ادغام کنسولگری و سفارت آمریکا، خشم فلسطینیان را برانگیخت

روزنامه "آی" انگلیس گزارشی پیرامون پیامدهای تصمیم دولت آمریکا درباره ادغام کنسولگری خود در قدس اشغالی با سفارتش در اراضی اشغالی منتشر و اعلام کرد، تشکیلات خودگردان فلسطین این تصمیم را به منزله قطعی شدن این امر می‌داند که واشنگتن دیگر نمی‌خواهد هیچ‌گونه زمینه شک و تردیدی را در خصوص خصومت خود با فلسطینیان باقی بگذارد.

کد خبر: ۲۱۹۰۷
۱۷:۰۳ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوز - این روزنامه نوشت، کنسولگری آمریکا در قدس در واقع سفارت این کشور در نزد فلسطینیان است و ده‌ها سال است که فعالیت می‌کند اما تصمیم اخیر آمریکا این کنسولگری را صرفا به یک اداره کوچک بدل خواهد کرد که تحت اختیارات سفارت آمریکا در اراضی اشغالی در قدس فعالیت می‌کند. این تصمیم نمادین به دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی؛ یکی از بزرگ‌ترین حامیان اسرائیل و از جمع‌آوری کنندگان سرمایه برای شهرک‌سازی در کرانه باختری و از منتقدان رهبری فلسطین اجازه خواهد داد بر ارتباطات و روابط آمریکا با فلسیطینیان کنترل کامل داشته باشد.

"آی" به نقل از حنانه عشراوی، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح نوشت، تصمیم مذکور کاخ سفید یک تصمیم اداری ساده نیست بلکه یک حمله دیپلماتیک به فلسطینیان و حقوق تاریخی آنهاست و دولت آمریکا را به سمت اقدامات کشورهای ناقض قوانین بین‌المللی می‌کشاند.

گفتنی است، پرونده کنسولگری آمریکا در قدس اشغالی به صورت رسمی بسته شد که در سال ۱۸۴۴ به عنوان نخستین نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در این شهر تاسیس شد. این کنسولگری روز دوشنبه با سفارت آمریکا ادغام و به یک اداره‌ای تحت عنوان "واحد امور فلسطین" تبدیل شد که مایک هانکی، معاون کنسولگری اداره آن را برعهده دارد.

کنسولگری آمریکا در قدس طی دهه‌ها به عنوان هیئت دیپلماتیک، مسؤولیت روابط با فلسطین را برعهده داشت و مستقل از سفارت آمریکا فعالیت می‌کرد که مسؤولیت روابط با اسرائیل را برعهده دارد، مقر این سفارت‌خانه پیش از انتقال به قدس طی چند ماه پیش، در تل‌آویو قرار داشت.

به دنبال بسته شدن کنسولگری آمریکا، وضعیت جدید موجب خواهد شد اهالی قدس اشغالی برای پیگیری معاملات و درخواست صدور گذرنامه به سفارت آمریکا در قدس غربی بروند.

پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و دستور داد سفارت کشورش از تل‌آویو به این شهر منتقل شود، فلسطینیان با این اقدام ابراز مخالفت کردند اما برای اهالی قدس همچنان تحریم این اقدام دشوار است.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: