"دیدارنیوز" به بررسی ادعای ده هزار تومان بودن قیمت واقعی مترو تهران می پردازد؛

مترو سواری با قیمت اسنپ!!!

محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران اعلام کرده قیمت واقعی بلیط مترو تهران ۱۰۰۰۰ تومان است و بنابر قانون می‌بایست یک سوم این مبلغ از شهروندان اخذ شود. وی در ادامه اذعان داشته مردم تهران باید هزینه زندگی در تهران را بپردازند.

کد خبر: ۱۷۷۰۳
۱۲:۲۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ هاتف سپهر: خبر کوتاه و گویا است. یکی از اعضای شورای شهر تهران اذعان داشته: «قیمت بلیط متروی تهران با قیمت تمام شده، فاصله بسیار دارد و طبق قانون، یک سوم آن را باید مردم تأمین کنند. در یک کلام، مردم باید هزینه زندگی در تهران را پرداخت کنند.»


محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: «طبق قانون باید یک سوم هزینه تمام شده بلیط مترو را مصرف کننده، یک سوم دیگر را شهرداری و یک سوم را دولت تأمین کند.»


میرلوحی همچنین با بیان اینکه مترو تهران، قیمت واقعی بلیط را ندارد افزود: «در حال حاضر تنها با توجه به هزینه‌های بهره‌برداری و آن هم تنها هزینه‌های جاری، عدد اعلامی ۲۳۰۰ تومان است که بر اساس آنچه در دنیا مرسوم است قیمت بلیط در تهران چیزی در حدود ۱۰ هزار تومان تمام می‌شود. مردم باید هزینه زندگی در تهران را پرداخت کنند.»


میرلوحی با اعلام اینکه الان ۴ میلیون خودرو در تهران در حال تردد است و روزانه حدود یک چهارم بنزین مصرفی کشور یعنی در حدود ۲۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود گفت: «اگر نصف این عدد را بتوانیم صرفه جویی کنیم همه این مشکلات حل می‌شود.»


سخنان محمود میرلوحی با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. یکی از واکنش‌ها به این سخنان میرلوحی را «عبدالله رمضان‌زاده» سخنگوی دولت اصلاحات نشان داده که با اشاره به این سخنان در صفحه خود در فضای مجازی نوشته است: «به جای سخن گفتن از بلیت ۱۰ هزار تومانی مترو، به اصلاح ساختار گل و گشاد شهرداری بپردازید و شهرداری را هوشمند و چالاک بکنید».


البته بنا نیست بابت سخن میرلوحی، بلیط مترو به ده هزار تومان افزایش پیدا کند، اما آنچه باعث نگرانی مردم شده این است که تاکنون رویه چنین بوده است که حرفی و سخنی بیان می‌شود تا واکنش مردم را بسنجند و بنا بر واکنش مردم تصمیم گرفته می‌شود که افزایش قیمت داشته باشند یا خیر. اعضای شورای شهر نیز باید دریابند که قرار نیست مردم را به مرگ بگیرند تا به تب راضی بشوند. ابتدای امر عنوان می‌کنند که قیمت تمام شده بلیط ده هزار تومان است، آنگاه که اذهان مردم آمادگی گرانی قیمت را پیدا کرد با مقداری افزایش قیمت، مسئله را فیصله می‌دهند و مردم نیز خشنود و راضی که باز جای شکرش باقی است قیمت ده هزار تومان نشد. اما با همه این اوصاف، بد نیست توجه محمود میرلوحی را به نکاتی جلب کنیم.


۱. عوامل مختلفی باعث شد تا قیمت تمام شده بلیط مترو ده هزار تومان بشود از جمله افزایش بی رویه قیمت ارز. چنانچه اگر قیمت تمام شده بلیط مترو در سال گذشته محاسبه شود هیچگاه عدد ده هزار تومانی به دست نمی‌آید. حال که بنابر دلایلی، قیمت ارز به طرز افسارگسیخته‌ای روند صعودی داشته و در این میان کمترین تقصیر متوجه مردم است، آیا هزینه آن را نیز باید مردم بدهند؟


۲. بیشترین گروهی که از حمل و نقل عمومی و از جمله مترو استفاده می‌کنند جزء دهک‌های پایین و اقشار فرودست جامعه هستند. طبق آنچه محمود میرلوحی بیان داشته یک سوم قیمت بلیط مترو که حدود ۳۳۰۰ تومان می‌شود سهم مردم است و طبیعتا اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه قادر نیستند این مقدار هزینه کنند.


۳. چنانچه قیمت بلیط مترو خارج از عرف، افزایش پیدا کند قطعا افزایش سایر وسایط حمل و نقل را به دنبال خواهد داشت و در نتیجه با موج دیگری از گرانی‌ها مواجه خواهیم شد و همه و از آن جمله دولتمردان نیک می‌دانند جامعه توان هضم موج جدیدی از گرانی‌ها را ندارد.


۴. اگر با توجه به قیمت بلیط مترو در سایر کشور‌ها ادعا می‌کنیم قیمت بلیط مترو تهران ارزان است، باید به سرانه درآمد نیز توجه شود. به‌طور مثال در بستون آمریکا، قیمت بلیط مترو ۲/۵ دلار است و درآمد یک کارگر معمولی نیز حداقل ۳ هزار دلار است. با توجه به قیمت بلیط مترو و درآمد ماهانه، یک کارگر معمولی ۱۲۰۰ مرتبه در ماه قادر خواهد بود از مترو استفاده کند. با توجه به حقوق کارگر در ایران و قیمت ۱۰۰۰ تومانی بلیط مترو، یک کارگر ایرانی نیز قادر است در ماه ۱۲۰۰ مرتبه از مترو استفاده کند. اما اگر قرار باشد طبق برآورد‌های جناب میرلوحی، قیمت بلیط مترو به حدود ۳۳۰۰ تومان برسد هر فرد در ماه بیش از ۴۰۰ مرتبه قادر به استفاده از مترو نیست. البته قیمت ۲/۵ دلار در بستون در مقایسه با بسیاری از شهر‌ها، نسبتا قیمت بالایی است و می‌توان از شهر‌هایی همچون مسکو، سئول، پکن و مکزیکو نام برد که قیمت مترو، زیر یک دلار است.


۵. عضو شورای شهر تهران اعلام کرده ۴ میلیون خودرو در تهران در حال تردد است و روزانه حدود یک چهارم بنزین مصرفی کشور یعنی در حدود ۲۵ میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف می‌شود و در ادامه اذعان داشته: اگر نصف این عدد را بتوانیم صرفه جویی کنیم همه این مشکلات حل می‌شود. حال به این سؤال باید پاسخ داد که آیا با گران کردن حمل و نقل عمومی می‌توان تردد خودرو‌های شخصی را کاهش داد؟ اگر بنا است در مصرف سوخت صرفه جویی شود باید شرایط حمل و نقل عمومی را بهبود بخشید. طبیعتا افزایش قیمت بلیط مترو، نتیجه عکس به همراه خواهد داشت.


۶. در تمام دنیا از جمله ایران، بسیاری از هزینه‌های جاری شهری را شهروندان به واسطه پرداخت مالیات و عوارض تأمین می‌کنند. چنانچه سازوکار مالیاتی تصحیح شود و درست و به‌جا دریافت شود، بسیاری از مشکلات جاری حل و فصل می‌شود و دیگر لازم نیست قیمت خدمات شهری به صورت مستقیم افزایش پیدا کند.

 

۷. بد نیست گا‌ها بعضی از مسئولین جهت آشنایی با مشکلات مردم از مترو استفاده کنند. در ساعاتی از روز، حداقل فضا برای ایستادن هم در واگن‌ها وجود ندارد و اگر بنا باشد در جلسه و یا یک نشست مهم حضور پیدا کنید به هیچ عنوان مترو گزینه مناسبی نخواهد بود چرا که بعد از خروج از مترو باید لباس‌هایتان را عوض کنید. شرایط فعلی مترو می‌طلبد که مسئولین امکانات رفاهی مناسب‌تری را در مترو‌ها مهیا سازند.


۸. در نهایت توجه مسئولین امر و به خصوص اعضای شورای شهر را به پیام‌هایی که مردم ذیل خبر افزایش قیمت بلیط مترو گذاشته‌اند جلب می‌کنم؛ شاید بدین صورت با حال و روز مردم بیشتر آشنا شوند.


ـ. تورم ۲۰۰ درصدی مواد غذایی و میوه و مسکن و خودرو و موبایل و ... کافی است دیگه، هزینه حمل و نقل مردم را ۱۰ برابر نکنید.


ـ. بالاخره هزینه خرید خودرو و تبلت و سفره هفت سین ۱۵ میلیونی و حقوق‌های نجومی اعضاء شورای شهر باید از جیب مردم تأمین بشه دیگه!


ـ. از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم؛ مرحمت فرموده ما را مس کنید.


ـ. مردم تهران نوش جانتان، بچشید نتیجه انتخابتان را.


ـ. ما نفهمیدیم چطور هزینه‌ها رو با اعداد مرسوم دنیا محاسبه می‌کنن مسئولین زحمت کش، ولی درآمد‌ها از یمن هم کمتره!


ـ. آقای میرلوحی احتمالا شما به دلار و حقوق نجومی می‌گیرید؛ لطفا درآمد کلیه کارگران و کارکنان را هم مانند خودتان و استاندارد جهانی افزایش دهید بعد به دلار همه چی را حساب کنید.


ـ. آقا اصلا شما سوار مترو شدی؟ فکر کردی آمستردامه که ۳۰ تا خط مترو وجود داشته باشه و همه راحت توی مترو بشینن و بدون وقفه در چند دقیقه برسند سرکارشون؟ اینجا میخوای بدونی ارزش مترو تهران چنده، ساعت هفت تا هشت صبح برو خط نارنجی؟!

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: