۳ دانشمند برنده جایزه نوبل اقتصاد شدند

دارون عجم اوغلو، سیمون جانسون و جیمز رابینسون به خاطر تحقیقات‌شان در مورد چگونگی شکل‌گیری نهاد‌ها و تاثیرات آن‌ها بر رفاه، برنده جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۲۴ اعلام شدند.

کد خبر: ۱۷۳۸۷۶
۱۷:۱۱ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳

دیدارنیوز: سه دانشمند که در مورد نقش نهاد‌ها در شکل‌دهی موفقیت اقتصادی ملت‌ها تحقیق کرده اند، به صورت مشترک برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۴ شدند. این جایزه یک میلیون دالری روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در استکهلم اعلام شد.

به نقل از دویچه‌وله، دارون عجم اوغلو، سیمون جانسون و جیمز رابینسون به خاطر تحقیقات شان در مورد چگونگی شکل‌گیری نهاد‌ها و تاثیرات آن‌ها بر رفاه، برنده جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۲۴ اعلام شدند.

برندگان این جایزه روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در استکهلم توسط اکادمی سلطنتی علوم سویدن اعلام شدند. به این ترتیب فصل جوایز نوبل امسال پایان یافت.

برندگان جوایز نوبل در عرصه‌های طب، فیزیک، کیمیا، ادبیات و صلح در روزهای گذشته اعلام شدند.

جایزه اقتصاد ۱۱ میلیون کرون سویدن که معادل (تقریباً ۱ میلیون دالر یا ۰/۹۲ میلیون یورو) ارزش دارد.

برندگان چه کسانی هستند؟

عجم اوغلو، جانسون و رابینسون از دانشمندان و اقتصاددانان تاثیرگذار هستند و خصوصا در پیوند به تحقیقات مشترک شان در زمینه ارتباط نهاد‌های سیاسی، توسعه اقتصادی و رفاه طولانی‌مدت، مشهور هستند.

عجم اوغلو و جانسون پروفسور انستیتو تکنولوژی در ماساچوست هستند، در حالی که رابینسون در دانشگاه شیکاگو کار می‌کند.

یاکوب سوِنسون، رئیس کمیته جایزه نوبل اقتصاد گفت: «کاهش اختلاف‌های بزرگ درآمد در میان کشور‌ها یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زمان ما است. این برندگان جایزه اهمیت نهاد‌های اجتماعی برای رفاه کشور‌ها را برجسته ساخته اند.»

سازمان‌دهندگان این جایزه در وب‌سایت خود گفته اند: «کشور‌هایی که حاکمیت قانون ضعیف دارند و نهاد‌های شان جمعیت را استثمار می‌کنند، رشد یا تغییر به سمت بهبودی به ارمغان نمی‌آورند.»

عجم اوغلو و جانسون اخیراَ کتابی زیر عنوان «چرا ملت‌ها ناکام می‌شوند» منتشر کردند که به نابرابری ثروت در میان ملت‌ها تمرکز دارد. این دو دانشمند تکنولوژی‌ها را مورد بررسی قرار داده و نشان داده اند که چگونه برخی فن‌آوری‌ها در ایجاد شغل و گسترش ثروت نسبت به دیگر تکنولوژی‌ها موثریت بیشتر دارند.

جایزه نوبل اقتصاد شامل پنج جایزه‌ای نبود که آلفرید نوبل، کیمیادان سویدنی و موسس این جوایز، در وصیتنامه خود در سال ۱۸۹۵ اعلام کرده بود.

جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۶۸ از سوی بانک مرکزی سویدن ایجاد شد و برای نخستین بار در سال بعدش اعطا گردید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: