مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

افزایش قیمت بنزین در سال آینده؟/ جولان پ‌ک‌ک در قلب آنکارا/ تفاهم واشنگتن و تل‌آویو‌ درباره ماجراجویی خطرناک نتانیاهو

این چهلمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

کد خبر: ۱۷۴۴۴۹
۲۱:۵۶ - ۰۳ آبان ۱۴۰۳

دیدارنیوز _ اتاق خبر: هموطنان عزیز درود، اینجا استودیو تلویزیونی دیدارنیوز و من محمدرضا حیاتی با یک مجله خبری دیگر مهمان نگاه‌های گرم و دقیق شما هستیم.

در این برنامه تحلیلی خبری با نگاهی به آخرین رویداد‌های خبری ایران و جهان، درباره برخی از آن‌ها با کارشناسان، تحلیلگران و صاحب‌نظران به بحث و بررسی خواهیم پرداخت.

در این برنامه می‌بینید و می‌شنوید

*مسئله مهم تنش بین تهران و تل‌آویو و امکان حمله اسرائیل به ایران همچنان در راس خبرهاست.

*سفر رئیس جمهور پزشکیان به کازان روسیه برای شرکت در اجلاس بریکس و دیدار با روسای جمهوری روسیه و چین

*امکان افزایش قیمت بنزین در سال آینده و سخنان رئیس جمهور درباره قیمت تمام شده تولید بنزین

*و انفجار و حمله به شرکت هوافضای ترکیه در آنکارا و بمباران مواضع پ ‎ک‌ک توسط ارتش ترکیه در پاسخ به این حمله بررسی خواهد شد.

 

 ویدیوی این مجله خبری را می‌توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید 


پزشکیان در اجلاس بریکس/ دیدار با روسای جمهوری روسیه و چین

رییس جمهور: بریکس، راهی برای برون رفت از تمامیت‌خواهی آمریکاست

مسعود پزشکیان که به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و برای شرکت در اجلاس بریکس به شهر کازان این کشور سفر کرده، علاوه بر سخنرانی در این اجلاس با روئسای جمهوری روسیه و چین دیدار و گفتگو کرد.

پزشکیان گفته؛ در این سفر برنامه داریم که در حوزه انرژی، صنعت، تجارت و گردشگری به توافقات خوبی با روسیه برسیم.

در همین رابطه، گفتگویی دارم با دکتر افشار سلیمانی، سفیر پیشین ایران در باکو و تحلیلگر ارشد مسائل روسیه. آقای سلیمانی به نظر شما، ابعاد سفر رئیس جمهور به این اجلاس چیست و چه دستاورد‌هایی می‌تواند برای ما داشته باشد؟

 

هیچ هواپیمای جنگنده‌ای نمی‌تواند وارد حریم هوایی ایران شود

مشاور عالی فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: پدافند هوایی ارتش به قدری آماده است که هیچ پهپاد یا هواپیمایی نمی‌تواند وارد حریم هوایی ایران شود و عملیاتی انجام دهد.

امیر سرتیپ دوم سیاوش میهن‌دوست، طی سخنانی، تاکید کرد: هیچ هواپیمایی جرأت نزدیک شدن به مرز‌های ایران را نداشته و این، ناشی از قدرت پدافندی ارتش است. مطمئناً از این پس هم دشمن چنین جرأتی ندارد که به حریم هوایی ایران تجاوز کند.

وی همچنین، یادآور شد: سامانه ضد موشکیِ قوی در ایران مستقر است و اگر نیاز باشد به موقع اقدام خواهیم کرد.

 

پزشکیان: قیمت تمام شده بنزین تولید ایران، هشت هزار تومان و قیمت واردات آن، بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است/ قیمت بنزین سال آینده افزایش می‌یابد؟

رئیس جمهور در جریان تقدیم لایجه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس با بیان اینکه میزان مصرف بنزین در سال جاری، ۴۰ درصد بیشتر از سال ۹۸ است، گفت: قیمت تمام شده بنزین ۸ هزار تومان و قیمت واردات آن، بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است.

در همین رابطه، محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز، اظهار داشت: با توجه به سیاست اصلی برنامه هفتم توسعه، مبنی بر توجه به کاهش تورم، همانگونه که رئیس جمهور نیز اعلام کرده، اگر بنایی بر افزایش قیمت بنزین باشد، حتما باید در مجلس بررسی شود.

وی افزود: اگر چنین پیشنهادی هم وجود داشته باشد، قطعا عوارض و تبعات تورمی آن بررسی می‌شود، بنابراین تا در کمیسیون و صحن بررسی نشود، هیچ چیز مشخص نیست.


فرشاد مومنی اقتصاددان: مقامات دولت پزشکیان در تدارک افزایش قیمت بنزین و ارز هستند

فرشاد مومنی، اقتصاددان در اظهاراتی تازه گفته است که مقامات دولت پزشکیان برای حل کسری بودجه و بحران شدید مالی در صدد افزایش قیمت بنزین و ارز هستند.

به گفته این اقتصاددان، مقامات دولت چهاردهم تاکنون در این زمینه، بیش از ۳۰جلسه برگزار کرده‌اند تا زمینه برای افزایش قیمت بنزین و ارز را آماده کنند.

در همین باره با دکتر حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه گفتگو می‌کنم. آقای راغفر! به نظر شما، افزایش احتمالی نرخ سوخت در وضعیت فعلی، چه تبعات و پیامد‌هایی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟ مردم ایران، تاب‌آوری لازم برای این افزایش قیمت را دارند؟


ضربات موشکی حزب‌الله پس از اعلام رسمی کشته شدن هاشم صفی‌الدین

پس از اعلام رسمی کشته شدن سید هاشم صفی الدین، جانشین سید حسن نصرالله در حمله ارتش اسرائیل، حزب الله از چندین عملیات پیاپی و ضربات موشکی سنگین به اسرائیل خبر داد.

حزب الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمندگان مقاومت اسلامی در راستای دفاع از مردم مقاوم فلسطین در نوار غزه و دفاع از لبنان و مردم آن، تجمع نظامیان اسرائیلی را موشکباران کرده‌اند.


حمله هدفمند اسرائیل به آپارتمانی در نزدیک سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت

ارتش اسرائیل یک حمله هدفمند به آپارتمانی در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت انجام داد. این حمله پس از آن صورت گرفت که دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در سخنانی گفته بود که افسران سپاه پاسداران در این ساختمان در حال همکاری با نیرو‌های حزب‌الله برای حمله به سرزمین‌های اشغالی هستند.

بر اثر این بمباران، دفتر شبکه تلویزیونی المیادین نیز هدف قرار گرفت.


المانیتور به نقل از منابع امنیتی آمریکایی و اسرائیلی: واشنگتن و تل‌آویو درباره پاسخ نظامی به تهران به توافق رسیدند

منابع امنیتی آمریکایی و اسرائیلی اعلام کردند: واشنگتن به تل‌آویو برای هدف نگرفتن تاسیسات نفتی و هسته‌ای تهران پیشنهاد پاداش مالی داده و دو طرف در خصوص پاسخ به ایران به تفاهم رسیده‌اند.

به گفته این منابع، تصمیم نهایی در این زمینه با نخست وزیر نتانیاهو خواهد بود.

در گفتگویی با دکتر سید جلال ساداتیان، سفیر سابق کشورمان در بریتانیا با تحلیل مختصری از تحولات و تنش‌های منطقه با همراه هستیم. آقای ساداتیان! ارزیابی شما از وضعیت کنونی تخاصمات بین ایران و اسرائیل و پیامد‌های کوتاه مدت آن در منطقه چیست؟ حذف چهره‌هایی نظیر هاشم صفی‌الدین از سوی تل‌آویو چه تاثیری بر تشدید این وضعیت داشته؟


تجمع و اعتراض علیه امکان رفع فیلترینگ فضای مجازی و اینترنت/ شعار حیاکن رها کن به دولت پزشکیان رسید

عده‌ای از حامیان محدودسازی فضای مجازی که از سخنان رئیس جمهور درباره امکان رفع فیلترینگ نگران بودند با در دست داشتن پلاکاردهایی، مقابل مرکز ملی فضای مجازی در تهران دست به اعتراض زده و نسبت به هرگونه رفع فیلترینگ فضای مجازی و اینترنت به پزشکیان و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم هشدار دادند.

این افراد با حمل پلاکارد‌هایی اعتراضی، شعار‌هایی علیه برخی مسئولان سر داده و خواستار ادامه مسدودسازی پلتفرم‌های اینستاگرام، تلگرام و واتساپ شدند.

مطلب مرتبط:

تجمع اعتراضی علیه رفع فیلتر!/ یکی از حاضران: به خاطر کارم مجبورم در این تجمعات باشم

ترکیش ایرلاین پرواز‌های خود به ایران را لغو کرد

شرکت هواپیمایی ترکیه (ترکیش ایرلاین) اعلام کرد که کلیه پرواز‌های خود به مقصد شهر‌های تهران، اصفهان، مشهد و شیراز را لغو کرده است.

این شرکت هواپیمایی با انتشار اطلاعیه‌هایی در فرودگاه‌ها و نیز تماس با مشتریان خود به آن‌ها اطلاع داده که پرواز‌های این شرکت تا اطلاع ثانوی به مقاصد شهر‌های ایران، عراق، اردن و لبنان انجام نخواهد شد و تا تاریخ ۳۰ اکتبر (۹ آبان) امکان رزرو پرواز وجود ندارد.

ترکیش ایرلاینز علت لغو پرواز‌ها را «شرایط منطقه که منجر به بسته شدن حریم‌های هوایی می‌شود» اعلام کرده است.


هشدار انصارالله یمن به عربستان و امارات

«محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی انصارالله با هشدار به ریاض و ابوظبی درباره همراهی با واشنگتن و لندن در جنگ علیه انصارالله، گفت: اگر جنگ را شروع کنند، بهترین فرصت برای ماست. چرا که این اقدام، بانک اهداف ما را برای هدف قرار دادن اهدافی نظیر؛ چاه‌های نفت و گاز و همچنین؛ بنادر و مخازن نفتی عربستان و امارات گسترش می‌دهد.


انفجار در مقر صنایع هوانوردی و فضایی ترکیه

خبرگزاری آناتولی ترکیه از وقوع انفجاری مهیب در مقر «صنایع هوانوردی و فضایی ترکیه» در آنکار خبر داد. به دنبال این انفجار، گزارش‌هایی از تیراندازی در منطقه نیز منتشر شده که علت آن مشخص نیست، ولی برخی رسانه‌ها نوشتند که یک حمله انتحاری رخ داده است.

وزیر کشور ترکیه اعلام کرد: در پی حمله به مقر شرکت صنایع هوافضای ترکیه ۴ نفر کشته و ۱۴ نفر زخمی شدند.

آنکارا انگشت اتهام خود را به سمت گروه پ‌ک‌ک نشانه رفته و آن را مسئول این حملات معرفی کرده است. در پاسخ به عملیات انتحاری علیه مقر هوافضای ترکیه در آنکارا، جنگنده‌های این کشور مواضع نیرو‌های پ‌ک‌ک را در استان دهوک در شمال عراق بمباران کردند.

به بهانه این دو حادثه به سراغ رضا قنبری، تحلیلگر ارشد مسائل ترکیه رفتم تا تحلیلی داشته باشیم از ابعاد و پیامد‌های این تحرکات در مناسبات داخلی و خارجی آنکارا. آقای قنبری! به نظر شما، اقدام اخیر پ‌ک‌ک در وضعیت فعلی با چه انگیزه‌هایی صورت گرفته و موضع دولت ترکیه چطور خواهد بود؟


افزایش شدید قیمت گوشت تا کیلویی یک میلیون تومان/ عرضه گوشت به نرخ تنظیم بازار متوقف شد

خبرگزاری «ایسنا» از توقف عرضه گوشت تنظیم‌بازاری در کشور خبر داده و به نقل از معاون وزیر جهادکشاورزی، اعلام کرد که دلیل این اتفاق، توقف پرواز‌های خارجی به ایران و قطع واردات گوشت بوده است.

احمد خانی نوذری، معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در این باره، گفته: با توجه به کاهش پرواز‌های تجاری ورودی به ایران، بخشی از جریان تامین گوشت سبک گوسفندی ما با کاهش مواجه شده و دلیل افزایش قیمت گوشت در بازار تا کیلویی یک میلیون تومان، همین موضوع است.

 

عوامل برنامه:

تهیه کننده و کاگردان: سهیل محمدیان

فیلمبردار: محمدحسین بابازاده

اجرا: محمدرضا حیاتی

تدوین: نیکو مجدی

سردبیر: محمد جعفری

مشاور: علیرضا خوشبخت

با تشکر از: افشار سلیمانی، حسین راغفر، سیدجلال ساداتیان و رضا قنبری کارشناسان این برنامه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: