روز جهانی میراث ناملموس

علی دارابی، نویسنده و پژوهشگر فرهنگی در یادداشتی نوشت: میراث فرهنگی ناملموس به رسوم، نمایش‌ها، اصطلاحات، دانش، مهارت‌ها و نیز وسائل، اشیا، مصنوعات دستی و فضا‌های فرهنگی مرتبط با آن‌ها اطلاق می‌شود که اجتماعات، گروه‌ها و در برخی از موارد افراد آن‌ها را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود می‌شناسند.

کد خبر: ۱۷۴۰۹۰
۲۱:۰۲ - ۲۷ مهر ۱۴۰۳

دیدارنیوز _ علی دارابی*: بر اساس تصمیم چهل و دومین نشست کنفرانس عمومی یونسکو در سال گذشته، ۱۷ اکتبر هر سال (در امسال خورشیدی:۲۶ مهر)؛ مصادف با سالروز تصویب کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در مجمع عمومی یونسکو را به عنوان *روز جهانی میراث فرهنگی ناملموس* اعلام شده است.

جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۶ میلادی؛ با تصویب مجلس شورای اسلامی به کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس پیوسته است و یکی از فعال‌ترین کشور‌های جهان در اجرای این کنوانسیون به شمار می‌رود.

قریب ۳ هزار ثبت ملی میراث ناملموس و آمار بیست‌وچهارگانه ثبت‌های جهانی میراث فرهنگی ناملموس و کسب رتبه پنجم جهان در میان تمامی کشور‌های عضو این کنوانسیون از حیث تعداد عناصر ثبت شده جهانی؛ از مصادیق توفیق کشور در جامعه جهانی است.

افتتاح مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو (مرکز میراث ناملموس تهران)، در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۲ و ریاست ایران بر شورای حکام شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی، از دیگر مصادیق این توفیق است.

امسال همزمان با این روز؛ تاسیس پایگاه میراث جهانی ناملموس و برگزاری برنامه‌های متعددی در این خصوص در پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور در دستور کار بوده است.

میراث فرهنگی ناملموس به رسوم، نمایش‌ها، اصطلاحات، دانش، مهارت‌ها و نیز وسائل، اشیا، مصنوعات دستی و فضا‌های فرهنگی مرتبط با آن‌ها اطلاق می‌شود که اجتماعات، گروه‌ها و در برخی از موارد افراد آن‌ها را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود می‌شناسند. این میراث فرهنگی ناملموس که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، همواره توسط اجتماعات و گروه‌ها در پاسخ به محیط، طبیعت و تاریخ آن‌ها مجدداً خلق می‌شوند و حس هویت و استمرار را برای ایشان به ارمغان می‌آورد.

امیدواریم با تلاش‌های صورت‌گرفته، در سال جاری نیز با ثبت‌های جدید میراث فرهنگی ناملموس در نشست کمیته بین الدولی در پاراگوئه؛ در آذرماه پیش رو؛ شاهد افتخارآفرینی دیگر برای ایران عزیز باشیم.

*نویسنده و پژوهشگر فرهنگی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: