اسماعیل گرامی مقدم در گفت‌وگو با "دیدارنیوز":

طرح فتنه ۹۸ نوعی کاسبی سیاسی است

طرح فتنه ۹۸ نوعی کاسبی سیاسی است تا در آن بتوانند به اهداف باندی خود دست پیدا کنند. الآن کشور نیاز به آرامش دارد و باید مردم از پیچ‌وخم‌های مشکلات اقتصادی رهانیده شوند و سخن گفتن از فتنه جدید آن‌هم در ۹۸ تمام اذهان را به سمت‌وسوی انتخابات سوق می‌دهد.

کد خبر: ۱۸۰۵۰
۱۲:۴۳ - ۱۷ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز- سال آینده، انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزارمی‌شود و زمان زیادی تا موعد آن باقی‌مانده است، اما به نظر می‌رسد گروهی از سیاسیون، فعالیت خود را آغاز کرده و با طرح فتنه ۹۸ و انتساب آن به طیف سیاسی مقابل، فعالیت انتخاباتی را کلید زده اند.

 

جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در این رابطه بر این اعتقاد است که «با تجربیاتی که داریم احتمال می‌دهیم تکرار استعفای نمایندگان در مجلس ششم در سال ۹۸ رخ دهد.» ازآنجاکه استعفا نمایندگان در مجلس ششم به خاطر رد صلاحیت‌های گسترده برای مجلس هفتم شکل گرفت، بنابراین اظهارنظر اخیر کریمی قدوسی بدین معنا است که او یا از سرنوشت بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس اطلاع دارد یا اینکه رد صلاحیت‌های فراوانی را برای انتخابات مجلس یازدهم پیش‌بینی می‌کند.

 

اما تنها کریمی قدوسی نیست که استدلالاتی ازاین‌دست دارد، سردار محمدعلی نایینی، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران نیز دراین‌باره گفته بود: «در سال آینده ۲ التهاب اساسی داریم؛ انتخابات مجلس که باید گفت: انتخابات، نقش کاتالیزور را برای فراهم کردن زمینه نافرمانی مدنی دارد و از طرف دیگر بر فشار‌های اقتصادی در حوزه‌های صنفی و کارگری تمرکز کرده‌اند.»
 

آیت الله سید احمد علم الهدی نیز در خطبه‌های نماز جمعه، اظهارنظر دراین‌باره را کامل کرد و اظهار داشت: «دشمن می‌خواهد در سال ۹۸ فتنه‌ای از نوع فتنه ۸۸ ایجاد کند که در آن فتنه‌گران، رهبری و ولایت به‌عنوان ستون خیمه نظام را هدف قرار دهند. بصیرت این نیست که بفهمیم سال ۸۸ چه شد، بصیرت این است که بدانیم سال ۹۸ چه می‌خواهد بشود و به یاری خداوند، مردم با همان قدرت و شهامت و پایمردی مقابل دشمن خواهند ایستاد.»

 

گرچه هیچ‌یک از کسانی که در این زمینه به اظهارنظر پرداختند نه عضو شورای نگهبان هستند و نه تخصصی درزمینهٔ نظارت استصوابی دارند، ولی با نگاه به اتفاقات سیاسی مشابه در سال‌های گذشته، می‌توان به این گمانه دست‌یافت که برای انتخابات سال ۹۸ باید منتظر رد صلاحیت‌های گسترده بود.
 
 

اسماعیل گرامی مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با دیدارنیوز در رابطه با فتنه ۹۸ که این روز‌ها از سوی برخی مطرح می‌شود، گفت: هرزمان که به انتخابات نزدیک می‌شویم بدنه تندرو جناح اصولگرا به دلیل این پیش‌بینی که بازنده انتخابات خواهد بود و رویکرد جدیدی هم در برنامه‌ها و اهداف خود ندارد با روش‌های غیرمتعارف و غیرقانونی، اقدام به فضاسازی می‌کند تا از طریق به حداقل رساندن مشارکت مردم، برکرسی‌ها تکیه زند.

 

وی در ادامه ابراز کرد: ایجاد فضای غیر امن و مطرح کردن فتنه جدید به این معنا است که هیچ جریان سیاسی، برنامه جدیدی نداشته باشد و از بیان حرف نو اجتناب ورزد، اما درصورتی‌که چنین نشود و جریانات اصلاح‌طلب در راستای مطالبات مردم حرکت کنند، به‌زعم آن‌ها فتنه ایجاد می‌شود و در برابر آن فتنه هم روش سرکوب را در پیش می‌گیرند و سبب ناامیدی مردم خواهند شد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره یادآور شد: خبر از فتنه توسط جماعت مورداشاره، این گمانه‌زنی را مطرح می‌کند که شاید کسانی که درباره آن با این شدت و حدت اظهارنظرمی کنند، خود طراحانش هستند؛ زیرا در شرایط کنونی که کشور مواجه با هجمه‌های سنگینی در حوزه اقتصادی و تحریم است و مردم برای تهیه نان شب با مشکلاتی روبرو هستند و به‌شدت فقر بر جامعه کثیری از مردم ایران، سیطره افکنده، سخن گفتن از فتنه هیچ معنایی به دنبال ندارد مگر آنکه مدعیان، درصدد برآیند تا فتنه جدیدی را به مردم تحمیل کنند.

 

سخنگوی حزب اعتماد ملی در این خصوص بیان کرد: بیان فتنه یا برچسب زدن به این‌وآن، نمی‌تواند موفقیت این جریان را به ثمر بنشاند؛ همچنان که درگذشته هم دیده‌شده که مردم برای مشارکت، از تجربه گذشته خود یاری گرفته و با مشارکت حداکثری موفق شدند به تندروهای جریان اصولگرا اجازه حضور در قوه مجریه و مقننه را ندهند.

 

گرامی مقدم در این رابطه افزود: گفتمان فتنه نوعی کاسبی سیاسی است تا در آن بتوانند به اهداف باندی خود دست پیدا کنند. الآن کشور نیاز به آرامش دارد و باید مردم از پیچ‌وخم‌های مشکلات اقتصادی، رهانیده شوند و سخن گفتن از فتنه جدید آن‌هم در 98 تمام اذهان را به سمت‌وسوی انتخابات سوق می‌دهد که انگار، عده‌ای از انتخابات نگران هستند و به دنبال تیره‌وتار کردن شرایط انتخاباتی به سر می‌برند.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره که افراد مورد اشاره، تا چه اندازه در ناامید کردن مردم موفق خواهند بود، تصریح کرد: عوامل مختلفی در ناامیدکردن مردم نقش دارد. به نظر می‌رسد که این دسته از افرادی که به برچسب‌هایی مانند فتنه و ناامید کردن مردم رو می آورند نگران آن هستند که از مشارکت مردم به دلیل آگاه بودن به علت ناامیدی‌ها در انتخابات بعدی کاسته نشود، بنابراین به طرح فتنه‌های جدید و آدرس‌های غلط رو آورده‌اند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: