در مناظره رنجبریان و اکبرنژاد مطرح شد(قسمت اول)

رنجبریان: ولایت فقیه از قطعیات مذهب و از واضحات فقه است/ اکبرنژاد: در عصر غیبت حق تشکیل حکومت با برند دینی وجود ندارد

 "حکومت دینی و دلایل آن با نگاهی به نتایج عینی امروز "موضوع مناظره‌ای با حضور مهدی رنجبریان و محمد تقی اکبرنژاد به میزبانی دیدار اندیشه بود

کد خبر: ۱۷۴۷۰۲
۱۷:۰۵ - ۰۸ آبان ۱۴۰۳

 دیدارنیوزـ حسین جعفری: مهدی رنجبریان مدرس حوزه و محمد تقی اکبرنژاد مجتهد و مدرس حوزه میهمان دیدار اندیشه بودند تا دلایل خود را درباره "حکومت دینی و دلایل آن با نگاهی به نتایج عینی امروز" با بینندگان و مخاطبان مطرح کنند.

ویدیوی این گفت و گو را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات دیدار ببینید.

ما در دیدار اندیشه بدنبال پاسخ به این نوع سوالات بودیم: آیا حکومت دینی از شئون پیامبر و امام معصوم است یا فق‌ها نیز می‌توانند حکومت دینی را برپا کنند؟ وظیفه حکومت دینی در امر اداره جامعه چیست، رسیدگی به معیشت مردم و ارتقاء معیشت و سطح زندگی مردم و یا هدایت مردم؟ آیا حکومت دینی در ذیل تعریف عمومی حکومت‌ها دسته بندی می‌شود و یا نوع منحصر بفرد سیستم حکمرانی است؟ نسبت حکومت دینی با دمکراسی چیست؟ حکومت دینی با قرائت حکومت ولایت فقیه چگونه حکومتی است؟ نتیجه عملی دخالت فقه در اداره جامعه را موفق می‌دانند یا ناموفق؟

هر دو میهمان نظرات خود را شفاف و صریح مطرح کردند و البته بدلیل اتمام وقت فقط بخش اول سوالات مورد گفت‌وگو قرار گرفت و توافق شد تا درباره بقیه سوالات مناظره ادامه یابد. دیدار اندیشه آماده است در صورت دریافت سوالات بینندگان روشن اندیش در مناظره بعد سوالات را مطرح کند.

رنجبریان معتقد است: فقیهان بزرگی قائل به نظریه ولایت فقیه بوده و هستند. میرزای نائینی در کتاب «تنبیه الامه»، نظریه ولایت فقیه را از «قطعیات مذهب» می‌داند و مرحوم آیت الله بروجردی نظریه ولایت فقیه را از واضحات دانسته و می‌گوید برای اثبات ولایت عامه فقیه، نیازی به روایاتی، چون مقبوله عمربن حنظله نیست. روایات منع قیام در عصر غیبت را انجمن حجتیه‌ای‌ها مطرح می‌کنند، اما هیچ یک از فق‌ها در تاریخ فقه شیعه به این روایات توجه نکرده‌اند. اساسا اگر بخواهیم به اطلاق و عموم روایات منع قیام در عصر غیبت ملتزم شویم، هیچ حکومتی در عصر غیبت نباید تشکیل شود که خلاف بداهت عقل و سیره عقلاست و همه حکومت‌ها، مصداق طاغوت خواهند بود.

اکبرنژاد هم معتقد است: در ابتدا باید صلاحیت فق‌ها در امر حکمرانی ثابت شود و البته فق‌ها شرایط لازم برای اداره جامعه را ندارند، زیرا فاصله بین معصوم و فقیه چنان زیاد است که نمی‌توان همان ولایت را به آن‌ها داد. در عصر عیبت کسی حق ندارد با "برند دین" تشکیل حکومت دهد، رضا شاه و شاه هر کاری می‌کردند بنام دین نبود، اما الان حکومتی تشکیل شده که مردم فوج فوج از دین خارج می‌شوند. در روایات متعدد داریم هر کسی در عصر غیبت بنام اهل بیت قیام کند طاغوت و فقط باعث زحمت اهل بیت و شیعیان می‌شود لذا از تشکیل حکومت بنام دین منع شده ایم. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: