گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک استاد دانشگاه:

فیاض زاهد:مطهری با گشت ارشاد سراغ زنان نرفت/گذاشتن پزشکیان مقابل آن پنج نفر یعنی یک از پنج بزرگتر است/منتظر حضور یک زن از مشهد برای انتخابات بعدی باشید

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود یک بار دیگر به سراغ فیاض زاهد، استاد دانشگاه و جامعه شناس رفت و با او درباره موضوع وفاق ملی و سرمایه های اجتماعی گفت و گو کرد که می خوانید.

کد خبر: ۱۷۴۱۷۸
۱۳:۲۷ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: در یکی دیگر از روزهای مهر جامعه پلاس میزبان فیاض زاهد استاد دانشگاه، نویسنده و جامعه شناس بود. فیاض زاهد در انتخابات اخیر ریاست جمهوری به همراه محمد جواد ظریف تلاش کرد که مسعود پزشکیان به جایگاه ریاست جمهوری برسد.

او در این گفت و گو از تحولات و اتفاق های پیش از انقلاب و تحت تاثیر قرار گرفتن جوانان آن زمان از سوی علی شریعتی و آیت الله خامنه ای گفت تا دلیل انتخابات حسن روحانی و نقدی که همیشه به ابراهیم رئیسی داشت.

ویدیوی این گفت و گو را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.

فیاض زاهد در ابتدای این گفت و گو به یادداشتی که چندی پیش برای ابراهیم رئیسی نوشته بود اشاره کرد و ماجرای گفت و گوی خود با رئیسی را اینطور توضیح داد.

" من همواره نقدهای زیادی به ابراهیم رئیسی داشتم و معتقد بودم که او سخنور خوبی نیست و استفاده از واژه ها را بلد نیست و همه اینها را در سرمقاله ای نوشتم؛ عصر همان روز از دفتر ریاست جمهوری با من تماس گرفتند و گفتند که آقای رئیس جمهور یادداشت شما را خوانده است و بعد هم خود ابراهیم رئیسی تماس گرفت و به من گفت که وقتی من سرمقاله شما را خواندم گریه کردم. بعد هم مرا برای مراسم شام دعوت کردند که عده ای از اصلاح طلبان هم حضور داشتند اما من به دلیل اینکه در سفر بودم نتوانستم در آن مراسم حضور پیدا کنم."

 

این استاد دانشگاه به وقایع سال ۹۶ و ۹۸ اشاره می کند و می گوید: در آن سالها نظام و حاکمیت مدعی این بود که طرفدار مردم و قشر زحمتکش جامعه است اما چه شد در آن سالها مقابل مردم ایستاد و آنها را سرکوب کرد و این اتفاق ها لطمه بزرگی به نظام زد و پس از آن گروه ها و طرفداران دچار تردید شدند.

زاهد ادامه می دهد: آوردن حسن روحانی برای انتخابات سال 92 و حضور هاشمی رفسنجانی به این معنا بود حاکمیت اجازه داده که کسی مثل حسن روحانی بیاید تا جامعه را از بحران های موجود که مهمترین آن برجام بود رها کند اما این شرایط خیلی دوام نیاورد و حسن روحانی و تیم ش به دلیل فشارهای داخلی در دوره دوم ریاست جمهوری موفق عمل نکردند.

نویسنده کتاب "خاک سرد است" معتقد است که این روزها جوان انقلابی بودن امتیاز محسوب می شود در حالیکه ما پیش از انقلاب چنین تفکری نداشتیم؛ در آن زمان جوانان زیادی مثل من تحت تاثیر گفتار و رفتار علی شریعتی و آیت الله خامنه ای قرار گرفتند، آنها به جای رفتن به میخانه ها و خوردن عرق در کنار ساحل به محافل کتاب خوانی و سخنرانی می رفتند.

این جامعه شناس به رفتار علمای دهه های گذشته اشاره می کند و می گوید، فردی مانند مطهری تلاش کرد در فضای غیر رانتی به زنان بگوید که حجاب را انتخاب کنند اما هرگز با زور و گشت ارشاد به سراغ زنان نرفت.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: