شنیده می‌شود. شایعاتی پیرامون حضور یا نقش آفرینی علی شمخانی و خانواده او تا صفدر و فاطمه حسینی و اعضای خانواده آن‌ها در این املاک شنیده می‌شود. نام صادق لاریجانی و محسن رفیق دوست و ناطق نوری و عباس آخوندی و نعمت زاده و انصاری و ... نیز در این شایعات شنیده می‌شود. موضوعی که با نظارت درست و پاسخگویی این افراد باید شفاف سازی شود، ولی در عمل این اتفاق نیافتاده است.
 

 

میلاد گودرزی از فعالین رسانه‌ای است که در موضوع لواسان و شهرک و ویلاسازی‌های آن فعالیت جدی و قابل توجهی داشته است. در این گزارش از ویدئو‌های او استفاده شد که به روشن‌تر شدن مسائل کمک می‌کند اما او نسبت به این مسائل، تحلیلی نیز دارد. گودرزی اکو سیستم لواسان را دارای چهار ضلع می‌داند. ضلع اول شامل مدیریت شهری (شهرداری و شورای شهر و فرمانداری و ...) می‌شود. ضلع دوم صاحب نفوذان و صاحب منصبان و به تعبیر ساده‌تر آقا زاده‌ها هستند. ضلع سوم سرمایه داران و سرمایه سالار‌ها بوده و ضلع آخر، مردم بومی ساکن در این منطقه محسوب می‌شوند.

به عقیده این فعال رسانه‌ای، سرمایه دار‌ها نقش اصلی را در این فرآیند بازی کرده و مسئولین مدیریت شهری از آن‌ها حرف شنوی دارند، چون منافع آن‌ها را تامین می‌کنند. بخشی از درآمد‌های شهری از طریق همین سرمایه دار‌ها تامین می‌شود که یک نمونه آن کمیسیون ماده ۱۰۰ است. هر جا نیز که نهاد‌های ناظر ورود می‌کنند و می‌خواهند وظیفه خود را انجام دهند و جلوی این سرمایه سالار‌ها را بگیرند افراد صاحب منصب و آقازاده‌ها وارد شده و مانع این فرایند می‌شوند. نمونه‌های زیادی در لواسان وجود دارد که سرمایه داران با آقازاده‌ها پیوندی برقرار کرده و جلوی اقدامات نهاد‌های ناظر را گرفته‌اند و مسئولین مدیریت شهری نیز از این بستر استفاده کرده‌اند.
 

 

فساد ادامه دارد...

اگر منطقی و قانونی بخواهیم نگاه کنیم و بدون ملاحظات سیاسی و منافع اقتصادی، باید به این نکته اشاره شود که همه مسئولین دولتی که از سال ۸۰ تا امروز در این ماجرا دخیل بوده‌اند باید به دادگاه بیایند و پاسخگوی اقدامات خود باشند. مساله‌ای که از صفر تا صد آن خلاف قانون بوده، ولی همواره مسیر خود را طی کرده، به سادگی نباید فراموش شود و قوه قضائیه و نهاد‌های مربوطه باید به آن ورود کنند و جلوی فاجعه را بگیرند.

در مرحله بعد مالکان و سرمایه داران و آقا/خانم زادگان در این پروژه نیز باید به دادگاه بیایند و پاسخگو باشند. اول به این مساله پاسخ بدهند که در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور روشن است، این پول‌های چند صد میلیاردی را از کجا آورده‌اند و در مرحله بعد به مساله پاسخ دهند که تا چه حد از رانت خود استفاده کرده‌اند و به این املاک رسیده‌اند. در ساخت و ساز و در تملک این اراضی.

اما بدون تعارف باید گفت که نه تنها این افراد به دادگاه نمی‌آیند و جلوی فساد گرفته نمی‌شود بلکه این جریان ادامه پیدا می‌کند. موضوعی که در حال حاضر هم شاهد آن هستیم. در بخش دیگری از لواسان یعنی «کلاک»، شهرک سازی و ویلا سازی به شیوه باستی هیلز ادامه دارد و در آن هم باز نقش سرمایه سالار‌ها و صاحبان قدرت و آقا زادگان دیده می‌شود و باز هم هیچ فرد و نهادی نیست که جلوی فجایعی از این دست را بگیرد. باستی هیلز در سه دولت ساخته شد و مقدمات آن نیز شاید به قبل‌تر بر گردد. همه جریانات سیاسی و اقتصادی در آن نقش داشته‌اند و همه باید پاسخگو باشند.

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: