یادداشتی از علی بیگدلی

شاید دیپلماسی جواب دهد

علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل در یادداشتی با اشاره به تنش میان ایران و اسرائیل نوشت: با توجه به تحرکات دیپلماتیک ایران می‌توان امیدوار بود که دیپلماسی در این میان جواب دهد و حمله صورت نگیرد.

کد خبر: ۱۷۳۷۴۵
۱۸:۴۶ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳

دیدارنیوز _ علی بیگدلی*: تنش بین ایران و اسراییل بعد از عملیات وعده صادق ۲ رو به فزونی گذاشته است و اسراییل دائما اعلام می‌کند که قصد پاسخ به تهران را دارد. با این وجود بعد از آن حمله خبری از مذاکرات مستقیم بین سران اسراییل و آمریکا نبود تا اینکه اعلام شد که بالاخره بایدن و نتانیاهو با یکدیگر به گفت و گوی تلفنی پرداخته اند.

از محتوای این گفتگو‌ها فعلا خبری به صورت رسمی رسانه‌ای نشده است و تنها رسانه‌ها به صورت فرضی اخباری را در این ارتباط منتشر کرده و در ارتباط با آن به تحلیل می‌پردازند. خبر‌هایی هم منتشر شده است که اسراییل و آمریکا با یکدیگر توافق کرده اند که حمله تل‌آویو به ایران به بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا منتقل شود. بعد از اعلام رایزنی تلفنی بایدن و نتانیاهو جلسه کابینه امنیتی و جنگی اسراییل تشکیل شده است و به احتمال زیاد در آن جلسه در ارتباط با حمله به ایران در حال بحث و رایزنی بودند که به توافق نمی‌رسند و جلسه کابینه امنیتی اسراییل بدون نتیجه به پایان می‌رسد.

البته سخنگوی کابینه اسراییل اعلام کرده این مذاکرات در روز‌های آینده برگزار خواهد شد بنابراین هیچ چیز در ارتباط با تصمیم اسراییل در مورد پاسخ به ایران مشخص نیست. البته برخی از رسانه‌ها اینگونه نوشتند که حمله اسراییل به ایران در گفتگو بین نتانیاهو و بایدن به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتقل شده است. به نظر می‌رسد بایدن این مورد را از نتانیاهو خواسته چرا که هرگونه حمله اسراییل به ایران موجب واکنش سریع ایران به اسرائیل خواهد شد و در این شرایط به شدت قیمت نفت و بنزین در آمریکا بالا می‌رود و مجموع این حوادث به نفع نامزد دموکرات‌ها خانم کامالا هریس نیست و با توجه به اینکه برخی از یهودیان در آمریکا عملا پیرامون ترامپ جمع شده اند به نظر می‌رسد در این شرایط جنگ باعث افزایش قیمت سوخت در آمریکایی خواهد شد که قیمت بنزین برای شهروندانش از قیمت آب اهمیت بیشتری دارد و در چنین وضعیتی آرای بسیاری به سمت ترامپ جمهوری خواه روانه خواهد شد و خانم هریس بازنده انتخابات اعلام می‌شود.

با وجود این خبر‌ها که نشان از توافق بین ترامپ و بایدن دارد تا جنگ به بعد از انتخابات منتقل شود، اما احتمال هر اقدامی را در ارتباط با نتانیاهو باید داد. نخست وزیر اسراییل به شدت نزدیک به ترامپ است و رابطه او با ترامپ سازمان یافته است بنابراین هر اقدامی از سوی نتانیاهو را باید محتمل دانست. تنها چیزی که قطعی است اقدام اسراییل علیه ایران است، اما حجم و زمان آن مشخص نیست. در اینجا البته سفر عراقچی به عربستان و قطر نشان از آن است که ایران در حال دست زدن به دیپلماسی قوی است تا از طریق کشور‌های عربی منطقه به آمریکا فشار آورد و آمریکا هم اسراییل را مجاب کند که اقدامی علیه ایران انجام ندهد چرا که ایران در برابر اقدام اسراییل پاسخ خواهد داد و در این بین اعراب منطقه هم هزینه خواهند داد لذا با توجه به تحرکات دیپلماتیک ایران می‌توان امیدوار بود که دیپلماسی در این میان جواب دهد و حمله صورت نگیرد. البته کینه توزی نتانیاهو نسبت به ایران احتمال حمله او به کشورمان را نشان می‌دهد.

*کارشناس روابط بین‌الملل

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: