در بیست و سومین برنامه دیدار اندیشه با حجت الاسلام اکبرنژاد مطرح شد:

پیامبر آغازگر هیچ جنگی نبود/ ولایت پذیری انسان در عصر مدرنیته/ تلفیق بین اخلاق و سیاست فقط از عهده حجت خدا بر می‌آید

در بیست و سومین برنامه دیدار اندیشه با حجت الاسلام محمد تقی اکبر نژاد مجتهد و مدرس حوزه ادامه گفتگوی قبل درباره "پیامبر مکی- پیامبر مدنی" را پی گرفتیم.

کد خبر: ۱۷۴۱۲۴
۱۶:۲۱ - ۲۸ مهر ۱۴۰۳

 

دیدارنیوزـ حسین جعفری: در بیست و سکمین برنامه دیدار اندیشه با حجت الاسلام محمد تقی اکبر نژاد مجتهد و مدرس حوزه ادامه گفتگوی قبل درباره "پیامبر مکی- پیامبر مدنی" را پی گرفتیم.

در گفت‌وگوی قبل اکبر نژاد گفته بود که "محمد (ص) در دو دوره، فضا و اتمسفر متفاوت پیامبری کرد، دوره‌ی مکه و دوره‌ی مدینه، دوره مقهوریت و عدم قدرت در مکه و دوره مقبولیت و اقبال‌ مردمی و اقتدار در مدینه. در دوره مکه هدف تبلیغ و ترویج ایمان و یارگیری بود و در دوره مدینه بدلیل بسط و گسترس و تعمیق ایمان در مردم، دوره حرکت گام به گام بسمت تغییر رفتار و تعاملات مردم؛ و بدلیل اینکه دوره آخرالزمانی همانند دوره مکی پیامبر است لذا باید حداکثر رفق و مدارا و مهربانی با مردم‌ صورت گیرد تا اساس ایمان مردم حفظ شود نه عمل به احکام!"

ویدیوی این گفت و گو را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.

حجت الاسلام اکبرنژاد با اشاره به وقایع متعدد تاریخی در دوران به قدرت رسیدن پیامبر در مدینه بیان داشت که پیامبر در برخورد با مردم خشن نبود و حکومتش را بر مبنای اعمال خشونت آمیز بنا ننهاد و در دوران حکمرانی اش رفتار و اعمال پیامبر مدنی در تعارض با رفتار و گفتار پیامر مکی نبود و کسی ادعا نکرد پیامبر خدعه و فریب کرد.

از اکبرنژاد در خصوص رفتار پیامبر از یهود بنی قریظه سوال شد؛ اینکه آیا صدور آن حکم شدید و بسیار غلیظ در تعارض با پیامبر اهل مدارا و رفق نیست؟ و پاسخ شدیم که آنچه در مورد یهود بنی قریظه انجام شد بر مبنای حُکمی بود که توسط حَکَم مورد اعتماد یهودیان صادر شده بود. در واقع پیامبر خود حکمی نداد بلکه فقط به رای حَکَم یهودیان اجازه اجرا داد. (در این بخش از گفتگو باقتضاء به قتل‌های سال ۶۷ اشاراتی شد، سوالی پرسیده و پاسخی شنیده شد.)

این‌ مدرس حوزه از خط غالب شخصیتی پامبر صحبت کرد که انسانی اخلاقمدار، مهربان و اهل رفق و مداراست و اینکه در موارد تردید در جزییات تاریخی باید قضاوت را بر مبنای آن خط غالب شکل داد؛ و بدلیل همین پیچیدگی تلفیق میان اخلاق و سیاست که تشکیل حکومت بعهده حجت خدا است.

اکبر نژاد به استناد احادیث وارده در مورد وظیفه علماء در عصر غیبت معتقد است که مسئولیت علماء در این دوران منحصراً اعتقادی و فرهنگی است؛ وظیفه حفظ اساس ایمان دینی، نه ماموریت سیاسی و تشکیل حکومت و یا ایجاد تمدن اسلامی! این‌مدرس حوزه با طرح اجمالی خصوصیات و شرایط دوران مدرینته و اینکه دغدغه خدا وجود ندارد و انسان مدرن ذاتش ولایت پذیر نیست و به همین جهت نیز در اوج شکاف نسلی قرار داریم، بیان کرد که در این شرایط دینداری بسیار سخت شده و صحبت از دینداری حداکثری و اجرای اسلام حداکثری با انسان مدرن این حِس را ایجاد می‌کند که او را در زندان قرار داده ایم. و، چون چنین است تلاش برای اجرای اسلام حداکثری باعث می‌شود مردم از اصل دینداری نیز خارج شوند.

از خوانندگان فرزانه دعوت می‌کنم این گفت‌وگو را از "دیدار اندیشه" مشاهده و مورد توجه قرار دهند. این گفت‌وگو باز هم ناتمام ماند و قرار شد ادامه بحث را در گفت‌وگویی دیگر پی بگیریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: