موتورسیکلت‌ها نقش مهمی در آلودگی هوای تهران دارند

گام بلند پست در کاهش آلودگی هوا

موتورسیکلت‌ها به عنوان یکی از پرتردد‌ترین وسیله‌های نقلیه درون شهری، نقش مهمی در آلودگی هوای شهر‌ها دارند ونظارت بر نحوه تردد و کیفی سازی استاندارد‌های زیست محیطی عاملی مهم در کاهش میزان آلایندگی کلانشهر‌ها است.

کد خبر: ۲۱۸۱۴
۱۲:۱۵ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ موتورسیکلت‌ها به عنوان یکی از پرتردد ترین وسیله‌های نقلیه درون شهری، نقش مهمی در آلودگی هوای شهرها دارند ونظارت بر نحوه تردد و کیفی سازی استانداردهای زیست محیطی عاملی مهم در کاهش میزان آلایندگی کلانشهرها است. با توجه به قیمت مناسب و تسهیل در تردد در مسیرهای شلوغ و پر ازدحام به عنوان یکی از با صرفه ترین وسیله‌های حمل و نقل درون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها راه جلوگیری از آلودگی موتور سیکلت ها، جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی است که اگر چه قیمت این نوع موتور سیکلت‌ها به مراتب بالاتر از موتورهای کاربراتوری است اما می‌توان با ارایه تسهیلات به متقاضیان به این امر مبادرت ورزید. هیچ قانونی مبنی بر منع تردد برای موتورسیکلت‌ها وجود ندارد و این مهم در صورتی عملیاتی می‌شود که موتورهای برقی جایگزین و بازنگری در سیاست‌گذاری‌های توسعه ناوگان حمل و نقل درون شهری در حوزه موتورسیکلت در دستور کار قرار گیرد. موتورسیکلت تا ۸برابر خودرو یورو ۲ آلودگی و ۱۵برابر خودرو معمولی پیمایش دارد، اما نکته‌ای که این مساله را بدتر می‌کند، این است که متوسط پیمایش یک موتور سیکلت ۱۰ برابر بیشتر از یک خودرو معمولی با متوسط پیمایش ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر است. موتور سیکلت‌ها به غیر از میزان بالای آلایندگی هوا، باعث افزایش آلودگی صوتی نیز می‌شوند. موتورسیکلت‌ها به دلیل ساختار فناوری قدیمی، مصرف بالای سوخت و احتراق نامناسب، نقش قابل توجهی در آلودگی هوا دارند، میزان آلودگی هر موتورسیکلت چهار برابر بیشتر از اتومبیل است، در ایران هشت کلانشهر به عنوان شهرهای آلوده معرفی شده‌ که مهمترین آن‌ها تهران و اصفهان است، در سال‌های اخیر مطالعات زیادی بر روی منابع آلاینده، درصد تولید انواع آلاینده‌ها، روش‌های کنترل آلودگی هوا و شیوه‌های مدیریتی زیست محیطی و ... انجام شده که این تحقیقات توسط سازمان‌های خارجی یا داخلی به انجام رسیده است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه است که سهم عمده آن مربوط به خودروهای سواری، وسایل نقلیه سنگین (دیزلی) و موتورسیکلت‌ها است.

مديرعامل شرکت ملي پست از آغاز نوسازي ناوگان موتورسيکلت موزعين از فروردين ماه آينده خبر داد. حسين نعمتي استفاده از توان داخلي صنايع با حمايت منابع قرض الحسنه بانکي و رعايت استانداردهاي زيست محيطي را از مزيت هاي اصلي نوسازي ناوگان حمل ونقل شرکت ملي پست دانست. وي با تاکيد بر اين که پست همواره به عنوان يک شبکه وسيع ارتباطي، تلاش نموده تا در ايجاد محيط زيست پاک بيشترين همکاري را با نهادهاي ذيربط داشته باشد افزود: پست در دنيا با انجام امور نيابتي دستگاه‌ها و با استفاده از ناوگان حمل و نقل وسيع خود، بيشترين تاثير را در کاهش آلاينده هاي زيست محيطي داشته است. بر همين اساس توجه به وسائط نقليه و نوسازي آنها، چند سال يکبار در دستور کار اين شبکه قرار دارد. نعمتي افزود: به همين دليل نوسازي ناوگان موتورسيکلت موزعين به عنوان اصلي ترين عاملان توزيع مرسولات پستي، موضوع تفاهم نامه سه جانبه بين شرکت ملي پست، بانک قرض الحسنه مهر ايران و شرکت توليدي نيرو محرکه شد. مديرعامل در خصوص مزيت هاي دريافت اين موتورسيکلت‌ها گفت: به منظور کاهش فشار اقتصادي به موزعين شبکه پستي، مقرر شد بانک قرض الحسنه مهر ايران، به مبلغ قيمت تمام شده موتورسيکلت با کارمزد 4 درصد و اقساط 24 ماهه وام پرداخت نمايد. نعمتي درباره قيمت موتورسيکلت‌ها گفت: با همکاري شرکت توليدي نيرو محرکه، قيمت موتورسيکلت هاي واگذاري، به همان قيمت ابتداي سال 97 محاسبه شده و به موزعين تحويل داده خواهد شد. معاون وزير اظهار داشت:  موتورسيکلت هاي مورد نظر از نوع انژکتوري، با حجم موتور 150 سي سي و بر اساس استاندارد يورو 4 خواهد بود. همچنين اين موتور سيکلت‌ها منقش به آرم پست خواهند شد. وي افزود: براساس تصميمات متخذه، موزعيني که در سامانه رهياب به عنوان موزع موتورسوار ثبت شده اند، شامل اين طرح خواهند شد. نعمتي در خصوص زمان و شرايط توزيع موتورسيکلت نيز گفت: طبق مفاد اين تفاهم نامه، واگذاري موتورسيکلت‌ها از نيمه دوم فروردين آغاز و تا پايان خرداد ماه ادامه خواهد يافت.مديرعامل در خصوص نحوه توزيع موتورسيکلت‌ها نيز گفت: اين طرح ابتدا در کلان شهرها آغاز و به تدريج تا پايان خرداد ماه در سراسر کشور توزيع خواهد شد. نعمتي متذکر شد: با توجه به دستورالعمل بانک ها، وام بانکي به کساني که داراي قسط هاي عقب مانده باشند، پرداخت نخواهد شد و بهتر است موزعين با در نظر داشتن شرايط خوبي که در اين تفاهم نامه ديده شده، از اين فرصت نهايت استفاده را بنمايند.

 

منبع: آرمان/ فاطمه غفاری/۱۳ اسفند ۹۷

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: