جدی گرفتن ایمنی مدارس

انگار قرار نیست، حوادث برای دانش آموزان پایان یابد. یک روز خبر تصادف دانش آموزان در آذربایجان غربی، روز دیگر تصادف دانشجویان علوم تحقیات و دیگر روز نیز آتش سوزی در مدرسه زاهدان به دلیل استفاده از چراغ نفتی سر تیتر اخبار قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۱۷۷۵۸
۱۰:۱۶ - ۱۲ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ   روز گذشته هم یک واحد پیش دبستانی و مهدکودک در خیابان بزرگمهر، زاهدان طعمه حریق شد. روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در این زمینه گفت: بر اثر اتصال برق در پیش دبستانی و مهد قرآنی ‌ایلیا، آتش سوزی جزئی رخ داد که با اقدام به موقع مهار شد. علی مرادی افزود: این آتش سوزی جزئی در دفتر مدیر مدرسه رخ داده و همه دانش آموزان و کارکنان این مدرسه در صحت و سلامت کامل بسر می‌برند. این اتقاقات در حالی رخ می‌دهد که در کشور بر اساس گفته‌های مسئولان امر، مدارس از امنیت مناسب برخوردار نیستند و همین قضیه باعث بروز مشکلات عدیده برای دانش آموزان می‌شود. در روزهای اخیر هم محمدرضا عارف، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه کوتاهی مسئولان آموزش و پرورش زاهدان، مدیران و مسئولان مدرسه اسوه حسنه زاهدان در حادثه آتش‌سوزی محرز است، گفت: درباره حادثه دلخراش دانشگاه آزاد مسئولان این دانشگاه پاسکاری نکنند و به دنبال برطرف کردن اشکالات باشند. بر اساس آمار مدارس سیستان و بلوچستان و تهران بیشترین فرسودگی را در سطح کشور دارد و رتبه استان چهارمحال و بختیاری در نوسازی و تجهیز مدارس 26 است. بر اساس آمار یک‌ سوم مدرسه‌های ایران ایمن نیستند و دانش‌ آموزان در مدارسی درس می‌خوانند که باید تخریب و از نو ساخته شوند و برخی دیگر نیاز به استوارسازی نیاز دارد. مهمترین چالش در نوسازی و استوارسازی اینگونه مدارس نبود بودجه لازم است. با این وجود، در قانون برنامه ششم توسعه، برای بازسازی مدارس فرسوده، دو میلیارد دلار اعتبار از محل حساب ذخیره ارزی مصوب شده است که اگر این مبلغ به سازمان نوسازی مدارس تخصیص یابد با یک کار جهادی می‌توان بخش عمده‌ای از فضا‌های آموزشی فرسوده را بازسازی و تبدیل به مدارس ایمن کرد. هرچند با این وجود، باز هم بسیاری از مدارس کشور از امنیت لازم برخوردار نیست و همین قضیه باعث بروز حوادث متعدد می‌شود. در واقع مدرسه خانه دولت کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود و آنها در این فضا باید از امنیت مناسب برخوردار باشند.

نبود و کمبود بودجه دغدغه‌ای همیشگی

در این شرایط باز هم مسئولان امر نبود یا کمبود بودجه را تنها توجیه در کم توجهی یا بی‌توجهی به نوسازی در مدارس می‌دانند. هم اکنون در فصل بودجه انتظار می‌رود تا نمایندگان مجلس با توجه به حوادثی که در یکسال اخیر برای دانش آموزان رخ داده است، نسبت به ارتقای بودجه و تغییر اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش اقدامات اساسی را در دستور کار خود قرار دهند. قبل‌تر سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مجلس مستقیما بحث بودجه را در نظر نمی‌گیرد، به «آرمان» گفت: معمولا مجلس درباره لایحه‌ای که دولت ارائه می‌کند، نظر می‌دهد. اصل 75 قانون اساسی می‌گوید که مجلس نمی‌تواند یک ریال بار مالی بر دولت تحمیل کند. تا به حال موردی نبود که مجلس بودجه‌ای برای آموزش و پرورش در نظر گرفتند را کم کند؛ اما برای اینکه مجلس بتواند بودجه آموزش و پرورش را اضافی کند، باید از بودجه وزارتخانه دیگری بردارد. بنابراین اولویت این اقدام را باید دولت دهد و مجلس هم قبول می‌کند. به گفته میرحمایت میرزاده باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که حل مساله استانداردسازی مدارس از توان آموزش و پرورش خارج است. او ادامه می‌دهد: آموزش و پرورش نمی‌تواند با این اعتبارات حتی حقوق کارکنان خود را پرداخت کند، چه برسد که تمام مدارس کشور را استانداردسازی کند. ما مدارس غیراستاندارد زیادی داریم، اما وقتی یک حادثه روی می‌دهد، یادمان می‌آید که جایی مشکل دارد. میرزاده ادامه داد: موضوع رسیدگی به استانداردهای مدارس باید در سطح ملی انجام شود و از آموزش و پرورشی که هر سال با کسر بودجه مواجه است، نمی‌توان انتظار استانداردسازی مدارس را داشت. شاخص‌هایی برای اعطای مجوز به مدارس وجود دارد و به صور متداوم نوسازی مدارس را هم بررسی می‌کنند، فضای آموزشی، تربیتی و استاندارد بودن آنها را سازمان‌های مختلف و از جمله کمیسیون آموزش مجلس بررسی می‌کند.

فرسودگی مدارس مساله تمامی استان‌ها

باید دانست که نه تنها در استان‌های کم برخوردار بلکه در کلانشهرها به ویژه تهران هم دانش آموزان در مدارسی فرسوده تحصیل می‌کنند. عضو کمیسیون آموزش ‌و تحقیقات مجلس با اشاره به این موضوع گفته است که 30 درصد مدارس کشور به مقاوم‌سازی، تخریب و بازسازی نیاز دارند. در برنامه ششم توسعه مبلغی را برای تخریب، بازسازی و مقاوم ‌سازی مدارس در نظر گرفتند که معادل سه میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی بود، اما به دلیل خالی بودن این صندوق قابل وصول نیست. بنابراین باید بتوانیم پیشنهادی ارائه کنیم که محل این اعتبار تغییر یابد. به گزارش تسنیم، محمد بیرانوندی افزود: قانون را نوشتیم که اجرا شود، اما به دلیل مشکلات و تنگناها وضعیت آنگونه که مدنظر است، پیش نمی‌رود، راه برون رفت، از این وضعیت این است که خیران را قوی‌تر کنیم و همه را به کمک بطلبیم، چون این مساله از توان دولت خارج است، اما تلاش می‌کنیم، دولت آنچه را که می‌تواند انجام دهد. باید توجه داشت که هرگونه ناایمنی در مدارس باعث بازتولید فاجعه‌ای همچون شین آباد می‌شود و همین قضیه تلفات و خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای کشور به دنبال دارد.

 

منبع: آرمان/۱۲ دی ۹۷

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: