«حملۀ اسرائیل» و منتفی شدن «وعدۀ صادق ۳» 

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در کانال تگرامی خود چند نکته پیرامون حملۀ پنجم آبان اسرائیل به ایران به رشته تحریر درآورده است که می‌خوانید.

کد خبر: ۱۷۴۵۵۹
۱۱:۲۰ - ۰۶ آبان ۱۴۰۳

 

 

دیدارنیوز: صادق زیباکلام،استاد دانشگاه در کانال تگرامی خود چند نکته پیرامون حملۀ پنجم آبان اسرائیل به ایران به رشته تحریر درآورده است که می‌خوانید.

نکات پیرامون حملۀ پنجم آبان اسرائیل به ایران:

نخست: ظرف چند هفتۀ گذشته، گمانه‌زنی‌های زیادی پیرامون اهداف حملۀ تلافی‌جویانۀ اسرائیل می‌رفت. از زدن تأسیسات هسته‌ای گرفته تا صنایع سنگین و تأسیسات نفت و گاز کشور. بعد از حمله به منزل آقای نتانیاهو، حتی سخن از حمله به اماکن مسکونی رهبران کشور هم به میان آمده بود. براندازان با عنایت به صحبت‌های آقای نتانیاهو مبنی بر براندازی نظام، بی‌صبرانه منتظر حملۀ نظامی اسرائیل بودند؛ اما ابعاد حمله‌ای که صورت گرفت، بسیار محدودتر از تمام تصورات بود. محدودیت عملیات، موفقیت دیپلماتیک واشنگتن بود در وادار کردن تندرو‌های دولت آقای نتانیاهو به خویشتن‌داری.

دوم: با توجه به اینکه اسرائیل منظماً از آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی پیشرفته‌ترین تسلیحات را دریافت می‌نماید، درحالی‌که هیچ کشوری به ایران کمک نظامی نمی‌نماید، دفاع هوایی ایران قابل توجه بوده.

سوم: محکومیت حملۀ اسرائیل به ایران از سوی بسیاری از کشور‌های عربی از جمله مصر، اردن، عربستان، امارات، قطر و بحرین به‌علاوۀ ترکیه، پاکستان و مالزی، بدون تردید موفقیت دیپلماتیک برای ایران در برابر اسرائیل بود.

چهارم: اپوزیسیون برانداز از حملۀ نظامی اسرائیل بسیار سرخورده و ناامید شدند. بسیاری از آنان بی‌صبرانه برای این حمله مدت‌ها بود که روزشماری و حتی دقیقه‌شماری می‌کردند. در رویای سرنگونی نظام توسط حملۀ نظامی اسرائیل به‌سر می‌بردند و کار نظام را توسط وعده‌های نتانیاهو تمام‌شده گرفته بودند. اما صبح شنبه، نظام که سقوط نکرده بود، بماند، زنگ مدارس همان ساعت ۰۷:۳۰ هر روز به‌صدا درآمده و براندازان با بهت و ناباوری شاهد پایین آمدن دلار و سکه بعد از هفته‌ها شده بودند.

پنجم: محدودیت حملۀ اسرائیل فقط موفقیت برای دمکرات‌های میانه‌رو در واشنگتن نبود. گسترده نبودن ابعاد تخریبی آن عملیات (که می‌توانست خیلی گسترده‌تر باشد)، به‌معنای آن است که اسرائیلی‌ها امیدوار هستند که تهران را وادار به «وعدۀ صادق ۳» نکرده باشند.

ششم و بالأخره، محدودیت حملۀ اسرائیل و بدون پاسخ گذاردن آن از سوی ایران به‌معنای آن است که چشم‌انداز صلح بعد از چهارده ماه و کشتار بی‌وقفۀ مردم غزه ممکن است موقعیت بهتری پیدا کرده باشد. هرچند که در گذشته، تندرو‌های دولت نتانیاهو و شخص ایشان، بیشترین مانع آتش‌بس با حماس، توقف کشتار فلسطینی‌ها و مبادلۀ گروگان‌های اسرائیلی بوده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: