نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته امروز سه شنبه ۱۶ بهمن ۹۷ با حضور، ولی تیموری معاون گردشگری، مدیران کل این معاونت و خبرنگاران رسانههای مختلف برگزار شد.
دیدارنیوزـ ولی تیموری معاون گردشگری در این نشست گفت: «این نمایشگاه از ۲۳ تا ۲۶ بهمن در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار خواهد شد، نمایشگاه فوق به تدریج در حال دستیابی به جایگاه خود در صنعت گردشگری است.»
او افزود: «نمایشگاه یکی از فرصتهایی است که برای صنعت گردشگری کاربردهای بسیاری دارد، معرفی توانمندی ها، ظرفیتها و زمینههای یک کشور در جذب گردشگر و ایجاد یک فرصت تعامل برای دست اندرکاران صنعت گردشگری که یکی از مهمترین این کارکردها است و تلاش خواهیم کرد در این دوره بیشتر به این موضوع توجه شود.»
تیموری اضافه کرد: «این فرصت بسیار مغتنم است، چراکه میتوانیم با گردهم آوردن افراد موثر در کنار هم، ارتباط کاری در حوزه گردشگری را شکل بدهیم، با توجه به اینکه اولویت ما توسعه گردشگری است این نمایشگاه میتواند یک فرصت استثنایی به ویژه برای گردشگری داخلی باشد چراکه مدت زمان کوتاهی تا ایام تعطیلات نوروز باقی مانده است، و خانوادهها میتوانند پس از آشنایی با جاذبههای کشورمان، مقاصد سفر خود را انتخاب کنند.»
معاون گردشگری تصریح کرد: «توزیع سفر نیز یکی از برنامههای کاری در این حوزه است و چیدمان غرفهها نیز با توجه به این موضوع امسال انجام شده است، برای اولین بار غرفهها به شکل متمرکز درآمده و همه بسته یک سفر که یک خانواده برای سفر نیاز دارند در کنار هم قرار گرفته است.»
او یادآور شد: «ما با این نگاه که سفرها به سمت سفرهای گروهی و برنامه ریزی شده حرکت کند، نمایشگاه دوازدهم را شکل دادیم و همه اجزا و ظرفیتهای استانها در این دوره به نمایش گذاشته شده است.»
تیموری افزود: «این نمایشگاه دارای رویدادهای جانبی است، سمینارها و کارگاههای آموزشی از جمله این رویدادهاست، ما در تعامل با تشکلها و افراد فعال در حوزه گردشگری برگزاری این کارگاهها را برنامه ریزی کرده ایم.»
معاون گردشگری گفت: «همچنین برنامههایی همسو با موضوع اطلاع رسانی تدارک دیده شده است، یکی از این برنامهها توافقی است که با صداوسیما به عنوان ابزاری که میتواند صنعت گردشگری کشور را در ابعاد داخلی و خارجی معرفی کند و کنار ما باشد، بسته شده است، پس از جلسات و پیگیریهای زیاد، یک رابطه کاری مستمر بین دو سازمان شکل گرفته است و از روز ابتدای نمایشگاه یکی از شبکههای صدا و سیما روزانه ۳ ساعت برنامه در حوزه گردشگری تولید و پخش خواهد کرد.»
او افزود: «این برنامهها به صورت تخصصی در حوزه گردشگری خواهد بود.»
تیموری گفت: «یکی دیگر از اولویتهای ما برنامه ریزی برای معرفی ظرفیتها در سطح بین المللی است و به همین منظور همکاری با دستگاههایی که در حوزه خارج از کشور فعالیت میکنند در دستور کار قرار گرفت، مجموعه کارها در حوزه بین الملل با وزارت امور خارجه در یک تفاهم نامه آماده شده است و در حاشیه این نمایشگاه به امضای مسئولان دو دستگاه خواهد رسید.»
معاون گردشگری اضافه کرد: «همچنین برنامه اجرایی مشترک با وزارت فرهنگ و ارتباطات آماده شده است که این موضوع همزمان با آغاز نمایشگاه به مرحله اجرا گذاشته میشود.»
تیموری افزود: «پیگیریهایی هم برای برند ملی گردشگری داشته ایم که تفاهم نامه با ۶ دستگاه اجرایی نتیجه این پیگیریها است، اما متاسفانه این تفاهم نامهها به نمایشگاه نرسید و در هفتههای آتی امضاء خواهد شد.»
او تصریح کرد: «هم راستا با سیاست اصلی نمایشگاه برنامههایی هم برای حوزه اطلاع رسانی تدارک دیده شده است، امسال ۱۲ کشور و شرکتهای فعال خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.»
فرهاد امینیان مجری برگزاری نمایشگاه گفت: «امسال این نمایشگاه با استقبال بسیار زیادی همراه بوده است به طوری که درخواست فضای مازاد داشتیم که به دلیل تراکم نمایشگاهها امکان پذیر نشد، در این دوره استانهای کشور حضوری فعالتر دارند.»
مجری برگزاری نمایشگاه افزود: «۶۶۰ شرکت ایرانی در نمایشگاه حضور دارند که این عدد با رشد ۶۱ درصدی همراه بوده است، همچنین ۵۷ شرکت خارجی از ۱۲ کشور در فضایی بالغ بر ۴۲ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی و ۲ هزار متر فضای باز در این نمایشگاه داشتههای خود را به نمایش میگذارند.»
امینیان اضافه کرد: «سالنهای نمایشگاه سالنهای سال قبل است وما تلاش کردیم از تمام امکانات و فضاهایی که میشد استفاده کنیم، متراژ مفید غرفهها ۲۳ هزار متر مربع است، صنایع وابسته سالن خود را دارند و بقیه فضا در اختیار بخش گردشگری است، دو سالن مربوط به استان تهران است و بقیه در اختیار سایر استانها قرار گرفته است.»
او ادامه داد: «از ۱۲ کشور ترکیه، مالزی، سنگاپور، تایلند، ایتالیا، اندونزی، افغانستان، پاکستان، آلمان، هندوستان، ویتنام و کامبوج در این نمایشگاه حضور دارند.»
همچنین فائزه بهزادنژاد سرپرست امور بین الملل در مورد برنامه ریزیهای صورت گرفته برای دعوت از کشورهای خارجی گفت: «اطلاع رسانی در مورد شرایط حضور در نمایشگاه به کشورهای هدف انجام شد و برای نمایندگیهای سازمانهای بین المللی در تهران نیز اطلاعات مورد نیاز ارسال شد.»
او افزود: «در حال حاضر در حال هماهنگی برای پذیرایی از هیئتهای خارجی هستیم، حضور وزیر گردشگری عراق و هیئتی از افغانستان به همراه کمیته فنی همکاریهای گردشگری ایران و افغانستان در این نمایشگاه را خواهیم داشت.»
زاهد شفیعی مدیرکل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری نیز گفت: «با توجه به نیازهای فعالان این حوزه و براساس خرد جمعی اصحاب گردشگری، ۶ کارگاه آموزشی در حاشیه این نمایشگاه برگزار میشود، این کارگاههای آموزشی به صورت رایگان برای علاقه مندانی که تا روز ۲۰ بهمن ثبت نامه کنند برگزار خواهد شد، ظرفیت حضور در کارگاه آموزشی ۱۲۰ نفر است که تا کنون حدود ۹۰ نفر ثبت نام کرده اند.»
همچنین محمدابراهیم لاریجانی دبیر برگزاری نمایشگاه در این نشست گفت: «کشورهای هدف در حوزه گردشگری با توجه به پروتکل رسمی به این نمایشگاه دعوت شده اند، اما برخی کشورها که به لحاظ فنی برای ما اهمیت داشت و قرار است با آنها تورهای ترکیبی داشته باشیم با هیئتهای تجاری و خارج از تشریفات رسمی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.»
لاریجانی ادامه داد: «هیئت تجاری از پاکستان با ۸ آژانس دفاتر خدمات مسافرتی به ایران میآیند، همچنین به احتمال قوی هیئتهایی از عمان، روسیه و چین در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.»
در ادامه این نشست معاون گردشگری و مدیران کل این معاونت با سوال خبرنگاران پاسخ دادند.
ولی تیموری معاون گردشگری رد پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد ارائه بستههای سفر در غرفهها و تمرکز ظرفیتها گفت: «نگاه ما به این سمت است که به نمایشگاه گردشگری، کارکرد بدهیم، چیدمان غرفهها به این صورت است که برای استانهایی که نتوانستند خودشان را معرفی کنند فرصت به وجود آمده است تا بتوانند از صنعت گردشگری بهرهمند شوند، از استانها خواسته ایم که با بسته سفر در نمایشگاه حضور داشته باشند، این اقدام با توجه به آسیب شناسی که شده بود، انجام شده است.»
همچنین فرهاد امینیان مجری نمایشگاه در مورد دریافت ورودی که سوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: «طبق پروتکل نمایشگاه بین المللی تهران این ورودی دریافت میشود و در آمد ورودی نمایشگاهها متعلق به شرکت سهامی نمایشگاهها است.».
ولی تیموری معاون گردشگری در مورد اجرایی شدن تفاهمنامهها گفت: «تفاهم نامه با برنامه اجرایی زمان بندی شده به امضا خواهد رسید و به نوعی برنامه اجرایی است، بعد از پیگیریها و براساس اراده طرفین این برنامههای اجرایی تهیه شده و قابل سنجش است.»
معاون گردشگری همچنین در مورد ستاد هماهنگی خدمات سفر گفت: «از زمان آغاز به کار در سمت معاونت، مدیرکل نظارت و کارشناسان این اداره یک دور کامل از استانها بازدید داشتند تا آمادگی استانها را مورد بررسی قرار دهند، در این بازدیدها مشکلات تذکر داده شد و کمیتههای درجه بندی به روز شده است، همکاران استانی هم بازدیدهایی را از تاسیسات گردشگری داشته اند، جلسات ستاد به طور منظم برگزار شده است و جلسات و کمیتههای تخصصی داشته ایم.»
تیموری افزود: «پخش روزانه ۳ ساعت برنامه گردشگری از شبکه شما از نمایشگاه آغاز میشود و به صورت مستمر ادامه خواهد داشت، این برنامه با مدیریت سازمان میراث فرهنگی اجرایی میشود و تلاش میکنیم این زمان افزایش پیدا کند و این شبکه به شبکه گردشگری تبدیل شود، تهیه و تولید محتوا با همکاری سازمان میراث فرهنگی و صدا و سیما خواهد بود.»