١١ کشته در آتش‌سوزی عمدی قهوه‌خانه اهواز

آتش‌نشانان به محض رسیدن به محل حادثه، با شعله‌های سرکش آتش روبه‌رو شدند که سراسر قهوه‌خانه را در کام خود فرو برده بود. آتش‌نشانان موفق به نجات شش نفر از شعله‌های گسترده این حریق شدند.

کد خبر: ۲۰۶
۱۶:۲۸ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
د‌یدارنیوز - کشته‌شدن ١١ نفر در آتش‌سوزی قهوه‌خانه‌ای در اهواز، خبری تکان‌دهنده برای نخستین روز کاری سال جدید بود. این خبر وقتی هولناک‌تر شد که پلیس دریافت حریق عمدی بوده و فردی به قصد انتقام‌جویی دست به آتش‌افروزی زده است. متهم نوجوانی ١٧ ساله و از اقوام صاحب قهوه‌خانه است که ازسوی او اخراج شده بود. 

به گزارش روزنامه شرق، آتش‌سوزی ساعت یک بامداد به وقوع پیوست و در وهله‌ نخست افرادی که شاهد شعله‌ورشدن قهوه‌خانه «نوراس» واقع در بازار کیان اهواز، نبش خیابان مدرس بودند، با مرکز ١٢٥ تماس گرفتند و آتش‌نشانان خود را به محل حادثه رساندند. 

مقصود حق‌شناس، مدیر روابط‌عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز دراین‌باره گفت: به‌دنبال تماس شهروندی با سامانه ١٢٥ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در ساعت ٠١:٠٥ بامداد دیروز و گزارش وقوع حریق در قهوه‌خانه، بلافاصله اکیپ‌های آتش‌نشانی از سه ایستگاه هم‌جوار به محل حادثه اعزام شدند و در چهار دقیقه به محل حادثه رسیدند. 

او با بیان اینکه آتش‌سوزی این قهوه‌خانه گسترده و سنگین بود، افزود: آتش‌نشانان به محض رسیدن به محل حادثه، با شعله‌های سرکش آتش روبه‌رو شدند که سراسر قهوه‌خانه را در کام خود فرو برده بود. حق‌شناس ادامه داد: آتش‌نشانان موفق به نجات شش نفر از شعله‌های گسترده این حریق شدند که همگی دچار مصدومیت‌هایی شده بودند. متأسفانه با وجود تلاش‌های بسیار آتش‌نشانان ١٠ نفر از حاضران در انتهای قهوه‌خانه محبوس شدند و جان باختند. در عملیات اطفای‌حریق سه ‌نفر از آتش‌نشانان نیز مصدوم شدند. عملیات اطفای‌حریق در ١٠ دقیقه انجام شد. 

علاوه‌بر ١٠ نفری که در محل حادثه جان خود را از دست دادند، ١٤ نفر نیز به‌شدت دچار سوختگی شدند که به بیمارستان انتقال یافتند، اما شدت جراحات یکی از آنها به‌حدی بود که او نیز جان خود را از دست داد و تعداد مقتولان به ١١ نفر رسید. این در حالی است که با توجه به وخامت حال برخی دیگر از مصدومان، سخنگوی اورژانس کشور اعلام کرده احتمال افزایش کشته‌ها وجود دارد‌. 

دلیل اصلی گسترش آتش و تعداد زیاد تلفات در این حادثه نوع ساختمان قهوه‌خانه بود. تراب‌پور، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اهواز، دراین‌باره گفت: با توجه به چوبی‌بودن مصالح قهوه‌خانه و تزئینات حصیرباف، محل به‌طور ‌کامل دچار حریق شده و شعله‌ها سرکش بود که در ابتدا مانع ورود آتش‌نشانان شد. 

لحظاتی پس از وقوع این حادثه، مأموران انتظامی نیز در محل حاضر شدند تا درباره واقعه تحقیق کنند. نخستین بررسی‌ها از سوی کارشناسان سازمان آتش‌نشانی انجام شد و آنها اعلام کردند همه شواهد نشان می‌دهد آتش‌سوزی عمدی است و فردی با استفاده از بنزین قهوه‌خانه را به آتش کشیده است. این‌گونه بود که تحقیقات حساس‌تر شد و بازپرس کشیک نیز به تیم بررسی پیوست. نخستین تفحص‌های صورت‌گرفته در محل جرم و پرس‌وجو از افرادی که ناظر حریق بودند، این فرضیه را که موضوع امنیتی است، به‌طور‌کامل مردود کرد و کارآگاهان به این نتیجه رسیدند که فردی با انگیزه‌های شخصی دست به آتش‌افروزی زده است، اما این شخص با کدام‌یک از حاضران در قهوه‌خانه اختلاف داشت و می‌خواست از چه کسی انتقام بگیرد؟ این نخستین سؤالی بود که پلیس برای حل معمای جنایی باید به آن جواب می‌داد. در میان همه گزینه‌ها، احتمال اختلاف با صاحب قهوه‌خانه بیش از همه بود. به‌این‌ترتیب، عملیات شناسایی مظنونان آغاز شد و مأموران در همان ساعات ابتدایی سه ‌نفر را دراین‌باره بازداشت کردند. دو نفر از این افراد شاهدانی داشتند که تأیید می‌کردند آنها اصلا حوالی قهوه‌خانه حضور نداشتند؛ به‌این‌ترتیب مظنون اصلی معلوم شد. 

سرهنگ صفری، فرمانده انتظامی اهواز، با تأکید بر عمدی و غیرامنیتی‌بودن این حادثه، از دستگیری مظنون اصلی خبر داد و افزود: با بررسی دقیق و موشکافانه کارآگاهان پلیس آگاهی از محل حادثه و انجام تحقیقات میدانی، یک ‌نفر را به هویت «م-م» که مظنون اصلی آتش‌سوزی بود، در کمتر از چهار ساعت شناسایی کردیم که با هماهنگی مرجع قضائی در عملیاتی ضربتی در مخفیگاهش دستگیر شد. 

فردی که «م-م» معرفی‌شده، نوجوان ١٧ ساله‌ای است که صاحب قهوه‌خانه شوهرخاله او بود. «م-م» در این قهوه‌خانه کار می‌کرد، اما اخراج شد و بعد از آن از شوهرخاله‌اش کینه به دل گرفت. متهم بعد از بازجویی‌های تخصصی به جرمش اعتراف کرد و جزئیات حادثه را توضیح داد. 

متهم گفت: «بعد از اینکه شوهرخاله‌ام مرا اخراج کرد، اختلافات ما بیشتر شد و چنان کینه‌ای از او به دل گرفتم که می‌خواستم هر‌طور‌ شده، انتقام بگیرم؛ البته قصدم این نبود که این همه آدم را به کشتن بدهم بلکه فقط می‌خواستم آنجا را به آتش بکشم. برای این کار مقداری بنزین تهیه کردم و شب‌هنگام که محل خلوت بود، به آنجا رفتم و نقشه‌ام را عملی کردم».

تحقیقات پلیس از این نوجوان به‌صورت ویژه ادامه یافت؛ به‌گونه‌ای‌که رئیس پلیس شهر اهواز دراین‌باره گفت: صحنه جنایت آتشین در قهوه‌خانه خیابان کیان اهواز بازسازی شد. 

متهم درحال‌حاضر در بازداشت به‌سر می‌برد و تحقیقات از او در حالی ادامه دارد که دو گروه دیگر نیز درگیر این پرونده‌اند؛ یکی از این گروه‌ها تیم درمانی است که تلاش می‌کند جان مصدومان را نجات دهد و گروه دیگر وظیفه شناسایی قربانیان را برعهده دارد. 

رضا رفیعی، مدیر روابط‌عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خوزستان، دراین‌باره گفت: هویت چهار نفر از کشته‌شدگان مشخص شد و بقیه اجساد به‌دلیل همراه‌نداشتن مدرک شناسایی یا سوختگی بالا، هنوز احراز هویت نشده‌اند. 

بنا بر این گزارش، تحقیقات درباره این پرونده هولناک همچنان ادامه دارد. در حالی این نوجوان ١٧ ساله به‌دلیل اخراج‌شدن از محل کارش دست به آتش‌افروزی زد که کارگر اخراجی دیگری در تهران نیز برای انتقام‌گیری آتش به پا کرد. او صبح دیروز چهار خودروی گران‌قیمت را در پارکینگ شرکت به آتش کشاند و قبل از خودکشی دستگیر شد. 

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت درباره آتش‌سوزی چهار دستگاه خودروی لوکس در پارکینگ یک شرکت، گفت: ساعت ٣:٠٣ بامداد دیروز پس از اعلام حریق یک ساختمان شرکتی-اداری در مسیر غرب به شرق جاده قدیم کرج، بلافاصله سرکلانتر پنجم پلیس پیشگیری و عوامل کلانتری ۱۵۰ تهرانسر به محل اعزام شدند. 

این ساختمان شش طبقه بوده و دو طبقه هم پارکینگ داشت. در طبقه منفی دو، شش دستگاه خودرو وجود داشت که چهار دستگاه از آنها دچار حریق شدند. این خوردو‌ها شامل دو دستگاه لکسوس، یک توسان و یک ویتارا بودند. 

در بررسی میدانی مشخص شد فردی ۳۰ ساله که از نیرو‌های اخراجی شرکت بود و مطالباتی داشت، بامداد دیروز به محل وارد شد و اقدام به آتش‌زدن خودرو‌ها کرد. 

متهم قصد پرتاب‌کردن خود از پشت‌بام شرکت را داشت که با اقدام به‌موقع پلیس دستگیر شد. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: