برای توافق آتش‌بس در خاورمیانه صورت می‌گیرد

ادعای رسانه اسرائیلی درباره مذاکره پنهانی آمریکا و کشورهای عربی با ایران

طبق ادعای شبکه ۱۲ اسرائیل، ایالات متحده و کشور‌های عربی مذاکرات پنهانی را با ایران در مورد یک آتش‌بس جامع در تمامی جبهه‌های منطقه خاورمیانه آغاز کرده‌اند.

کد خبر: ۱۷۳۵۸۳
۱۱:۴۶ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳

دیدارنیوز: گفته می‌شود که اسرائیل در حال حاضر مستقیما در این رویداد شرکت ندارد، اما مقامات بلندپایه این کشور در جریان مذاکرات قرار گرفته‌اند.

هنوز مشخص نیست که این تلاش‌ها چگونه بر وضعیت نوار غزه، جایی که اوضاع پیچیده‌تر از سایر جبهه‌هاست تأثیر خواهد گذاشت. این پیچیدگی از آنجا ناشی می‌شود که اسرائیل قصد دارد حتی پس از توافق احتمالی بر سر آزادی گروگان‌ها عملیات نظامی‌اش را ادامه دهد و حماس نیز هرگونه توافق را به خروج نیرو‌های اسرائیلی مشروط کرده است.

منابع رسمی آمریکا و کشور‌های عربی تاکنون درباره این گزارش اظهار نظر عمومی نکرده‌اند و ایران نیز هنوز واکنشی به آن نشان نداده است.

به گزارش این رسانه، یک مقام بلندپایه اسرائیل مدعی شد: «ما در حال حاضر در موضع قدرت هستیم، آتش‌بس بر اساس شرایط ما خواهد بود که شامل عقب‌نشینی [حزب‌الله]به سوی دیگر رود لیطانی و برچیده شدن تمام پایگاه‌های نظامی حزب‌الله در مناطق نزدیک به مرز است.»

تغییر موضع حزب‌الله

در همین حال، نمایندگان گروه لبنانی حزب‌الله دیگر آتش‌بس در نوار غزه را به عنوان پیش‌شرط دستیابی به آتش‌بس در لبنان مطرح نمی‌کنند. نعیم قاسم، قائم مقام دبیرکل این گروه در سخنرانی تلویزیونی خود در روز سه‌شنبه، ۸ اکتبر وعده داد که به حمایت از حماس و فلسطینیان در مبارزه خود با اسرائیل ادامه دهد.

نعیم قاسم که پس از حذف حسن نصرالله توسط اسرائیل به عنوان مقام بلندپایه حزب‌الله شناخته می‌شود، اعلام کرد که از تلاش‌های رئیس مجلس لبنان، نبیه بری، برای تأمین آتش‌بس بدون پیش‌شرط حمایت می‌کند.

قاسم گفت: «ما از فعالیت سیاسی که بری تحت عنوان آتش‌بس هدایت می‌کند حمایت می‌کنیم. اگر دشمن (اسرائیل) به جنگ خود ادامه دهد، میدان نبرد تصمیم‌گیرنده خواهد بود.»

دو روز پیشتر، دو مقام پایین‌رتبه حزب‌الله نیز درباره آتش‌بس در لبنان صحبت کرده بودند، بدون اینکه آن را به نوار غزه مرتبط کنند. به هر روی حزب‌الله هنوز به صورت رسمی تغییر موضع خود را اعلام نکرده است.

یک مقام لبنانی که به شرط ناشناس ماندن با رویترز صحبت می‌کرد، اعلام کرد که حزب‌الله به دلیل چندین عامل موضع خود را تغییر داده است، از جمله جابجایی گسترده مردم از مناطق اصلی سکونت حامیان این گروه شیعی در جنوب لبنان و حومه‌های جنوبی بیروت.

به گفته این مقام، این تغییر موضع همچنین در پیوند با تشدید عملیات زمینی اسرائیل و تکذیب‌هایی است که برخی از بازیگران سیاسی لبنانی درباره موضع حزب‌الله ارائه کرده‌اند.

علاوه بر این، از زمانی که حزب‌الله یک روز پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، شروع به شلیک موشک از مرز لبنان کرد، نمایندگان رسمی حزب‌الله مرتبا اعلام کرده‌اند تا زمانی که اسرائیل به جنگ در نوار غزه پایان ندهد، آن‌ها نیز حملات خود را متوقف نخواهند کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: