رحمت الله بیگدلی در نامه سرگشاده به رییس جمهور:

کمک‌های بین‌المللی به سیل زدگان را رد نکنید

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمت‌اله بیگدلی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و پیشتازان حمایت از حسن روحانی در دو انتخابات ریاست‌جمهوری، در نامه‌ای سرگشاده به رییس‌جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به خسارات سنگین سیل‌های اخیر از وی خواست که دولت جمهوری اسلامی نه تنها حمایت‌های بشردوستانه را رد نکند، بلکه برای حمایت از مردم آسیب‌دیده از نهاد‌های بین‌المللی درخواست کمک‌های بشردوستانه کند و با تبیین وضعیت کشور برای جهانیان و نهاد‌های بین‌المللی تروریسم دولتی آمریکا را در معرض محاکمه وجدان‌های بیدار جهانیان قرار دهد.

کد خبر: ۲۳۹۴۶
۱۷:۳۶ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۸

 دیدارنیوز _ حجت‌الاسلام والمسلمین رحمت‌اله بیگدلی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و پیشتازان حمایت از حسن روحانی در دو انتخابات ریاست‌جمهوری، در نامه‌ای سرگشاده به رییس‌جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به خسارات سنگین سیل‌های اخیر از وی خواست که دولت جمهوری اسلامی نه تنها حمایت‌های بشردوستانه را رد نکند، بلکه برای حمایت از مردم آسیب‌دیده از نهاد‌های بین‌المللی درخواست کمک‌های بشردوستانه کند و با تبیین وضعیت کشور برای جهانیان و نهاد‌های بین‌المللی تروریسم دولتی آمریکا را در معرض محاکمه وجدان‌های بیدار جهانیان قرار دهد. در متن این نامه آمده است:

رییس‌ محترم جمهوری اسلامی ایران، سلام‌ علیکم. همان‌طور که مستحضرید‌ سیل‌های‌ ویرانگر بخش‌های زیادی از وطن عزیز ما را از شمال تا غرب درنوردیده‌ و آسیب‌های جدی‌ به‌ تاسیسات زیربنایی، جاده‌ها، مسکن‌، شبکه‌های آب و برق، زمین‌های کشاورزی، معیشت مردم و ... وارد کرده است. تعدادی‌ از هم‌وطنان عزیز ما کشته‌ و جمع زیادی از آنان مجروح شده‌ و هزاران نفر خانه و کاشانه و مایملک‌ خویش‌ را‌ از‌ دست داده‌اند.

 اگر چه نیروهای دولتی، هلال احمر، نیروهای‌ مسلح‌، موسسات خیریه و نیروهای داوطلب مردمی نهایت تلاش خود را برای امدادرسانی به‌ هم‌وطنان آسیب‌دیده می‌کنند و خدمات ارزنده‌ای هم داشته‌اند، اما بدون تردید امدادرسانی سریع‌ به‌ این تعداد‌ از مردم نیازمند‌ و ترمیم ویرانی‌های غیرمترقبه‌ از توان کشورهای قدرتمند جهان نیز خارج است‌ تا چه رسد به کشوری در حال تحریم‌های سنگین که‌ با مشکلات جدی اقتصادی مواجه است!

 آقای روحانی، شما بهتر از هرکس می‌دانید‌ که‌ جان، امنیت روحی و مادی و معنوی‌ بسیاری از هم‌وطنان‌ عزیز ما در خطر جدی‌ است و هزاران نفر از زنان و کودکان آسیب‌دیده که همه چیز خود را از دست‌ داده‌اند، خسته و رنجور در حال مبارزه‌ با سیلاب و ویرانی‌های ناشی از آن هستند!

آقای روحانی، شما به‌عنوان رییس دولت بهتر از هر کس می‌دانید که با توجه به‌ تحریم‌های سنگین دشمنان ایران‌، دولت در سال ۱۳۹۸ کسری بودجه زیادی خواهد داشت‌ و جبران خسارت‌های سیل و ایفای‌ تعهدات دولت برای‌ بازسازی مناطق آسیب‌دیده بسیار سخت خواهد بود‌؛ همان‌طور که بخشی‌ از تعهدات دولت در قبال زلزله کرمانشاه تا کنون تامین‌ نشده‌ است و چادر و کانکس‌هایی‌ که‌ هنوز هم بسیاری‌ از مردم در آن‌ها زندگی می‌کنند در‌ سیل‌های اخیر دچار‌ آسیب شده‌اند‌!

 آقای روحانی، در ا‌ین موقعیت حساس و آبستن مشکلات جدی‌ برای کشور و مردم رنج‌دیده‌ براساس کدام منطق‌ و مبنای شرعی و عقلی‌، برخی مقامات دولتی‌، اعلام می‌کنند که ایران نیاز به‌ کمک‌های بین‌المللی ندارد؟!
متاسفانه‌ در حادثه ویرانگر زلزله کرمانشاه نیز شاهد ایراد چنین سخنانی از‌ سوی برخی مقامات در قبال‌ کمک‌های بشردوستانه بودیم‌!

 آقای روحانی، چنین مواجهه‌ای با حمایت‌های بشردوستانه منطبق با‌ کدام فهم از روابط بین‌الملل است؟!
کمک‌های انسان‌دوستانه (Humanitarian aid) عبارت از کمک‌های کوتاه‌مدت به‌مردم آسیب‌دیده‌ است که اغلب به آوارگان، قربانیان بلایای طبیعی، جنگ و قحطی تعلق می‌گیرد تا در درازمدت توسط دولت و نهادهای دیگر جایگزین شوند. هدف اصلی کمک‌های انسان‌دوستانه نجات جان انسان‌ها، کاهش درد و رنج آنان و احترام به کرامت انسانی است.
این نوع کمک‌ها متمایز‌ از کمک‌هایی هستند که برای اهداف خاص سیاسی انجام می‌شوند و دولت و ملت‌ ایران نیز‌ همواره در این‌گونه کمک‌ها پیشتاز بوده‌اند!

 آقای روحانی، شما با اندک مطالعه‌ای در تاریخ و سوابق بحران‌هایی چون سیل‌، زلزله‌ و موارد مشابه‌ آن درمی‌یابید که رهبران و مقامات کشورهای مختلف‌ حتی قدرت‌های بزرگ اقتصادی مانند آمریکا، چین، ژاپن، انگلیس، روسیه و ... چنین موقعیت‌هایی‌ را برای گرفتن ژست سیاسی مناسب نمی‌دانند و اگر مبتلا به‌ این‌گونه‌ حوادث ویرانگر شوند، نه‌ تنها کمک‌های بین‌المللی را رد نمی‌‌کنند، بلکه رسما تقاضای کمک می‌کنند!

 آقای روحانی‌، شما براساس اصل‌ ۱۲۱‌ قانون اساسی جمهوری اسلامی سوگند یاد کرده‌اید که: «همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای‏ مسو‌ولیت‌هایی‏ که‏ برعهده‏ گرفته‏‌اید به‏‌کار گیرید‌ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازید و از هرگونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزید.»

 آقای روحانی، شما به‌عنوان رییس‌جمهوری منتخب‌ مردم‌ در برابر حفاظت از دارایی‌ها، امنیت جانی، روانی، غذایی و بهداشتی تک‌تک آنان و حتی‌ حفاظت از جان‌ و نسل‌ گونه‌های مختلف‌ جانوران‌ اهلی و غیراهلی مناطق سیل‌زده مسوولید‌ و باید در پیشگاه خدا و ملت پاسخگو باشید.

 آقای روحانی، شما براساس‌ تکلیف‌ شرعی‌ و وظایف قانونی و سوگندی که یاد‌ کرده‌اید باید‌ از هر طریقِ مشروعِ ممکن در راستای کاستن از‌ آلام مردم و حل مشکلات مادی و معنوی آنان بکوشید!
از این‌رو از شما به‌ عنوان یک سیاستمدار حقوقدان انتظار می‌رود که نه تنها کمک‌های بین‌المللی را رد نکنید، بلکه با تبیین ویرانی‌های گسترده‌ سیل‌‌های اخیر و وضعیت‌ آسیب‌دیدگان‌ برای‌ جهانیان، تحریم‌های‌ ناجوانمردانه‌ و تروریسم دولتی امپریالیسم‌ آمریکا را که جان و مال ملت ایران را هدف‌ گرفته‌ است رسوا سازید‌ و از نهادهای بین‌المللی درخواست کمک‌های بشردوستانه کنید؛ همان‌طور که خود ما همواره پیشتاز کمک‌های بشردوستانه بوده‌ایم!


 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: