در گفتگوی "دیدارنیوز" با محمدابراهیم رضایی مطرح شد؛

فراکسیون «مقابله با تحریم» درصدد جبران نقیصه‌ها است

بسیار پیش آمده پس از حضور در جمعی، شاهد خلاقیت‌های قابل‌توجهی بودیم که کشور به شدت به آن‌ها نیازمند است و با گسترش و ارائه امکانات به دارندگان چنین تفکراتی می‌توان به این افراد و آینده مردم کمک کرد. اکنون که دشمن به امید ایجاد مشکل در کشور بر بخش‌هایی دست گذاشته که می‌تواند ایراداتی را هم به وجود آورد، تلاش‌مان برآن است تا با تشکیل فراکسیون فوق، بخشی از نقیصه‌ها جبران شود.

کد خبر: ۲۷۵۰۶
۱۲:۴۶ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ فراکسیون به گروهی اطلاق می‌شود که اعضای آن در زمینه چگونگی اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های کلی با توجه به حزب برخواسته از آن، نظرات و عقاید متفاوتی مطرح می‌کنند و درحکم بازوی مشورتی برای تأثیرگذاری در زمان بررسی این سیاست‌ها به حساب می‌آید اما متاسفانه در اکثر مواقع درگیر روابط و مناسبات سیاسی شده و از کارکرد خود دور می‌شود.

 

در تقسیم‌بندی فراکسیون‌ها می‌توان آن‌ها را به دو دسته سیاسی و تخصصی تقسیم کرد. در بعد سیاسی، فراکسیون‌های اکثریت و اقلیت ۲ فراکسیون عمده مجلس هستند که بخش زیادی از نمایندگان در یکی از این دو فراکسیون عضویت دارند. جدا از فراکسیون‎های سیاسی، برخی از آن‌ها برای تعامل و حل مشکلات صنفی و اجتماعی گروه‌های خاص موجود در جامعه تشکیل شده اند، برهمین اساس اعضا باید همت گمارند تا در قالب برگزاری جلسات و رایزنی با مدیران و مسئولان تصمیم‌گیر در حوزه‌های کاری مرتبط به حل برخی مسائل و مشکلات کمک کنند.

 

البته بخشی از این فراکسیون‌های تخصصی هم حال و هوای فرهنگی دارند و باید حول این محور، فعالیت‌های خود را شکل دهند که از آن جمله می‌توان به فراکسیون‌های قرآن و عترت، دانشگاهیان، غدیر، زنان، احیای وقف و منزلت امامزادگان (ع) و مساجد، حمایت از نوآوران، نخبگان و مخترعان، فناوری‌های پیشرفته و روحانیون اشاره کرد. همچنین جمعی از نمایندگان هم فراکسیون‌های مدیریت شهری، حمایت از معلولان، ورزش، تعاون، مبارزه با دخانیات، محیط زیست و توسعه پایدار و جمعیت و توسعه را شکل داده‌‍اند تا در زمینه اجتماعی، فعالیت‌هایی را صورت دهند.

 

در کنار این فراکسیون‌ها، برخی نیز وارد بحث‌های اقتصادی شده که صنایع غذایی، کشاورزی، گمرک، توسعه صادرات غیرنفتی، مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و توسعه بنادر و دریانوردی از جمله آن‌ها هستند.

 

مجلس شورای اسلامی از زمان شروع فعالیت خود، فراکسیون‌های فراوانی را به خود دیده است اما همانطور که در بالا هم مورد اشاره قرار گرفت، عمدتا در اکثر مواقع، کارآیی لازم را ندارند و حتی بعضی اوقات دیده شده که تنها نامی تحت عنوان فراکسیون وجود دارد. با این حال، در طی روزهای اخیر خبری به انتشار درآمد که براساس آن، فراکسیون جدیدی به نام فراکسیون «مقابله با تحریم» در مجلس با انتخاب اعضای هیأت‌رئیسه، اعلام موجودیت کرد.

 

محمدابراهیم رضایی از اعضای هیئت رئیسه فراکسیون "مقابله با تحریم" در گفتگو با دیدارنیوز درباره ماهیت فراکسیون مورد اشاره گفت: تصمیم جمعی از دوستان بر این بود تا فراکسیونی بنا نهاده شود تا به وسیله آن از ظرفیت‌های کشور با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها که براساس اهداف آمریکا شکل گرفته است، استفاده شود.

 

 

وی روش انجام این خنثی‌سازی را چنین توضیح داد: بسیار پیش آمده پس از حضور در جمعی، شاهد خلاقیت‌های قابل‌توجهی بودیم که کشور به شدت به آن‌ها نیازمند است و با گسترش و ارائه امکانات به دارندگان چنین تفکراتی می‌توان به این افراد و آینده مردم کمک کرد. اکنون که دشمن به امید ایجاد مشکل در کشور بر بخش‌هایی دست گذاشته که می‌تواند ایراداتی را هم به وجود آورد، تلاش‌مان برآن است تا با تشکیل فراکسیون فوق، بخشی از نقیصه‌ها جبران شود.

 

این عضو فراکسیون مقابله با تحریم بیان کرد: گاهی اوقات این کار‌ها یک شبکه اطلاع‌رسانی نیاز دارد تا مسئولان متوجه کار‌های این قشر خلاق شوند وآن‌ها نیز از این طریق نسبت به ادامه تلاش خود امیدوارتر خواهند شد و مهمتر از همه این‌ها در مقطع حساس کنونی با توسعه فعالیت‌های خود، دشمن را نا امید خواهند کرد.

 

رضایی با توجه به تلاش کمیسیون‌های مجلس درخصوص تحریم‌ها دراین‌باره که کدام بخش کار آن‌ها دارای ضعف بوده که بنا نهادن این فراکسیون احساس شد، اظهار داشت: کار کمیسیون‌ها محدود به زمان خاصی که اعضا کنار هم جمع می‌شوند است، به قدری زمان مورد اشاره فشرده و محدود است که عمده برنامه‌های مورد توجه نمایندگان از جانب کمیسیون به نتیجه نمی‌رسد، بنابراین تصمیم گرفته شد، گروهی به طور مستقل زمان بیشتری برای دستیابی به این اهداف در نظر بگیرد.

 

وی درباره وجود نگاه سیاسی در این فراکسیون ابرازکرد: فراکسیون"مقابله با تحریم" نگاه سیاسی ندارد و دلیل اینکه هیئت رئیسه آن به یک طیف سیاسی مشخص تعلق دارد این است که در روز رای‌گیری این تعداد حاضر شدند ولی کسی نگاه سیاسی به اصولگرایی ندارد.

 

این عضو فراکسیون "مقابله با تحریم" در این خصوص که فراکسیون‌های مجلس به اندازه تعدادشان فاقد کارایی هستند، درباره نیاز به یک فراکسیون جدید افزود: فراکسیون‌ها در ابتدا با توجه به ضرورت‌ها و تشخیص امری برای کشور تشکیل می‌شوند، اما دراین‌باره که به کدام دلیل کارایی لازم را ندارند، باید توضیح داد که فراکسیون‎ها معمولا با انگیزه فراوان تشکیل می‌شوند ولی در مرور زمان، آن را از دست می‌دهند. برخی از اوقات هم اهداف دیگری مانند مانور انتخاباتی در ایجاد یک فراکسیون نقش دارد، به این صورت که پیش آمده نمایندگانی از مجلس به عضویت چندین فراکسیون درمی‌آیند، اما تنها کاری که به نتیجه می‌رسانند، ثبت نام‌شان است.

 

رضایی درباره مخالفت سابق مجلس با فراکسیون"مقابله با تحریم‌" تصریح کرد: در دوره قبل نمایندگان خواستار تشکیل کمیسیونی در این خصوص بودند که عدم موافقت اعضای خانه ملت با آن سبب شد تا این مسئله شکل فراکسیون به خود گیرد و تا الان هم ۳۰ یا ۴۰ نفر از نمایندگان عضو آن شده‌اند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: